ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نوشته طنز جرمی کلارکسون در مورد تصادف ریچارد هموند

حدود چهار ماه پیش بود که تصادف ریچارد هموند با سوپر اتومبیل الکتریکی ریماک کانسپت وان به تیتر اول بسیاری از نشریات و سایت های خودرویی تبدیل شد. در این حادثه خودروی مجری معروف و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

حدود چهار ماه پیش بود که تصادف ریچارد هموند با سوپر اتومبیل الکتریکی ریماک کانسپت وان به تیتر اول بسیاری از نشریات و سایت های خودرویی تبدیل شد.

در این حادثه خودروی مجری معروف و دوست داشتنی گرند تور به پایین یک تپه سقوط کرده و آتش گرفت.

خوشبختانه لحظاتی قبل از گسترش حریق، هموند توانسته بود با خارج کردن خود از داخل خودرو، از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

بعد از این حادثه شک و تردیدهای زیادی درباره کیفیت و ایمنی سوپر اسپورت برقی جدید کروات ها مطرح شد.

کار تا جایی پیش رفت که این شرکت تازه کار با تهیه و انتشار ویدیوهایی چرایی و علت های حادثه را بررسی نموده و سعی کرد از این طریق از بار فشارهای موجود بکاهد.

پس از گذشت مدتی، حال جرمی کلارکسون نیز به این حادثه پرداخته و با انتشار مقاله ای در روزنامه ساندی تایمز به نوعی از این استارتاپ و اتومبیل الکتریکی آن دفاع کرده است.

آنچه در ادامه می خوانید ترجمه مقاله مذکور است که طبق معمول با ادبیات خاص کلارکسون نگاشته شده و شوخی های زیادی – مخصوصا در رابطه با ریچارد هموند و تصادف های متععد وی - در آن دیده می شود!

چند سال پیش از ریچارد هموند خواسته شد تا با یک خودرو در باند فرودگاه رانندگی کند. این چالش چندان برای هموند خوش یمن نبود و وی با واژگون کردن آن اتومبیل مخصوص درگ چند هفته از عمرش را در کما سپری کرد.

پس از آنکه هموند ثابت کرد توانایی هدایت خودرو در مسیر مستقیم را ندارد، هموند چند ماه پیش به همه نشان داد که نمی تواند در مسیرهای غیر مستقیم نیز رانندگی کند!

او فقط باید با یک اتومبیل برقی کوچک به بالای تپه ای در سوئیس صعود می کرد که البته موفق هم شد، اما پس از خط پایان و در یک پیچ کنترل خود را از دست داده و باز هم راهی بیمارستان شد.

با این وضعیت هموند به جایی رسیده که نمی داند شب ها چه کسی او را برای خواب آماده می کند!

این روزها او صبح لباس های خود را می پوشد، اما آخر روز این پزشکان و پرستاران هستند که با بریدن لباس ها هموند را برای استراحت کردن آماده می کنند!

گاهی اوقات بطور جدی به این مساله فکر می کنم که آیا پیستی در جهان وجود دارد که هموند در آن تصادف نکرده باشد؟!

در ایمولا او نوبل را به زباله دان فرستاد، در پیست بین المللی ویرجینیا در آمریکا نوبت به پورشه رسید، در موجلو جگوار را نابود کرد و در مسابقات 24 ساعته سیلورستون او با کوبیدن ب ام و به تمام اجسام سخت موجود در پیست تمام تلاش های ما را به هدر داد!

شاید دلیل همه این اتفاقات این باشد که هموند نمی تواند از روی فرمان جلوی خود را ببیند، چه کسی می داند؟!

علی رغم اینکه او به زودی حالش خوب می شود، یک چیزی مرا بسیار ناراحت  می کند و آن چیزی نیست جز آهن پاره و خاکسترهایی که وی در سوئیس از خود به یادگار گذاشت!

این آهن پاره صبح خود را به عنوان خودروی برقی ریماک کانسپت وان آغاز کرده بود!

در دنیا ثروتمندان بسیار کمی وجود دارند که با نگرش مثبت درباره تسلا و محصولات آن صحبت می کنند؛ اقلیتی هم هستند که تاکید دارند خودروی کوچک G-Wiz برای تردد در مسیرهای شهری ایده آل است.

اما اکثر مردم فکر می کنند که الکتریسیته فقط برای توستر و ماشین لباس شویی مناسب است.

با این حال ریماک می توانست تمامی این نگرش ها را عوض کند. من فقط زمان کوتاهی را پشت فرمان کانسپت وان سپری کرده ام و در همین مدت کوتاه متوجه شدم که شتابی باورنکردنی دارد.

البته شتاب این خودروی برقی اصلا قابل مقایسه با خودرویی مثل لامبورگینی اونتادور نیست، زیرا ریماک بسیار سریع تر از آن گاو خشمگین ایتالیایی است!

در واقع ریماک کانسپت وان با اختلافی فوق العاده زیاد پر شتاب تر از هر خودرویی است که تاکنون پشت فرمان آن نشسته ام.

این اتومبیل برقی به چهار موتور الکتریکی مجهز شده و هر کدام از چرخ ها نیروی خود را از یک موتور مستقل دریافت می کنند.

این موتورها در مجموع 1200 اسب بخار قدرت داشته و در یک چشم بر هم زدن سرعت خودرو را به 120 مایل در ساعت می رسانند.

شاید تصور کنید که با چنین پیشرانه قدرتمندی، باتری کانسپت وان هر سه و نیم ثانیه خالی شود، اما در آن روز شوم در سوئیس هموند نشان داد که اصلا اینگونه نیست.

من هرگز طرفدار خودروهای برقی نبوده ام. مقایسه این دسته از وسایل نقلیه با خودروهایی که موتورهای معمولی (بنزینی یا دیزلی) دارند مثل مقایسه غذای پخته شده در مایکروویو و غذایی است که ساعت ها در اجاق گازهای Aga (نوعی اجاق گاز معروف ساخت انگلستان) تفت خورده است. اما ریماک این ذهنیت مرا تغییر داد. این اتومبیل واقعا عالی است.

کلارکسون در یکی از قسمت های مجموعه تاپ گیر که به بررسی نسخه الکتریکی مرسدس SLS می پرداخت، انتقادات زیادی را نسبت به این خودرو و اتومبیل های برقی مطرح کرد

ریچارد هموند هم کانسپت وان را دوست داشت. او شاید الان علاقه بیشتری به ریماک پیدا کرده باشد، زیرا می تواند با سرعت 120 مایل (معادل 193 کیلومتر) در ساعت آن را واژگون کرده و قبل از شکل گیری جهنم خود را از آن خارج کند! بدون شک در فصل بعدی گرند تور در این باره بیشتر از زبان هموند خواهیم شنید، البته اگر تا آن موقع من و جیمز وی کارش را یکسره نکرده باشیم!

چنانچه به یاد داشته باشید، چند سال پیش دوست داران محیط زیست اعلام کردند که موتورهای بنزینی تاثیرات بسیار بدی بر روی کره زمین می گذارند و باید همه ما خودروهای دیزلی خریداری کنیم.

وقتی من و برخی افراد دیگر گفتیم که این کار بی فایده است، آنها ما را مسخره کرده و ضمن انتقادات زیاد، لقب "انکار کنندگان تغییرات جوی" را به ما دادند.

در نتیجه، گوردون براون که بعدا در عرصه سیاست به مراتب بالا رسید، تمامی قوانین را تغییر داد تا خرید خودروهای دیزلی راحت تر از همیشه شده و میلیون ها نفر به این سمت حرکت کنند. اما بعدها اثبات شد که بنزین سوختی به مراتب پاک تر و بهتر از گازوئیل است!

حال که بسیاری از مردم خودروهای دیزلی خریده اند، قوانین بر علیه آنها تغییر پیدا کرده و مالکین این دسته از اتومبیل ها تقریبا همگی قصد فروش خودروهای خود را دارند.

با این وضعیت طرفداران محیط زیست بهتر است دفعه بعد قبل از هر اظهار نظری بیشتر فکر کنند!

من یک رنجرور قدیمی دیزلی دارم که خیلی هم خوب کار می کند. بعد از اینکه باک را پر می کنم، کامپیوتر سفری می گوید که تا 500 مایل (حدود 800 کیلومتر) نیاز به سوخت گیری مجدد نیست.

اما به لطف دوستانمان در حزب سبز انگلستان، اگر قصد خرید چنین خودرویی را داشته باشید، با تردیدهای زیادی مواجه می خواهید شد.

هفته قبل من با یک دستگاه رنجرور SVAutobiography سپری شد. همانطور که میلیون ها بار گفته ام، این خودرو در کلاس خود بی رقیب است و با توجه به موتور SV شتاب بی نظیری دارد.

این نسخه از رنجرور آنقدر سریع است که گویی با موزه بریتانیا در حال سقوط از یک پرتگاه هستید و در عین حال می توانید این ساختمان بزرگ را در هر جهتی هدایت کنید!

باز هم باید بگویم که در چنین شرایطی این فقط هموند است که توانایی تصادف کردن را دارد!

رنجرور SVAutobiography با تمام مزایای خود، دارای یک مشکل اساسی است؛ نشان دهنده بنزین این شاسی بلند لوکس بعد از پیمایش فقط 150 مایل (حدود 240 کیلومتر) وارد محدوده قرمز رنگ می شود.

بنابراین راهکار چیست؟ با وجود ارایه مدل هیبریدی رنجرور، بهترین راهکار استفاده از پیشرانه های الکتریکی است.

پیشنهاد من اینست که لندرور برای به کارگیری این تکنولوژی با مهندسین ریماک مشورت کند. البته به خاطر دسته گل هموند کارکنان این کمپانی مشغول تولید مدل جایگزین خودروی نابود شده هستند و احتمالا تا چند هفته فرصتی برای مشاوره نخواهند داشت!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Rad
    Mohammad Rad | ۲۶ مهر ۱۳۹۶

    ???عالی بود

مطالب پیشنهادی