ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش عجیب آمار تلفات رانندگی در آمریکا؛ نبرد تکنولوژی با خطای انسانی

هر ساله سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSA) با جمع آوری داده های لازم، اطلاعاتی را درباره سوانح جاده ای، تعداد افراد صدمه دیده و دلایل تصادفات در ایالات متحده را منتشر می ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

هر ساله سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSA) با جمع آوری داده های لازم، اطلاعاتی را درباره سوانح جاده ای، تعداد افراد صدمه دیده و دلایل تصادفات در ایالات متحده را منتشر می کند.

این سازمان اخیرا گزارش مربوط به سال 2016 میلادی را منتشر نموده که حاوی نکات جالبی است. بر این اساس در سال گذشته، 37,461 آمریکایی در تصادفات جاده ای کشته شده اند که از 2007 به این طرف، خون بارترین سال محسوب می شود. در آن سال 41,259 نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست داده بودند، اما بعد از آن این آمار مدام روندی کاهشی داشت.

آمار کشته های سال 2016 آمریکا 5.6 درصد نسبت به سال 2015 افزایش یافته است که این مساله می تواند نگرانی هایی را به دنبال داشته باشد. اما سوال مهم این که دلیل صعودی بودن تلفات جاده ای در آمریکا چیست؟

شاید برخی عدم تمرکز و حواس پرتی رانندها به خاطر استفاده از تلفن همراه، انواع گجت های هوشمند یا کار با سیستم های اینفوتینمنت پیچیده را علت اصلی این موضوع بدانند، اما باید بگوییم که اصلا اینگونه نیست؛ زیرا طبق گزارش NHTSA تعداد کشته های ناشی از تصادفات رخ داده به دلیل حواس پرتی رانندگان با 3,450 مورد به اندازه 2.2 درصد کمتر از قبل شده، میزان مرگ و میر ناشی از خواب آلودگی رانندگان نیز با 3.5 درصد کاهش به 803 مورد نزول پیدا کرده است.

در سوی مقابل میزان کشته های مربوط به رانندگی در حالت مستی با 1.7 درصد افزایش به 10,497 مورد رسیده؛ همچنین تعداد 10,111 نفر به دلیل سرعت غیر مجاز از دنیا رفته اند.

در سال گذشته 5,987 عابر پیاده قربانی تصادف با وسایل نقلیه موتوری شده اند که از سال 1990 این بیشترین میزان به شمار رفته و 9 درصد نسبت به سال 2015 رشد داشته،. قربانیان نبستن کمربندی ایمنی نیز با 4.6 درصد رشد به 10,428 نفر رسیده است.

در جدول زیر می توانید آمار کامل مربوطه را مشاهده فرمایید.

آمار تلفات جاده ای ایالات متحده در سال 2016
دلیل تصادف تعداد جان باختگان رشد نسبت به سال 2015
حواس پرتی 3,450 نفر منفی 2.2 درصد
خواب آلودگی 803 نفر منفی 3.5 درصد
مستی 10,497 نفر مثبت 1.7 درصد
سرعت غیر مجاز 10,111 نفر مثبت 4 درصد
نبستن کمربند ایمنی 10,428 نفر مثبت 4.6 درصد
سانحه برای موتورسواران 5,286 نفر مثبت 5.1 درصد
برخورد با عابرین پیاده 5,987 نفر مثبت 9 درصد
سانحه برای دوچرخه سواران 840 نفر مثبت 1.3 درصد

هر چند گزارش NHTSA از افزایش 2.2 درصدی در میزان مسافت پیموده شده در جاده های آمریکا حکایت دارد، اما آمار و مرگ و میر با آن متناسب نیست. طبق این گزارش به ازای هر 100 میلیون مایل مسافرت خودرویی 1.18 مرگ در جاده های ایالات متحده اتفاق می افتد. بد نیست اشاره کنیم آمار تلفات جاده ای در سال 2015، برابر با 8.4 درصد نسبت به سال 2014 افزایش یافته بود.

با وجود پیشرفت های حاصل شده و ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، افزایش مرگ و میر جاده ای در ایالات متحده می تواند علامت سوال های زیادی را ایجاد کند. مساله وقتی جالب می شود که بدانیم این کشور از لحاظ حمل و نقل و استانداردهای خودرویی در سطح بسیار بالایی قرار داشته و اتومبیل های فروخته شده در این کشور باید با سربلندی سخت ترین تست های تصادف را پشت سر بگذارند.

شاید آمارهای این چنینی هستند که باعث شده اند هم مقامات سیاسی و هم خودروسازان تاکیده ویژه ای بر روی توسعه فناوری خودران داشته باشند. بر اساس برنامه ریزی ها، آمریکایی ها قصد دارند تا سال 2046 میزان تلفات جاده ای را به صفر برسانند.

ناگفته نماند درست است که میزان تلفات جاده ای سالانه در ایالات متحده بیشتر از بسیاری از کشورهاست، اما از لحاظ شاخص "تعداد کشته ها به ازای هر صد هزار نفر"، با میانگین 11.59 وضعیت مطلوبی دارد.

همچنین از لحاظ شاخص های "کشته ها به ازای هر صد هزار وسیله نقلیه موتوری" و "کشته ها به ازای یک میلیارد کیلومتر رانندگی" از شرایط مناسبی برخوردار است.

نگاهی مجدد به دلایل سوانح جاده ای در ایالات متحده نشان می دهد که عوامل انسانی مثل رانندگی در حالت مستی، عدم رعایت سرعت مجاز و نبستن کمربند ایمنی به طور قابل ملاحظه ای سبب افزایش میزان تلفات جاده ای می شوند؛ این در شرایطی است که خودروهای حاضر در سوانح رخ داده در جاده ها و خیابان های آمریکا، عمدتا دارای ایمنی مناسبی هستند.

تصادف وحشتناک ب ام و M3 در فلوریدا؛ این حادثه که 6 سال پیش رخ داد، منجر به مرگ راننده 29 ساله شد

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که پایبندی به قانون، رعایت نکات ایمنی و پرهیز از رفتارهای خطرناک در پشت فرمان تا حد قابل توجهی در پیشگیری از سوانح و در نتیجه کمتر شدن تلفات جاده ای موثر است؛ حال فرقی نمی کند این فرمان متعلق به خودرویی مثل پراید باشد، یا متعلق به خودرویی مثل فورد، شورولت و یا حتی مرسدس بنز S کلاس.

تصادف شدید مرسدس S550 مدل 2009 یکی از ایمن ترین خودروهای جهان؛ در این حادثه که در فوریه امسال در نیویورک اتفاق افتاد، متاسفانه دو برادر جان خود را از دست دادند

البته این موضوع هرگز به معنای کوتاهی در ساخت خودروهای ایمن و مقصر دانستن راننده در هر شرایط نیست. همانطور که رانندگان وظیفه دارند با رعایت قوانین از احتمال بروز سوانح بکاهند، خودروسازان نیز موظف هستند با تولید اتومبیل های استاندارد، اشتباهات احتمالی رانندگان را جبران نموده و نقشی مثبت در کاهش شدت صدمات وارده به سرنشینان ایفا کنند. جاده های استاندارد نیز عامل دیگری است که می تواند مکمل نقش رانندگان و خودروسازان باشد.

در کشور ما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، در سال های اخیر میزان جان باختگان در سوانح جاده ای همواره سیر نزولی داشته است.

با این حال در مقایسه با جمعیت، خودروهای حاضر در جاده ها و سفرهای انجام شده آمار مرگ و میر تصادفات کماکان زیاد بوده و هر سال تعداد زیادی از خانواده های ایرانی داغدار می شوند.

امیدواریم با رعایت بهتر قوانین راهنمایی و رانندگی، ساخت خودروهای استاندارد و حذف نقاط پر خطر در جاده ها شاهد به حداقل رسیدن جان باختگان در تصادفات باشیم؛ این مساله میسر نمی شود جز با همکاری همه ما مردم، خودروسازان و مسئولین.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    چه آمار دقیقی از همه چی دارن. تو ایران از تعداد زندانیانشون آمار دقیق ندارن. اینه فرق یه کشور پیشرفته با کشور جهان سوم

  • pouya s
    pouya s | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

    این آمارگیری دقیق کمک به اصلاح بهتر شرایط می کنه کاش ما تو ایران هم آمارگیری با چنین جزییاتی داشتیم

  • farhad2017
    farhad2017 | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

    البته این رو هم در نظر بگیرید که جمعیت امریکا 350 میلیون نفره در مقایسه با ایران تلفات رانندگی یک سوم ایران میشه

  • erfun
    erfun | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

    آمریکای فورد سوار داره میپوکه ایرانیان پراید سوار تلفاتش کم میشه...جمعش کنین بساط مسخره بازیاتونو تو این کشور آمار زنده هاش باید به عنوان بحران اعلام کنن...من نمیدونم هشتاد میلیون نفر براچی زندن..خوش بحال اون که تو پراید مرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی