ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نابودی کاخ آسمانی چین؛ ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 به زودی با زمین برخورد خواهد کرد

تقریباً یک سال پیش بود که مقامات چینی به طور رسمی اعلام کردند امکان کنترل ایستگاه فضایی بین المللی «Tiangong-1» را از دست داده اند و این ایستگاه در اواخر سال جاری میلادی به اتمسفر ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۰

تقریباً یک سال پیش بود که مقامات چینی به طور رسمی اعلام کردند امکان کنترل ایستگاه فضایی بین المللی «Tiangong-1» را از دست داده اند و این ایستگاه در اواخر سال جاری میلادی به اتمسفر وارد و نابود خواهد شد. به تازگی سازمان فضایی چین (CNSA) اعلام کرده که تیانگونگ 1 (به معنی کاخ آسمانی) که 8.5 تن وزن دارد، نزول خود به سمت زمین را آغاز کرده و در فاصله زمانی مهر سال جاری تا اردیبهشت سال 1397، به زمین برخورد خواهد کرد.

این ایستگاه در سال 2011 به فضا ارسال شد و مأموریت های با سرنشین انسانی و نیز بی سرنشین متعددی توسط آن اجرا شد. در سال 2016 بود که CNSA اعلام نمود این کاخ آسمانی 10.4 متری به علت مشکلات فنی یا مکانیکی پس از انجام موفقیت آمیز مأموریت های تاریخی خود در آینده به زمین باز خواهد گشت.

گفتنی است در هفته های اخیر سرعت نزول تیانگونگ 1 به سمت زمین سرعت بیشتری پیدا کرده. همچنین «جاناتان مک داوِل» (Jonathan McDowell) فیزیکدان فضایی دانشگاه هاروارد نیز به گاردین اعلام کرده که انتظار دارد این ایستگاه در اواخر سال 2017 تا اوایل سال 2018 به زمین برخورد کند.

طرحی از ایستگاه فضایی تیانگونگ 2

بخش اعظمی از این کاخ آسمانی از دست رفته چینی ها حین ورود به جو، خواهد سوخت؛ ولی در عین حال آنقدر بزرگ هست که بخش هایی از آن با وزن حدود 100 کیلوگرم از سوختن کامل حین سقوط جان به در برده و به زمین برخورد کند. با توجه به وسعت مناطق غیر مسکونی و نیز اقیانوس های کره خاکی ما، انتظار می رود بیشتر قسمت های تیانگونگ 1 در این مناطق فرود آیند.

البته همچنان احتمال برخورد این قطعات به مناطق مسکونی نیز وجود دارد و متأسفانه حتی در ساعات نهایی سقوط نیز امکان پیش بینی محل سقوط وجود ندارد و تغییرات بسیار کوچک شرایط آب و هوایی نیز می تواند محل سقوط را از قاره ای به قاره دیگر تغییر دهد.

لازم به یادآوری است پیش از این در سال 1979 ایستگاه فضایی «اسکای لب» ناسا در استرالیا سقوط کرد و پس از آن نیز ایستگاه فضایی «سالیوت 7» در سال 1991 در آرژانتین سقوط کرد. نسل بعدی تیانگونگ 1، ایستگاه فضایی «تیانگونگ 2» است که در 25 شهریور سال 1395 به فضا پرتاب شد و اکنون در اطراف زمین و تحت کنترل کامل چینی ها به چرخش خود ادامه می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    حاجی نخوره تو ایران? ?

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    چینی ها آنقدره بدبخت اند که نمی تونن یه چیز خوب واسه خودشون درست کنند ۱میلیارد ۳۵۰میلیون نفر یک نفر یعنی چیزی نمی دونه

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    جنس چینیو ببین،ایستگاه فضاییشون از کنترلشون خارج شده??

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    تیتر اشتباست تیانگونگ 2 سقوط نمیکنه تیانگونگ 1 سقوط میکنه

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

      متشکرم. اصلاح شد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی