ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نسل جدید کنسول های بازی؛ چه زمانی بهترین فرصت برای عرضه پلی استیشن 5 است؟

نسل پیش کنسول های بازی را به یاد می آورید؟ نینتندو با غرور روی تخت پادشاهی نشسته بود و سونی و مایکروسافت برای تصاحب جایگاه دوم بر سر و کله یکدیگر می زدند و رقابتی ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۸ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

نسل پیش کنسول های بازی را به یاد می آورید؟ نینتندو با غرور روی تخت پادشاهی نشسته بود و سونی و مایکروسافت برای تصاحب جایگاه دوم بر سر و کله یکدیگر می زدند و رقابتی نفس گیر را تا آخر نسل ادامه می دادند. اما در نسل هشتم بازی های ویدیویی و از همان ابتدای زده شدن سوت آغازش، هیچ چیز آن طور که انتظار داشتیم، پیش نرفت.

نینتندو که زودتر از همه به استقبال نسل جدید رفته بود، زودتر هم شکست خورد و عملکرد بسیار ضعیف Wii U آن ها را مجبور به ساخت کنسولی دیگر کرد. مایکروسافت از ضعف مدیریتی شدید رنج می برد و اولین قدم هایش را به سست ترین شکل ممکن برداشت و تنها این سونی بود که بیشتر از نقاط ضعف رقیبانش استفاده می کرد تا از فروش بالای کنسولش لذت ببرد.

شگفتی دیگر زمانی رخ داد که بر خلاف پیش بینی های هر سه کمپانی، تلویزیون ها و مانیتورهای 4K به اندازه ای فراگیر شدند که دیگر حکم دستگاهی تجملاتی را نداشتند و لزوم استفاده از آن ها بیش از هر زمان دیگری احساس شد. سونی و مایکروسافت هم برای پاسخ به این تقاضای تازه ظهور، تصمیمی متفاوت گرفتند: ساخت و عرضه کنسول های میان نسلی.

در حالی که سونی به ساخت کنسولی با توان پردازشی نسبتا قوی تر و امکان ارتقا وضوح تصویر بازی ها از Full HD به 4K بسنده کرد، مایکروسافت تصمیم گرفت تا عجله نکند و هیولای قدرتمندش را دیرتر به میدان رقابت بفرستد.

همین حالا که این مقاله را می نویسیم، نینتندو از فروش خوب کنسول جدیدش راضی است، سونی پول هایش از فروش پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو را می شمارد و مایکروسافت در حالی که افسار ایکس باکس وان ایکس را در دست دارد، به آینده کنسول جدیدش امیدوار است. اما باور کنید یا خیر، چند روزی است که شایعاتی از عرضه پلی استیشن 5 در آینده ای نزدیک به گوش می رسد و برخی از تحلیلگران بنام صنعت بازی هم به گمانه زنی پرداخته اند.

یکی از نویسندگان سایت Gaming bolt نیز در مقاله ای مفصل به بررسی دقیق تر این شایعات پرداخته و در مورد زمان انتشار مناسب پلی استیشن 5 گمانی زنی کرده است. در ادامه مطلب او را می خوانیم.


ایکس باکس وان ایکس، کنسول میان نسلی جدید مایکروسافت

حدود یک هفته ای است که گمانه زنی ها در مورد عرضه پلی استیشن 5 بالا گرفته است. علت این موضوع بیشتر به برخی از نظرات تازه مایکل پکتر، تحلیلگر معروف دنیای بازی بر می گردد و البته در این بین، سازندگان سری Just Cause نیز به دنبال استخدام نیروهای تازه وارد برای ساخت یک بازی نسل جدید هستند.

«نسل جدید». این کلمه دقیقا به چی بر می گردد؟ نینتندو که تازه کنسول جدیدش را امسال عرضه کرده و بسیار بعید است که بخواهد تا دو سال آینده کنسول جدیدی بسازد. مایکروسافت نیز اواخر امسال ایکس باکس وان ایکس را به بازار عرضه می کند و عقلانی نیست که بخواهد تنها بعد از دو سال کارایی کنسول جدیدش را زیر سوال ببرد. علاوه بر این، مایکروسافت بارها اشاره کرده که آن ها در حال حاضر خودشان را خارج از چرخه نسلی کنسول ها می دانند.

پس با یک حساب سرانگشتی، تنها سونی و پلی استیشن 5 است که می ماند. از لحاظ زمانی نیز عرضه کنسولی جدید از سونی در دو یا سه سال آینده دور از انتظار نیست. با رسیدن به سال های 2019-2020، کنسول نسل هشتمی سونی 6-7 ساله می شود و 3-4 سال نیز از عرضه پلی استیشن 4 پرو گذشته است.

این نقطه معمولا زمانی است که سونی کنسول جدیدش را معرفی می کند. پلی استیشن 2 در سال 2000 معرفی شد، شش سال بعد از عرضه اولین کنسول سونی. به همین شکل، از پلی استیشن 3 نیز در سال 2006 رونمایی شد. عمر مفید این کنسول نیز پس از هفت سال و با معرفی پلی استیشن 4 به پایان رسید. همین فاصله زمانی را ادامه دهید و به این شکل به سال های 2019-2020 میلادی می رسیم.

پلی استیشن 2، کنسول افسانه ای سونی

اما حدس و گمان درباره عرضه پلی استیشن 5 در این بازه زمانی مخالفان خود را نیز دارد. بیشتر آن ها می گویند «اما پلی استیشن 4 فروش بسیار خوبی دارد، چرا سونی باید به ساخت پلی استیشن 5 فکر کند؟». چنین افرادی گویا چندین مورد را از یاد برده اند.

اول از همه اگر باز از جنبه تاریخی به قضیه نگاه کنیم، پلی استیشن 2 نیز فروش بسیار خوبی داشت ولی این موضوع مانع آز آن نشد تا سونی کنسول جدیدش را معرفی نکند. در واقع حتی فروش پلی استیشن 2 بهتر از پلی استیشن 4 بود.

سونی پلی استیشن 3 را روانه بازار کرد تا پیشگام تکنولوژی باشد و پلی استیشن 2 نیز تا سال ها پس از آن به فروش خوبش ادامه داد. هیچ دلیلی وجود ندارد که اتفاق مشابهی برای پلی استیشن 4 هم نیافتد.

موضوع دومی که مردم فراموش می کنند آن است که سونی یک کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی و پلی استیشن بزرگترین محصول این شرکت است. سال ها است که سونی با پلی استیشن تکنولوژی های جدیدش را به نمایش می گذارد. دیسک های DVD با پلی استیشن 2، دیسک های بلوری و تلویزیون های سه بعدی با پلی استیشن 3، کارت های حافظه و UMD ها با PSP، سرویس های آنلاین و فروشگاه های مجازی با پلی استیشن 4 و تلویزیون های 4K با پلی استیشن 4 پرو.

با رسیدن به سال 2020 میلادی، پلی استیشن 4 هفت ساله و پلی استیشن 4 پرو چهار ساله می شود. در چنین مقطعی از زمان، این کنسول ها کهنه تر از آن هستند که بخواهند جلوه گر تکنولوژی و ایده های تازه ظهور سونی باشند.

بنابراین، این تکنولوژی جدید چه خط ساخت جدید تلویزیون (تا کنسول جدید سونی وضوح تصویر 4K واقعی را به نمایش بگذارد) باشد یا یک فرمت رسانه ای جدید (بلوری با ظرفیت بالا) و یا فقط سرویس های استریم پیشرفته تر، به هیچ وجه بی راه نیست که فکر کنیم سونی در زمان به کارگیری این تکنولوژی، به کنسولی جدید نیاز دارد.

در آخر، نباید از یاد ببریم که هر دو رقیب سونی کنسول های جدیدی را عرضه کرده اند. نکته ای که بسیاری از طرفداران سونی آن را بی ربط می دانند اما من اینطور فکر نمی کنم.

هیچ کدام از این دو دستگاه به طور مستقیم رقابتی با پلی استیشن 4 ندارند و ما می دانیم که فروش خوب نینتندو سوییچ سونی را تهدید نمی کند اما اگر سونی کنسول جدیدی برای رقابت با حریفانش عرضه نکند، ممکن است توجه طرفدارانش را از دست بدهد و دیگر مهم نیست که کنسول فعلی اش تا چه میزان موفق است. اتفاق مشابهی که برای نینتندو در رقابت با NES و SNES افتاد.

بنابراین به نظر 2019 و 2020 سال هایی هستند که احتمال دارد پلی استیشن جدیدی عرضه شود اما آیا این زمان مناسبی هم هست؟ اگر یادتان باشد پلی استیشن 4 شروع بسیار کندی داشت، خبری از بازی های جذاب در سال های 2013 و 2014 نبود و با شروع سال 2015، تازه بازی های بزرگ و دوست داشتنی فراوانی از راه رسیدند. به این ترتیب، 2019 و 2020 بیش از حد زود نیست برای آن که روی آن ها حساب کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که این موضوع به معنای پایان عمر کنسول نسل هشتمی سونی نیست. بار دیگر یادآور می شوم که عرضه پلی استیشن 3 به هیچ شکلی عملکرد و فروش پلی استیشن 2 را دچار مشکل نکرد.

این موضوع فقط به خاطر فروش خوب پلی استیشن 2 نبود، بلکه پلی استیشن 2 گزینه ای ارزان قیمت و جذاب برای بسیاری از سازندگان در سراسر جهان بود تا طیف وسیعی از مخاطبان را برای بازی هایشان نشانه بگیرند. بنابراین با عرضه پلی استیشن 3، همچنان بازی های بی شماری برای کنسول قبلی عرضه می شدند.

با عرضه نینتندو سوییچ در سال جاری، بعید است که به این زودی نینتندو برنامه ای برای ساخت کنسول بعدی داشته باشد

برای همین دلیلی وجود ندارد که سازندگان بازی بخواهند به این زودی پلی استیشن 4 را رها کنند، به خصوص از آن جایی که این کنسول نیز گزینه ای راحت برای آن ها است و مخاطبان بی شماری در تمام دنیا دارد، حداقل نه ژاپنی ها که مدتی طول می کشد به سراغ سیستم های جدید بروند.

همچنین، احتمالا سونی از معماری x86 در پلی استیشن 5 استفاده خواهد کرد. این تصمیم نه تنها به حفظ سازگاری کمک می کند، بلکه باعث می شود سرویس های پلی استیشن بیشتر از سابق با یکدیگر ادغام شوند و دیگر نیاز نباشد سونی مثل پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 از صفر شروع کند.

حالا ربط این قضیه به موضوع مورد بحث ما چیست؟ اگر پلی استیشن 5 از معماری مشابه اما پیچیده تر پلی استیشن 4 استفاده کند، عرضه پلی استیشن 5 دیگر به معنای پایان پشتیبانی از پلی استیشن 4 نخواهد بود.

در واقع، در چند سال اول عرضه پلی استیشن 5، کنسول قبلی سونی می تواند بازی های پلی استیشن 5 را نیز اجرا کند، تنها با تنظیمات گرافیکی ضعیف تر. راستش را بخواهید، شرایط مشابهی در حال حاضر بین دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو نیز در حال اتفاق افتادن است.

بنابراین، من حدس می زنم پلی استیشن 5 در یکی از دو سال 2019 یا 2020 میلادی عرضه خواهد شد و بر خلاف نظر بسیاری از افراد، عقیده دارم این زمان نه دیر و نه زود است. من فکر می کنم که این زمان بی نقصی برای سونی است تا از کنسول جدیدش رونمایی کند و احساس می کنم این کنسول به هیچ شکل، سنگی در راه موفقیت پلی استیشن 4 نخواهد انداخت. هر چند که پتانسیل آن را دارد تا عرصه رقابت را برای مایکروسافت و ایکس باکس وان ایکس تنگ کند.

تا سال های 2019-2020 پلی استیشن 4 پرو چهار ساله می شود

آیا پلی استیشن 5 موفق خواهد بود؟ این دیگر موضوعی است که پیش بینی آن راحت نیست. هیچکس فکرش را نمی کرد پلی استیشن 3 دچار مشکل شود و برتری اش را به Wii و ایکس باکس 360 ببازد. هیچکس پیش بینی نمی کرد که نینتندو و مایکروسافت پس از برد شیرین شان در نسل هفتم با ایکس باکس وان و Wii U شکست بخورند.

کسی نمی دانست که پیروزی پلی استیشن 4 قرار است چنین مقتدرانه باشد و هیچکس تصورش را هم نمی کرد که نینتندو دوباره بتواند روی پاهایش بایستد. صنعت بازی های ویدیویی، غیرقابل پیش بینی تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید.

عرضه یک کنسول جدید، می تواند فرصتی برای یک شروع دوباره باشد، زمانی برای استفاده از نقاط قوت و پرهیز از اشتباهات گذشته و یا تکرار اشتباهات، تصمیمات غلط جدید و از یاد بردن برتری ها.

سونی بدون شک در موقعیتی آیده آل برای عرضه کنسول جدید قرار دارد و پلی استیشن 5 باید موفق شود. اما به عنوان کسی که همیشه این صنعت را زیر نظر داشته، تنها یک احمق می تواند با اطمینان کامل از آینده کنسول های بازی سخن بگوید.

اجازه دهید نسل جدید آغاز شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • S B
    S B | ۷ آبان ۱۳۹۶

    لطفا از PS5 بیشتر اخبار بیارید

  • rkamaei7
    rkamaei7 | ۱ آبان ۱۳۹۶

    اصلا دیگه شرکتای سونی و مایکروسافت نسل براشون اهمیتی نداره و مطمئن باشید اگه Ps4pro رو در مقابل Xbox x ضعیف ببینن یا تاثیرشو تو فروش ببینن سریع Ps5 رو عرضه میکنن دیگه کیفیت مهمه نه نسل

  • ami_ald
    ami_ald | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    ۳-۴ سال گذشت من فکر میکردم ps4pro تازه وارد بازار شده!

  • thelastofus
    thelastofus | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    بنظر من بهترین زمان برای رفتن به نسل بعدی به ۱ چیز بستگی داره
    نیاز بازار
    هر وقت شرکت های سوتی و مایکروسافت احساس کردن فروش داره کم میشه و سود دهی قبل رو نداره و بازار نیاز داره یه تکون دیکه بخوره کنسول جدید معرفی میکنن
    حالا حالا هم نمیاد مطمعن باشید
    بعد از ۲۰۲۰ تو فکرش باشید
    من هنوز تو نسل ۷ موندم ??
    منتظرم تا بازی هاش ارزون شه یا یه فرجی بشه هک بشه بعد بخرم ???میدونم که هک نمیشه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی