ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از خطر انتقال خون میان زنان و مردان می گویند

از گذشته تاکنون، جنسیت فردی که اهدای خون می کند اهمیتی نداشته اما تحقیقات تکمیلی نشان می دهد که انتقال خون زنان باردار به مردان باعث افزایش احتمال مرگ آن ها پس از انتقال می ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

از گذشته تاکنون، جنسیت فردی که اهدای خون می کند اهمیتی نداشته اما تحقیقات تکمیلی نشان می دهد که انتقال خون زنان باردار به مردان باعث افزایش احتمال مرگ آن ها پس از انتقال می شود.

پژوهشگران هلندی با مطالعه روی ۳۱۱۱۸ شخص که خون دریافت کرده اند به اطلاعات جالبی دست یافته اند. اطلاعات شخص اهدا کننده خون با جزئیات بالایی آورده شده که باردار بودن یا نبودن هم بخشی از آن اطلاعات است.

احتمال مرگ بیمارانی که خون را از مرد یا زن دیگری بدون سابقه بارداری دریافت کرده اند کمتر از بیمارانی است که خون را از شخصی سابقا باردار گرفته اند. جالب اینکه چنین اتفاقی فقط در مردان زیر ۵۰ سال مشاهده شده. یعنی اگر مردی بالای ۵۰ سال سن داشته باشد، نسبت به این عامل ناشناخته مقاوم است و می تواند از زنانی که پیشتر باردار بوده اند نیز خون دریافت کند.

قطعا این پژوهش جای شک و تردید بسیار دارد و خود محققان نیز اعلام کرده اند که برای درک بهتر باید بیشتر وارد جزئیات شوند و بهتر مسئله را بشکافند.

تا به امروز گزارش های متعددی مبنی بر اثرگذاری جنسیت روی ماجرای انتقال خود منتشر شده ولی هیچکدام نتیجه قطعی به همراه نداشته ولی عمدتا معتقدند که سن و جنسیت هیچ تاثیری در امر انتقال خون ندارد.

هنریک بیورستن اما محققی است که سال گذشته با پژوهش روی ۱۰ هزار بیمار، نتیجه ای دیگر را منتشر کرد. او معتقد است که اگرچه هنوز دلایل کافی یافت نشده ولی بهتر است از انتقال خون زنان به مردان و بالعکس جلوگیری شود.

او می گوید: «جان میلیون ها انسان این میان در خطر است. آیا ما می خواهیم ریسک آن را بپذیریم یا مسیری مطمئن را برای جلوگیری از آسیب ها طی کنیم؟»

پژوهش اخیر، اولین بار است که فرضیه آسیب زننده بودن خون زنان سابقا باردار را پیش می کشد. پژوهشگران معتقدند که شکل گیری یک آنتی بادی خاص حین بارداری، علت اثرگذاری روی سلامت مردانی است که خون را دریافت می کنند. اما چرا این آنتی بادی روی زنان اثر ندارد یا روی مردان ۵۰ سال به بالا بی اثر است؟ کسی نمی داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

    برای من هم سواله که هرمونهای زنانه که وارد خونشون شده بعد از اهدا به مرد چه تاثیری روی مرد داره. و بلعکس

    • Dr.i.s
      Dr.i.s | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

      در حالت نرمال هورمون های های زنانه هم در بدن مردان وجود داره و بلعکس اما از طریق هیپوفیز کنترل میشه سطح این هورمونها و در بدن مرد فعالیت هامون های بیضوی تحت کنترل هیپوفیز باعث کمرنگ شدن میزان هورمون های پروژسترون در بدن مرد میشه اما در صورت مصرف مکرر هورمون های استروئیدی توسط ورزشکاران ممکنه عملکرد هورمون های بیضوی مثل تستوسترون مختل و فعالیت این غدد کم شه و باعث شه سطح هورمون های زنانه در بدن مرد زیاد شه که توابع این اختلال بیماری مثل ژنیکوماستی میشه که غدد سینه مرد رشد زنانه پیدا میکنه و باید با مصرف قرص های سرطان سینه جلوی رشد این غدد رو بگیرن و اگر با دارو موفق نشن باید به جرات زیبایی مراجعه و غدد سینه رو تخلیه کنن تا سینه به فرم مردونه خودش برگرده، البته این مشکل میتونه مادرزادی هم باشه و دلیلش هم اینه که جنین در شکم مادر تحت میزان زیادی از هورمون استروژن بوده و باعث ایجاد این اختلال در سن بلوغ در پسران میشه.

  • Dr.i.s
    Dr.i.s | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

    در ایران این چیزها هیچ اهمیتی نداره و تنها سوالات از اهدا کننده اینه که آخرین بار کی خون دادید، بیماری خاص خونی یا غلظت خون ندارید، اعتیاد ندارید، الکل مصرف نمی کنید، و رابطه جنسی پر خطر داشتید طی این چند ماه یا نه. و بعدش هم به خوشی و خرمی خون رو میگیرن و یک نمونه هم واسه آزمایشگاه تهیه میکنن که اونم فقط برای بیماری واگیر خونی مثل ایدز و هپاتیت بررسی میشه و در خیلی از موارد دقت کافی رو انجام آزمایشات به خرج نمیدن.

    • nexaen
      nexaen | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

      سوالایی که در اروپا پرسیده میشه به این صورته که در مورد بیماری ها - آخرین سابقه ی بستری در بیمارستان یا بیماری - آخرین مورد سفر خارج از کشور و مقصد سفر ( برای بررسی در مورد کشورهایی که بیماری خاصی در اونا شیوع داره - یه لیست بزرگ دارن که به لحاظ استانی تفکیک شده و حتی استان های ایران هم شاملش هست) - حساسیت به مورد خاصی - بیماری های آمیزشی ( در مورد رابطه ی جنسی خارج از ازدواج سوالی پرسیده نمیشه و این مورد رو شخصی میدونن - برعکس ایران) در مورد بیماری هایی مثل ایدز و هپاتیت به صورت مشخص پرسیده میشه و کل سوالا در حدود 30 تایی هست. جواب بعضی سوالا حتی ممکنه توضیحی باشه و گزینه ای نیست. البته بیشتر سوالا گزینه ای هست. ضمن اینکه مراکز بخشی مثل کافی شاپ دارن که انواع نوشیدنی گرم و سرد و تنقلات داره (همه رایگان) و در انتهای خونگیری به شما به انتخاب خودتون از یه کمد جوایز - جایزه ای اهدا میشه برای تشویق و تشکر.

      • nexaen
        nexaen | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

        بعد از تکیل پرسشنامه - نوبت به معاینه و آزمایش میرسه و در صورتی که زخمی در صورت یا جاهای دیگه که مشهود باشه ببینن هم در موردش سوال میپرسن.

مطالب پیشنهادی