ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان از احتمال وجود موجودات زنده در مریخ خبر می دهند

به گفته محققین دانشگاه «لیدز» شبیه سازی شرایط زیستی مریخ نشان می دهد که وجود مقادیر فراوان نمک در زیر سطح یخ زده این سیاره از منجمد شدن آب جلوگیری کرده و احتمال وجود برخی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

به گفته محققین دانشگاه «لیدز» شبیه سازی شرایط زیستی مریخ نشان می دهد که وجود مقادیر فراوان نمک در زیر سطح یخ زده این سیاره از منجمد شدن آب جلوگیری کرده و احتمال وجود برخی ارگانیسم ها را افزایش می دهد.

میانگین دمای مریخ 55- درجه است که در چنین شرایطی آب به صورت مایع وجود نخواهد داشت، با این حال در نمونه خاکی که کاوشگر «فونیکس» در سال 2009 از این سیاره جمع آوری کرده بود کلسیم و اکسیدان هایی از قبیل منیزیم پرکلرات وجود داشته که باعث افزایش نقطه انجماد آب می شود.این تیم تحقیقاتی با مطالعه ساختار آب در محلول منیزیم پرکلرات دریافتند که نمک با وارد کردن فشار بسیار زیاد به آب خالص مانع از یخ زدن آن می شود، بنابرین وجود شورابه های پرکلرات می تواند دلیلی بر وجود کانال های آب زیرزمینی باشد.

دکتر «لورنا دوگان» از کالج فیزیک و نجوم این دانشگاه می گوید:

اگر ساختار آب در مریخ به خاطر فشار زیاد منجمد نشده باشد ممکن است در آنها ارگانیسم هایی از قبیل پیزوفیل ها یا باکتری ساکن در یخچال های قطبی وجود داشته باشد.

گفتنی است پیش از این دانشمندان در عمیق ترین نقاط اقیانوس ها و درون یخچال های قطبی کره زمین موفق به کشف باکتری هایی شده اند که خود را با فشار بسیار زیاد انطباق داده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Dr.i.s
    Dr.i.s | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

    باکتری ها جالب ترین پروکاریوت های جهان هستن، که نبودشون مساوی با نبود حتی ما انسان ها است! مثل باکتری اشریشیا کلای (E.Coli) که خدمات بزرگی رو در روده بزرگ انسان انجام میده و یا حتی میتوکندری واقع در سلول های یوکاریوتی (همین خودمون) هم از نوادگان همین باکتری ها هستن که اگر این هم سفری رو با سلول ها ما انجام نمیدادن معلوم نیست اصلا ما الان بودیم یا نبودیم! که از اون جا که این اتفاق تحت الشعاع تقدیر الهی بوده و برای ساخت انسان نیاز بوده پس اتفاق افتاده و سلول های اولیه برای خلقت انسان و سایر جانداران پر سلولی شکل گرفته.

  • Dr.i.s
    Dr.i.s | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

    باکتری ها جالب ترین پروکاریوت های جهان هستن، که نبودشون مساوی با نبود حتی ما انسان ها است! مثل باکتری اشریشیا کلای (E.Coli) که خدمات بزرگی رو در روده بزرگ انسان انجام میده و یا حتی میتوکندری های موجود در ساختار سلول های ما که نقش حیاتی تنفس سلول و تولید ATP رو به عهده دارن هم از نوادگان باکتری های اولیه جو بی هوازی زمین بوده اند که بعد از اینکه جو زمین با اکسیژن اشباع میشه سلول های یوکاریوتی اولیه این باکتری های عزیز رو می‌بلعند و به صورت یک همسفرگی باهم زندگی میکنن و این باکتری کم کم با تغییراتی در ساختار خودش مثل از دست دادن تاژک و کپسول و پلی به اندامک میتوکندری امروزی واقع در سلول های یوکاریوتی تغییر شکل میده.

    • agha
      agha | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

      چرا دیسلایک دادید

  • رضا صادقی
    رضا صادقی | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

    ?????

مطالب پیشنهادی