ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Cuphead؛ با شیطان قمار نکن

اگرچه مدت زیادی از عرضه بازی نمی گذرد، احتمالاً از همین حالا شهرت Cuphead به خاطر سختی بیش از اندازه اش به گوش شما هم رسیده است. عنوانی متفاوت، خلاقانه و بی رحم که به ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

اگرچه مدت زیادی از عرضه بازی نمی گذرد، احتمالاً از همین حالا شهرت Cuphead به خاطر سختی بیش از اندازه اش به گوش شما هم رسیده است. عنوانی متفاوت، خلاقانه و بی رحم که به همین زودی در نظر گیمرها، در رده بازی هایی مثل دارک سولز و بلادبورن قرار گرفته است.

اما دشواری بی رحمانه، تنها چیزی نیست که کاپ‌هد را به چنین شهرتی رسانده: پس زمینه الهام گرفته شده از کارتون های دهه 1930 میلادی و اتکای همیشگی بر آزمون و خطای مداوم و در نهایت رسیدن به یک پیروزی دلچسب هم از دیگر عناصر مهم بازی هستند که کاپ‌هد 20 دلاری را به عنوانی تبدیل می کنند که هر گیمری می تواند و باید بخرد.

  • سازنده: Studio MDHR Entertainment
  • ناشر: StudioMDHR Entertainment
  • پلتفرم ها: ایکس باکس وان، پی سی
  • پلتفرم بررسی: پی سی

بازی داستانی عجیب برای گفتن دارد. دو قهرمان داستان، کاپ‌هد و برادرش ماگ‌هد خود را گرفتار قماری با شیطان می کنند و روح خود را به او می بازند؛ تنها راه برای تسویه حساب با شیطان، افتادن به دنبال اشخاص دیگری است که به شیطان بدهکارند و این موضوع گیمر را به ماجراجویی نامتعارفی در جزایر Inkwell می برد.

کاپ‌هد و برادرش در سه جهان مختلف سفر می کنند، از مردم پند و هر از چندگاهی هدیه می گیرند و سپس به سراغ اهداف شیطان می روند تا حساب شان را در نبردهایی خطرناک برسند.کاپ‌هد یک بازی باس فایت محور است؛ یعنی خبری از ران اند گان نیست و برخلاف ظاهر خوشایند بازی، کمتر شباهتی با امثال ریمن به چشم می خورد و در عوض در هر مرحله، وارد نبردی نفسگیر با باس فایت های گوناگون می شوید.

با توجه به سبک گرافیکی بازی، تک تک باس فایت هایی که در بازی با آنها تعامل دارید به شکلی چشم نواز طراحی شده اند و مکانیک هایی را به گیم پلی می آورند که زمین تا آسمان با دیگری تفاوت دارد. گیاهی که به سمت تان هویج شلیک می کند، قورباغه های بوکسوری که تبدیل به صندوق پول می شوند و جادوگری که به ماه تغییر شکل می دهد، تنها تعدادی از باس فایت های عجیبی هستند که باید با آنها سر و کله بزنید.

اگرچه مبارزه با هر باس فایت بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد، اما هر باس در سه فاز تغییر شکل می دهد و استراتژی تازه ای برای شکست دادن تان در پیش می گیرد؛ اینجاست که چهره سخت بازی برایتان نمایان شده و گیم پلی مبتنی بر آزمون و خطا آغاز می شود. این تنها گیم پلی نیست که با عوض شدن فاز مبارزه دچار تغییر می شود و از لحاظ دیداری هم باید منتظر غافلگیری های متعددی باشید که بازی در آستین دارد.

البته کاپ‌هد مراحل گان اند ران کوچک و بزرگی هم دارد، اما این مراحل کارکردی متفاوت در گیم پلی دارند. مبارزه با باس فایت ها، خصوصاً با پیشرفت هرچه بیشتر در بازی سخت است و برای اینکه در برابر خیل عظیم شان دوام بیاورید نیازمند آیتم های بیشتر و سلاح های بهتر هستید.

بنابراین، این مراحل فرعی به عنوان راهی برای تسهیل گیم پلی و کسب پول رایج بازی به حساب می آیند که بعداً در فروشگاه از آن برای تقویت مهارت ها، آیتم ها و سلاح های در دسترس استفاده می شود. البته برخی از این سکه ها را می توان در نقشه جهان بازی یافت و مقداری توسط کاراکترهای فرعی به شما هدیه می شود، اما معمولاً در این دست از مراحل راحت تر کسب می شوند.

این مراحل به وضوح اولویت کمتری نسبت به مراحل اصلی و مبارزات با باس فایت ها داشته اند و به همین خاطر، معمولاً خیلی کوتاه هستند که با در نظرگیری عدم وجود چک پوینت در میانه شان، نکته ای مثبت به حساب می آید. اما علی رغم اهمیت کمتر، این مراحل هم از لحاظ سختی دست کمی از باس فایت ها ندارند و گاهی می توانند برای مدتی طولانی درگیر نگه تان دارند.

البته برخلاف باس فایت ها، ابداعات کم در این مراحل سبب می شود تا خیلی زود از تکرار دوباره و دوباره شان خسته شوید و گاه دیگر کشش ادامه بازی را نداشته باشید. نکته ای که مراحل باس فایت را متمایز می کند، جلوه های بصری به مراتب چشم نواز تر، طراحی مبتکرانه تر گیم پلی و اشتیاق دائمی به شناخت دشمن و یافتن راهی برای شکست وی  است.

علی رغم تمام دشواری ها، کاپ‌هد تا حد زیادی به مهارت متکی است و هیچوقت احساس نمی کنید که بازی از شما متنفر است و نمی خواهد پیروز باشید؛ در عوض بازی ترجیح می دهد درسی مهم درباره زندگی را به سخت ترین شیوه ممکن بیاموزید، آنقدر سخت که از جایی به بعد از آن لذت می برید. هر مرحله چالشی است سخت اما قابل حل که خود با فازهای گوناگون، چالش های تازه ایجاد می کند.

بنابراین کاپ‌هد حداقل برای اکثریت گیمرها بازی دشواری است که شکیبایی بالا و اشتیاق به سبک هنری مخصوصش را طلب می کند. اگر روحیه ای رقابت طلب داشته باشید، در هر شکست درسی کوچک و اشتباهی قابل تشخیص وجود دارد که در تلاش بعدی در ذهن باقی می ماند. کاپ‌هد از شما متنفر نیست، فقط می خواهد اشتباهات تان را به شما گوشزد کند و در عوض انتظار دارد از این اشتباهات درس گرفته باشید.

البته همانطور که قطعاً تا الان متوجه شده اید، کاپ‌هد عطوفت چندانی در آموزش این درس از خود نشان نمی دهد و دائماً چالش های بیشتری مقابل پایتان می گذارد. به عنوان مثال، باس فایت ها گاهی رویکرد همیشگی شان را در پیش نمی گیرند و بسته به سبک بازی و دفعات شکست شما، ناگهان ترتیب فازها را عوض می کنند؛ بنابراین روتینی که با چند بار مرگ مداوم به آن عادت کرده اید ناگهان به هم می ریزد و باید بسته به آن واکنش جدیدی از خود نشان دهید.

عدم نمایش نوار جان دشمنان هم مسئله دیگری است که کاپ‌هد را به شکلی غیرمنصفانه دشوار می کند. هیچ عنصر دیداری مشخصی برای نمایش میزان باقی مانده از نبرد وجود ندارد و عملکرد شما، تنها با نوار پیشرفتی که پس از مرگ به نمایش در می آید مشخص می شود؛ بنابراین عجیب نخواهد بود اگر برای دقایقی طولانی درگیر یک باس فایت باشید و پس از مرگ متوجه شوید تازه یک سوم از آن را پشت سر گذاشته بودید.

شاید تنها روزنه امید، امکان انتخاب درجه سختی مراحل باس فایت ها باشد که اجازه می دهد برای مدتی، احساس آرامش داشته باشید. حالت سختی «Simple» لزوماً بازی را آسان تر نمی کند، بلکه تعداد فازهای مبارزه را کاهش می دهد و از این لحاظ، با استفاده از این درجه سختی برخی از جذابیت های دیداری و مکانیکی بازی را از دست خواهید داد.

ضمناً اگر مرحله ای را روی درجه دشواری آسان به اتمام رسانده باشید، به عنوان یک پیشرفت برایتان در نظر گرفته نمی شود و تا زمانی که تمام مراحل روی درجه سختی Regular به اتمام نرسیده باشند، نمی توانید از یک جهان خارج شده و به جهان دیگر بروید. بنابراین این درجه سختی صرفاً به شما اجازه می دهد که برای مدتی کوتاه، مرحله را پشت سر بگذارید و سپس با دست پیدا کردن به آیتم ها و مهارت های بیشتر، مجدداً به سراغ شان بروید.

به عنوان جمع بندی باید گفت که کاپ‌هد بدون شک یکی از خلاقانه ترین و خوش منظرترین بازی های چند سال اخیر است که نه تنها تمام انتظارات را برآورده می کند، بلکه گاه فراتر از آنها هم ظاهر می شود. اما مسئله اینجاست که دشواری بازی، در بسیاری از مواقع، گام را بیشتر از آنچه که باید برداشته است و خود را به قشر خاصی از مخاطبان و آن دسته از افرادی که با آغوش باز به سراغ دارک سولز یا بلادبورن یا Nioh می روند، محدود کرده است.

اگرچه عناصر گرافیکی بازی و هایپی که برای نزدیک به چهار سال پیرامون بازی شکل گرفت قطعاً به فروش بالای کاپ‌هد کمک می کنند، اما این ناراحت کننده است که احتمالاً بخش عظیمی از مخاطبان کاپ‌هد، صبر و طاقت کافی برای اتمام بازی را ندارند و پیش از تماشای تمام دستاوردهای هنری شگفت آور سازندگان، عطای ظاهر کارتونی و بی گزند بازی را به لقایش می بخشند. نمی گوییم کاپ‌هد قربانی رویکرد سازندگانش شده، و بازی از همین حالا به نوبه خودش شاهکاری است که به این زودی ها مشابه اش را نمی بینیم. اما اینکه آیا دشواری گیم پلی، ارزش از دست دادن بخش مهمی از مخاطبان را داشته یا خیر سوالی است که برایش پاسخی یافت نمی شود.

  • گرافیک هنری و فنی تحسین برانگیز با الهام از کارتون های کلاسیک دهه 30
  • گیم پلی درگیرکننده و اعتیادآور برای مخاطبان خاصش
  • تکرارپذیری بالای بازی به خاطر تنوع مکانیک ها و باس ها
  • سختی بازی گاه بیش از اندازه به نظر می رسد و حالت کوآپ هم کمکی نمی کند
  • خسته کنندگی مراحل ران اند گان و جلوه کم اهمیت شان در روند بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • agha
    agha | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    در ضمن تو رو خدا کرک نکنید اگه به خدا ایمان دارید ، سازنده های بازی خیلی زحمت کشیدن ، فریم ها رو خودشون کشیدن اونم به سبک ۱۹۳۰ که کارتونای پاپای بود و این چیزا بود . گناهه ، دردی ، مال حروم خوردنه اگه مفت اینو بگیرید ، نکنید این کارو . این بازی رکورد گینس داره اگه اشتباه نکنم تو تعداد boss battle .

    • HyperHope
      HyperHope | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

      داداش من با دلار چهار هزار تومنی و این دست مزد کم و مضخرف توقع داری بریم بازیا رو بخریم ? اگه شما نفست از جای گرم میاد مال ما نمیاد برادر من ، من با اینکه عشقه گیمم هزینه های زندگیم انقد بالاست که دیگه نمیتونم برم یه بازی رو چهار برابر قیمت اصلیش پول بدم.

  • agha
    agha | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    من این بازیا تموم کردم خیلی عالی بود !!! اهنگ و طراحیش حرف نداره !!! یه مرحله امتیاز p گرفتم بخاطره این که بدون ضربه خوردن ردش کردم ، و دو تا هم s ( یعنی بدون کم شدن جون تو expert تموم کردن ) الان میخوام ببینم چقدر میتونم مراحل بیشتری رو تو expert تموم کنم ، بهترین بازی ۲بعدی بود که کردم ، بهترین ۲۰ دلاری بود که واسه یه بازی خرج کردم ، باور کنید اولش سخت به نظر میاد ولی بعدش لم اش گیرتون میاد ، از شکست خوردن اعصابم خورد نمیشد و رغبت برا ادامه رو بیشتر میکرد چون با هر بار رفتن قوی تر میشین ، این بازی تو pc و xbox هست ، همتون اکثرا یه pc دارید پس حتما تو pc بخرید .

  • Mohammad Golmohammadi
    Mohammad Golmohammadi | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    شما ملت باید خجالت بکشید. اینقدر سوسول شدید که هر بازی براتون سخته به نظرتون درجا میکوبیدش و میگید مثل دارک سولزه(که حتی اونم سختی منطقی داره). بازی سخت ندیدید پس. بازیایی هستن که به معنای واقعی سختی منطقی ندارن و فقط میخوان زجر آدم بدن و بازم اسم دارک سولز در رفته. دارک سولز سختی زیاد نداره. صرفا یه بازی کلاسیکه که نمیخواد به بازیکنا آسون بگیره و اگه بازیو جدی بگیری و بخوای همه چیو برا موفقیت یاد بگیری، خیلی هم نرمال به نظر میاد.

    • Mohammad Golmohammadi
      Mohammad Golmohammadi | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

      من اشتباهی خودمو لایک کردم و نمیتونم برش دارم. یه کاریش بکن دیجیاتو

مطالب پیشنهادی