ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه سرعت قطارها در ایران و جهان

طی سال ‌های گذشته نقش شبکه ریلی در توسعه اقتصادی کشور ها به شدت افزایش یافته و عملاً سه برابر شده است و این در حالی است که این روند در ایران تا حدودی کُند ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

طی سال ‌های گذشته نقش شبکه ریلی در توسعه اقتصادی کشور ها به شدت افزایش یافته و عملاً سه برابر شده است و این در حالی است که این روند در ایران تا حدودی کُند پیش می ‌رود.
در حالی که سرعت قطار ها در برخی کشور های جهان از 300 کیلومتر در ساعت فراتر رفته و حتی شاهد رسیدن سرعت آنها به حدود 500 کیلومتر در ساعت هستیم.

سرعت قطار ها در ایران تنها در چند نمونه به حدود 160 کیلومتر در ساعت رسیده است. به طور کلی سرعت سیر خطوط ریلی در ایران کمتر از 100 کیلومتر در ساعت است.
زیر ساخت فعلی راه ‌آهن امکان حرکت قطار ها با سرعت ‌هایی تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند. این درحالی است که میانگین سرعت حرکت قطار ها فاصله ‌ی زیادی با این حد نصاب دارد و حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت است.وجود فاصله ‌ی قابل توجه بین عملکرد راه ‌آهن و دیگر شیوه ‌های حمل و نقل ریلی نشان می ‌دهد برای تحقق چنین هدفی باید گلوگاه ‌ها و موانع اصلی افزایش سرعت قطار ها و بهبود ارائه خدمات شناسایی شود در غیر این صورت اهداف مد نظر مسئولین برآورده نخواهد شد.

شکی نیست که افزایش سرعت قطار ها به میزان قابل توجهی ظرفیت ترانزیت ایران را افزایش می ‌دهد.

بنا به آمارهای جهانی ارزش مالی حمل و نقل ریلی در جهان از 6 هزار میلیارد دلار در سال 1990 به 19 هزار میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته و بیش از 3 برابر شده است.

بر اساس چشم‌ انداز اقتصادی ایران بخش ریلی باید 30 درصد از حمل و نقل بار و 20 درصد از حمل و نقل مسافر را بر عهده داشته باشد.

بر اساس برنامه توسعه 5 ساله ایران که به دنبال رساندن رشد اقتصادی کشور به 8 درصد است، 25.3 درصد از سرمایه مورد نیاز برای توسعه کشور باید از منابع خارجی تامین شود. در حال حاضر حجم پروژه ‌های در دست اجرای وزارت راه ایران به سختی به 12 میلیارد دلار می ‌رسد.

از سال 2016 و پس از امضای توافق هسته‌ ای شرکت سینوسور چین 1.9 میلیارد یورو برای ساخت خط راه ‌آهن تهران قم اصفهان سرمایه ‌گذاری کردند.

اگزین بانک چین نیز 1.7 میلیارد دلار برای برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد سرمایه ‌گذاری کردند.

روسیه نیز طرح سرمایه ‌گذاری 1.2 میلیارد یورویی برای برقی کردن خط ریلی گرمسار- اینچه ‌برون را نهایی کرده است.

مقامات ایرانی همچنین اعلام کردند در آینده‌ ای نزدیک قرارداد سرمایه ‌گذاری 1.7 میلیارد یورویی آلمانی ‌ها به پروژه ‌های حمل و نقل در ایران اختصاص می ‌یابد، نهایی خواهد شد.

با این حال پر واضح است که اگر قصد تغییر شرایط حمل و نقل ایرانیان با توجه به وضعیت آلودگی های زیست محیطی، مصرف سوخت و ترافیک وجود دارد،  سرمایه گذاری و توجه به نسل تازه قطار های سریع بسیار ضروری به نظر می رسد.

در واقع در بسیاری از کشورهای جهان، سرعت بالا و قیمت مناسب قطار، مهمترین عامل برای ترغیب مشتریان به سمت حمل و نقل ریلی در عوض حمل و نقل جاده ایست اما این مهم در کشورمان به دست فراموشی سپرده شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • سامان
    سامان | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

    از تهران رفتیم برای زاهدان ، نزدیکای زاهدان سرعت قطار به چیزی حدود سی کیلومتر در ساعت رسید . جویای علت شدم گفتن پایان کار دولت نهم برای خیلی از پروژه ها سمبل شد یکیش همین راه آهن زاهدان هستشرکه به دلیل پی ریزی ضعیف قطار مجبوره سرعتشو کم کنه . !

    • moh
      moh | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

      اره برا قطار شیراز هم دقیقا همین اتفاق افتاده.چون احمدی نژاد میخواست حتما قبل از انتخابات پروژه افتتاح بشه

  • آریا
    آریا | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

    اینها همه مال زمان رضا شاه خدا بیامرزه

  • مجید
    مجید | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

    وزارت راه و مسکن و شهرسازی توی دولت روحانی مچکریم کلا خوابیده و محدود شده به خرید ۴ تا هواپیما! همونم بیشتر نمایشی برای قبل انتخابات بود. بعد انتخابات ترامپ هم که تا میتونه سنگ اندازی میکنه
    هیچ امیدی تا ۱۴۰۰ نداشته باشین!

  • mahzar
    mahzar | ۲۶ مهر ۱۳۹۶

    والا این قطارا زمان جنگ جهانی اومد رضاشاه ساختش نهایت سرعتش 160 هست ولی همه قطارها بیشتر 80 نمیرن که همین 80 دو دقیقه 80 میرن بقیش 40 میرن !!!! دوچرخه من تند تر قطار میره متاسفم برا دولت? ? ?

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۶ مهر ۱۳۹۶

    حجم پروژه های وزارت راه رو هم ۱۲ میلیارد دلاره...،اونوقت فیسبوک یجا میاد ۲۰میلیارد دلار پول میده واتس اپو میخره،تازه یکی از خریداشه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی