ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارت ملی هوشمند، مزیت ها و موانع سد راه

آخرین مهلت ثبت‌نام کارت ملی هوشمند تا پایان سال جاری است و کارت‌های قدیمی از سال جدید اعتباری ندارند. تا کنون کمتر از نیمی از جمعیت کلی ایران اقدام به ثبت‌نام کارت ملی هوشمند کرده‌اند ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

آخرین مهلت ثبت‌نام کارت ملی هوشمند تا پایان سال جاری است و کارت‌های قدیمی از سال جدید اعتباری ندارند. تا کنون کمتر از نیمی از جمعیت کلی ایران اقدام به ثبت‌نام کارت ملی هوشمند کرده‌اند و بیش از 50 میلیون ایرانی هنوز برای تهیه کارت‌های جدید دست به کار نشده‌اند. اما فواید، کارکردها و البته مشکلات پیش‌روی کارت‌های ملی هوشمند چه هستند؟ آیا این کارت‌ها قرار است تحولی شگرف را در جامعه به وجود بیاورند؟

کارت ملی هوشمند، متشکل از اطلاعات فردی‏، هویتی و زیستی است که امکاناتی چون امضای دیجیتال و یا اثر انگشت و... را نیز در خود دارد. این کارت‌ها بنا به گفته مسئولینی چون وزیر ارتباطات کنونی کشور، «محمدجواد آذری جهرمی»، می‌تواند با بقیه کارت‌های موجود در کشور از جمله کارت‌های بانکی و خدماتی و... تجمیع شود.

از اصلی‌ترین کاربردهای کارت ملی هوشمند می‌توان به استفاده در بخش‌هایی چون سلامت الکترونیکی، مواقع انتخابات و سایر خدمات شهروندی و بانکی اشاره کرد. گفتنی‌ است صدور کارت ملی هوشمند به نوبه‌ای مهم‌ترین گام دولت برای تحقق امر دولت الکترونیک نیز به شمار می‌رود.

«پویا فراهانی»، کارشناس بانکداری الکترونیکی، در گفتگو با دیجیاتو استفاده از خدمات کارت ملی هوشمند را مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی و بین‌المللی می‌داند:

«با توزیع این کارت‌ها جدا از کاهش نسبی هزینه‌های دولتی و مردمی به یک پویایی در اقتصاد ملی می‌رسیم. همچنین خدمات سریع‌تر و ساده به مردم ارائه می‌شود که این امر منجر به بهبود سطح کیفی زندگی عمومی خواهد شد. داد و ستدهای الکترونیکی با توجه به قابلیت امضای دیجیتال در این کارت‌ها بسیار سریع‌تر صورت گرفته و نگرانی از بابت بار قانونی آن نیز نباید وجود داشته باشد، چرا که در قانون این مسائل مطرح شده و به رسمیت درآمده است.»

امنیت این کارت‌ها بسیار بالاتر از کارت‌های کاغذی فعلی است

وی معتقد است که فساد اقتصادی در سیستم اداری و بانکی با ارائه این کارت‌ها که عملکردی بسیار شفاف دارند ریشه‌کن خواهد شد، چرا که جعل کردن آنها کار تقریبا غیرممکنی است. او با اشاره به اینکه استفاده از کارت ملی هوشمند در کشورهای همسایه‌ چون عمان و امارات و همچنین کشورهای اروپایی بسیار رواج دارد به لزوم هرچه زودتر دست یافتن ایران به این فناوری تاکید کرد و گفت:

«این کارت مثل یک کامپیوتر عمل می‌کند و اطلاعات فراوانی را در تراشه حافظه خود جای می‌دهد. اطلاعاتی که می‌توان به مرور به آن افزود و از همین رو دور از ذهن نیست که روزی تمامی کارت‌های دست مردم با هم تجمیع شوند. البته مشکلاتی در این زمینه به ویژه در مسئله همسان‌سازی با کارت‌های بانکی وجود دارد. هر بانکی قوانین خاص خود را دارد و اتحاد آنها با یکدیگر کمی دور از ذهن می‌رسد. زیرساخت‌های لازم در کشور هنوز به طور سراسری نیز برآورد نشده است و مشکلات زیادی در این راه وجود دارد. در بسیاری از کشورها کارت‌های دولتی-حکومتی با کارت‌های بانکی ماهیتی جداگانه دارند و تجمیع این دو دسته کارت، برخلاف گفته برخی مسئولین دردسرساز می‌شود.»

زیرساخت‌های لازم برای تجمیع کارت‌ها در کشور وجود ندارد

موضوع گم شدن کارت ملی هوشمند دغدغه‌ایست که البته شاید هنوز زود باشد که مورد بحث قرار گیرد اما درهرحال سوال بسیاری از افراد است. هر سازمان مراحل احراز هویتی خود را به طور مستقل دارد و پاسخ این مسئله که آیا مردم با گم شدن کارت هوشمند ملی باید برای گرفتن مجوزهای دوباره روند اداری طولانی سازمان‌های مختلف صادر کنندگان و شرکت‌های گوناگون را طی کنند یا خیر، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

روند صدور کارت ملی هوشمند حدودا یک بازه زمانی یک ماهه را می‌طلبد و درخواست آن از سایت www.ncr.ir  توسط کاربران امکان‌پذیر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • hamid bandam
    hamid bandam | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    خیلی جالبه حرف از بروز رسانی و هوشمند کردن کارت ها میزنن ولی هیج جا که این کارت ها به کار بیاد وجود نداره ..دیروز رفتم بانک حساب باز کنم کپیش رو گرفت...مگه داریییم؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی