ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بلایی که دست اندازها بر سر خودرو شما می آورند [تماشا کنید]

افتادن به یک چاله بزرگ در هنگام رانندگی یک اتفاق بسیار محتمل برای رانندگان است. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، فشار زیادی به سیستم تعلیق خودرو وارد شده و در برخی موارد شدید حتی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

افتادن به یک چاله بزرگ در هنگام رانندگی یک اتفاق بسیار محتمل برای رانندگان است. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، فشار زیادی به سیستم تعلیق خودرو وارد شده و در برخی موارد شدید حتی ممکن است صدمه ای به قسمت های مختلف خودرو، مخصوصا اجزای سیستم تعلیق وارد شود.

دست اندازهای متعدد در خیابانی در نیویورک

آیا تاکنون فکر کرده اید که در چنین مواقعی دقیقا چه بر سر شاسی و سیستم تعلیق می آید؟

یکی از کانال های یوتیوبی برای یافتن پاسخ ویدیویی بسیار جالب در این باره تهیه کرده است.

برای این کار دست اندرکاران این کانال به سراغ یک مرسدس بنز E کلاس W211 که به علت برخی مشکلات فنی به مدت دو سال در پارکینگ نمایندگی این کمپانی در شیکاگو رها شده بود، رفته و پس از رفع ایرادات، آن را برای تست های مختلف مهیا کردند.

در گام بعدی تیم سازنده به منظور ثبت و ضبط بهتر حرکات چرخ در مواجهه با دست اندازهای مختلف، تمام پنل های کناری و حتی درها را از جای خود خارج نموده و پس از آماده شدن کامل تست های گوناگونی را در مسیرهای پر دست انداز اجرا کردند.

ویدیوی انتشار یافته از این تست ها که با استفاده از دوربین های بسیار پر سرعت و با تعداد فریم بالا ضبط شده، به خوبی نشان می دهد چاله ها و دست اندازهای بزرگ فشار فوق العاده زیادی به سیستم تعلیق و شاسی خودرو تحمیل می کنند.

این فشار به حدی است که اگر کمک فنرها در جذب ضربه ناموفق عمل کنند، ممکن است لاستیک ها با بخش های فلزی بدنه یا شاسی برخورد داشته و دچار ترکیدگی شوند. روشن است که این اتفاق اگر در سرعت های بالا رخ دهد، می تواند حوادث ناگواری به دنبال داشته باشد.

در ادامه مرسدس E کلاس مذکور آزمایش های شدیدتری را در مسیرهای ناهموار پشت سر گذاشت که نتیجه آن آسیب دیدگی زیاد و بروز ایرادات متعدد در قسمت موتور، شاسی و سیستم تعلیق بود.

نکته مهمتر آنکه مرسدس مذکور دارای یکی از بهترین سیستم های تعلیق در کلاس خود است و به راحتی شرایط استفاده معمولی را برای سالیان سال تاب می آورد، اما ظرف مدت کوتاهی در این ویدیو دچار آسیب های شدید می شود.

آنطور که پیداست دست اندازها و چاله های بزرگ و عمیق حتی برای خودروهای با کیفیت خارجی نیز می توانند دردسرساز شوند.

بنابراین بهتر است همیشه هنگام رانندگی در خیابان ها و جاده های ناهموار جانب احتیاط را رعایت نموده و ضمن حرکت با سرعت کم، تا حد امکان از عبور از روی دست اندازها اجتناب کرد.

در واقع برای خودروهایی که دارای شاسی و بدنه ضعیف و سیستم تعلیق بسیار ساده هستند (مانند خانواده پراید و تیبا)، گرفتار شدن در چنین گودال هایی می تواند به قیمت بهم خوردن زوایا و فواصل مهندسی شده شاسی و بدنه تمام شود و صدمات جبران ناپذیری به خودرو وارد کند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • behroozy4
    behroozy4 | ۱ دی ۱۳۹۸

    همین بنزی که تو ویدئو نشون دادن (البته تمیز و سالمش) رو میشه با قیمت زیر 5 هزار دلار تو آمریکا و اروپا خرید که میشه اندازه حقوق دو ماه یک کارمند ساده !!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی