ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

4 مرحله لازم برای استخدام بانوان در زمینه های صنعت و فناوری

شرکت های فعال در زمینه صنعت و فناوری علی رغم دستاوردهای بزرگ همیشه به خاطر عدم برخوداری از تنوع جنسیتی مورد انتقاد بوده اند. تحقیقات نشان داده است که در سال 2015 زنان تنها 25 ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

شرکت های فعال در زمینه صنعت و فناوری علی رغم دستاوردهای بزرگ همیشه به خاطر عدم برخوداری از تنوع جنسیتی مورد انتقاد بوده اند. تحقیقات نشان داده است که در سال 2015 زنان تنها 25 درصد از کل افراد شاغل در پست های مرتبط به کامپیوتر را تشکیل می دادند.

شاید برای برخی افراد این سوال پیش بیابد که تنوع جنسیتی چه اهمیتی دارد؟ بد نیست بدانید که شرکت های دارای تنوع جنسیتی بالا نسبت به شرکت های مشابه 15 درصد موفق تر بوده و 22 درصد بازدهی بیشتری داشته اند.

در ادامه 4 مرحله لازم برای تسهیل استخدام بانوان در شرکت های فعال در زمینه های صنعت و فناوری ارائه شده است.1. تبعیض های جنسیتی را از نیازمندی های شغلی حذف کنید

ممکن است شما تاکنون متوجه نشده باشید اما بسیاری از آگهی های استخدامی به گونه ای تنظیم می شوند که باعث دفع بانوان می شود. عناوین، عبارات ها و صفات می توانند به صورت ناخوداگاه صلاحیت زنان برای شغل مورد نظر را مورد تردید قرار دهند.

برای مثال در جامعه نسبتا بسته ما استفاده از عباراتی نظیر کارمند 24 ساعته، نیاز به یک نفر با روابط عمومی بالا یا خوش برخورد، می تواند شانس استخدام متخصصین خانم را از شما بگیرد.تحقیقات صورت گرفته در کشورهای انگلیسی زبان نشان می دهد استفاده از کلمه he در یک آگهی شغلی باعث کاهش تعداد درخواست های استخدام از سوی بانوان می شود. در این کشورها با پی بردن به اهمیت تنوع جنسیتی و تاثیر آن بر افزایش بازدهی ابزارهای نظیر «Texito» و «Gender Decoder» برای شناسایی و اصلاح تبعیض های ناخواسته در آگهی های استخدام توسعه داده شده اند.

2. در سایت و شبکه های اجتماعی به نقش بانوان در سازمان اشاره کنید

این روزها اغلب شرکت ها و سازمان ها حتی اگر سایت هم نداشته باشند، از صفحات خاص خود در شبکه های اجتماعی برخوردار هستند. بنابرین نخستین جایی که افراد پس از مشاهده آگهی استخدامی برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه می کنند سایت ها و رسانه های مجازی است.

آیا تا کنون با خود اندیشیده اید که سایت شرکت چه پیامی را به مخاطب منتقل می کند؟ آیا در این صفحات تنها تصاویری از کارکنان مرد را قرار داده اید؟ اگر شما جای یک زن باشید آیا می توانید کارکردن در چنین محیطی را تصور کنید؟بهتر است در سایت سازمان نمایه ای از کارکنان خانم ایجاد کرده و در آن به تخصص ها، دستاوردها، پیشرفت های شغلی و دیگر موفقیت های این افراد اشاره کنید.

3. در مصاحبه های استخدامی از کارکنان خانم کمک بگیرید

برای جلوگیری از مردمحور شدن فرایند استخدام، بهتر است از توانایی های بانوان شاغل در سازمان استفاده کنید. مشارکت این کارکنان در فرایند مصاحبه شغلی باعث افزایش آرامش و اعتماد به نفس متقاضیان خانم شده و تصویری مناسب از فضای کاری شرکت به آنها ارائه می کند.

از سوی دیگر این کار نشان دهنده ارزش بالای کارکنان زن و مشارکت فعال آنها در تصمیم گیری های مهم سازمان است.

4. دایره استخدامی را گسترش دهید

باتوجه به بالا بودن آمار بیکاری در ایران تعداد بانوان توانمند و متخصصی که به دنبال شغل مناسب هستند نسبتا زیاد است. از طرف دیگر در سال های اخیر تعداد موسسات و سایت های فعال در زمینه استخدامی که رزومه های جامع و کاملی را در اختیار دارند نیز رو به افزایش است.با برقراری تماس با این مراکز ، جستجو در سایت هایی از قبیل لینکدین، شرکت در کنفرانس ها، رویدادهای خاص و نمایشگاه ها می توانید با نیروهای کارآمد خانم آشنا شده و از توانایی آنها در سازمان استفاده کنید.

روشن است که استخدام بانوان در صنایع مرد محوری از قبیل فناوری اطلاعات می تواند مزایای خاصی را به همراه داشته باشد که اغلب رقبا از آن غافل مانده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

    مردا بیکار، زنان کارگر. چی به سرمون اومده؟?

    • Ehsan_Os
      Ehsan_Os | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

      درست ميفرمائيد،تيتر رو خوندم ناخوداگاه خندم گرفت،خودتون ميدونيد تو اين دوره چجوري زن استخدام ميشه،هه،خداوكيلي ايران رو باش هر جا مينگري فقط كارگر،منشي،كارمندو........ زن ميخوان.
      اينجور پيش بره كل بازار كار ميشه قشر زن و مردا بيكارن،اون مردايي كه سر كارن صد البته دمشون كلفته?

مطالب پیشنهادی