ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حرکت اسنپ به سوی امنیت

اولین گام‌های موثر در راستای افزایش امنیت و تجربه کاربری مسافران در سامانه «اسنپ» روز گذشته با رونمایی از چندین ویژگی جدید برداشته شد تا یکی از بزرگترین سرویس‌دهندگان ایرانی در مسیر صحیح جلب اعتماد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

اولین گام‌های موثر در راستای افزایش امنیت و تجربه کاربری مسافران در سامانه «اسنپ» روز گذشته با رونمایی از چندین ویژگی جدید برداشته شد تا یکی از بزرگترین سرویس‌دهندگان ایرانی در مسیر صحیح جلب اعتماد و رضایت کاربران سرعت بیشتری به حرکت خود بدهد.

دیروز در اختتامیه سومین دوره مسابقات برنامه‌نویسی «کدکاپ»، مدیرفنی اسنپ، «حسین مرادقلی» خبر از ارائه ویژگی‌های امنیتی جدید در راستای افزایش امنیت مسافران و رانندگان داد. پس از ماجرای تعرض به یک مسافر که در میانه ماه جاری به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد، این اولین گام موثر اسنپ جهت جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ است.

«شاهکار»، مدیر عامل اسنپ، در آخرین بیانیه خبری خود عنوان کرده بود که اسنپ در آینده امن‌ترین سرویس هوشمند حمل‌ونقل ایران خواهد شد و حالا قابلیت‌های جدید امنیتی همین سرویس که اکنون در دست توسعه هستند و به گفته مدیر فنی این شرکت، بین ۳ تا ۶ هفته دیگر به کاربران ارائه می‌شوند، به این شرح هستند.

  • سیستم احراز هویت تصویری رانندگان

یکی از مشکلات اصلی این روزهای اسنپ، رانندگانی هستند که با مشخصات واقعی خود در این سامانه کار نمی‌کنند. مدیر فنی اسنپ در این رابطه گفت که اگر تلفن همراه راننده در اختیار شخصی دیگر قرار بگیرد، توانایی قبول کردن سفرها را نخواهد داشت.

در واقع راننده نیاز دارد تا پیش از هر بار آنلاین شدن، با استفاده از راهکار بیومتریک اسنپ از طریق تشخیص چهره شناسایی شود و سپس کار روزانه خود را آغاز کند. از هفته آینده نیز ثبت یک تصویر پرسنلی برای تمام رانندگان جدید اجباری می‌شود و بر اساس گفته مرادقلی، تصویر تمام رانندگان جدید و سابق اسنپ یک به یک با مدارک شناسایی آنها تطبیق داده می‌شود.

مدیرفنی اسنپ در رابطه با سیستم بیومتریک تشخیص چهره گفت:

«در سیستم احراز هویت تصویری اسنپ، چهره هر شخص با جزییاتش همانند اثر انگشت در نظر گرفته شده و مهم‌ترین ابزار احراز هویت است. اسنپ از امکان یکتا بودن جزئیات چهره بهره برده و در نسخه جدید برنامه هم‌راهان، آنها را -به صورت انتخابی- ملزم می‌کند که پیش از هر بار آنلاین شدن یک سلفی از خودشان بگیرند.

این سلفی به صورت خودکار با تصویر اصلی‌ که از هم‌راه موجود است تطبیق داده می‌شود. به این ترتیب می‌توان اطمینان حاصل کرد هم‌راهی که سفر اسنپ را انجام می‌دهد دقیقا همان شخصی است که مدارکش را به مسئولان این سامانه تحویل داده است. اسنپ با این راهکار تا حد زیادی می‌تواند از سواستفاده‌های احتمالی پیشگیری کند.»

  • سیستم اعلام وضعیت اضطراری برای راننده

اسنپ باور دارد که جدا از مسافران، رانندگان هم نیاز به تامین امنیت دارند و در هنگام سفر، برای آنها یک گزینه SOS در نظر گرفته شده است. این سیستم اعلام وضعیت اضطراری در نسخه بعدی اپلیکیشن اسنپ در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت تا در صورت بروز خطر یا موارد اضطراری، نیاز به کمک خود را به پشتیبانی اعلام کند.

در صورت اعلام وضعیت اضطراری از سوی راننده، بخش پشتیبانی اسنپ به سرعت اقدامات لازم را برای رسیدگی به مشکل او انجام می‌دهد. البته اینطور که پیداست، قرار نیست به زودی چنین قابلیتی در اختیار مسافران قرار بگیرد.

  • پنهان‌سازی شماره تلفن مسافران

اسنپ تحقیقی انجام داده با موضوع اینکه آیا شماره تماس، جز حریم خصوصی افراد است یا خیر. به گفته مرادقلی، ۹۰ درصد خانم‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند پاسخ مثبت داده‌اند و حالا اسنپ بالاخره قابلیتی را به نسخه بعدی اپلیکیشن‌اش اضافه می‌کند که کاربر در بخش تنظیمات، می‌تواند شماره تماس خود را از دید راننده پنهان کند.

اسنپ برای پنهان کردن شماره تماس مسافر، می‌خواهد دو ویژگی «پیام‌های نوشتاری درون اپلیکیشن» و همچنین «تماس امن اسنپ»، را به نسخه بعدی اپلیکیشن خود اضافه کند.

مدیرفنی اسنپ می‌گوید: «استفاده از پیام‌های نوشتاری به جای مکالمه صوتی پیام‌های کوتاهی همچون «شما اسنپ خواستید؟»، «آدرستون کجاست؟»، «شما کی می‌رسید اینجا؟»، «امکانش هست لغو کنید؟»، «۵ دقیقه دیگه می‌رسم؟» و ... برای این بخش در نظر گرفته شده است.»

اما تماس امن اسنپی، راهکاری است که مسافر و راننده توسط اپلیکیشن اسنپ، قابلیت برقراری تماس از بستر اینترنت را با هم پیدا می‌کنند. این پیام صرفاً در قبل و در زمان انجام سفر امکان‌پذیر است و راننده یا مسافر نمی‌توانند پس از پایان سفر دوباره با هم تماس بگیرند. از سوی دیگر، چنین تماسی طبیعتاً به دلیل انجام بر بستر اینترنت، هزینه بسیار کمتری برای طرفین خواهد داشت.

اسنپ با اضافه کردن قابلیت‌های ارسال پیام متنی و همچنین تماس صوتی به شکل مستقل، در واقع مشغول اضافه کردن تمام قابلیت‌های یک پیام‌رسان به اپ خود است. مرادقلی خبر می‌دهد که این ویژگی در ماه‌های آینده کامل شده و به دست کاربران می‌رسد.

  • راهکاری برای کاهش سفرهای تکراری

با این راهکار دو مسافر نزدیک به هم که به مقصد تقریباً یکسانی می‌روند می‌توانند با یک خودرو سفر خود را انجام داده و هزینه شان را کاهش دهند. این روش باعث افزایش درآمد راننده و کاهش ترافیک شهری نیز می‌شود.

در این راهکار که تا دو ماه دیگر عملیاتی می‌شود، مسافرانی که به شکل پیاده کمتر از ۵ دقیقه با هم فاصله داشته باشند می‌توانند از یک خودرو استفاده کنند. در واقع یک اسنپ، با این راهکار دو مسافر را جا‌به‌جا می‌کند و هزینه آن نیز ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

اسنپ با این راهکار به دنبال حذف سفرهای تکراری و همچنین کاهش ۳۰ درصدی ترافیک تهران است. به گفته مرادقلی، اسنپ تنها در تهران روزانه بیش از نیم میلیون سفر انجام می‌دهد که این تعداد در ماه به بیش از ۱۵ میلیون سفر می‌رسد اما تعداد زیادی از این سفرها تکراری و با فاصله بسیار نزدیک از هم انجام می‌شوند.

مدیر فنی اسنپ در این باره گفت: «هزینه این سرویس تا ۳۰ درصد ارزان‌تر خواهد بود و این به معنای ۳۰ درصد خودروی کمتر، آلودگی کمتر و وقت تلف‌شده کمتر است. از آنجایی که هر کدام از این سفرها، به ازای دو سفر برای راننده در نظر گرفته می‌شود درآمد رانندگان با این راهکار افزایش ۴۰ درصدی خواهد داشت. جامعه هدف این سرویس جدید دانشجوها، کارمندان و اشخاصی هستند که به صورت روزمره برای رفت و آمد به دانشگاه، مدرسه یا محل کار از اسنپ استفاده می‌کنند که بیش از ۵۵٪ سفرهای اسنپ رو تشکیل می‌دهند.»

حسین مرادقلی، در کنار ویژگی‌های امنیتی جدید، آمارهای جالبی در مورد اسنپ داد. وی از چشم‌انداز آینده اسنپ گفت؛ در این چشم‌انداز، کلان‌شهرهایی داریم که برای رفت‌وآمد در آنها استفاده از خودروی شخصی به صرفه نیست و تمام شهروندان در هر جای شهر، دسترسی برابری به حمل و نقل کارآمد دارند. در نتیجه فضاهایی که امروزه برای پارکینگ‌ها در نظر گرفته شده‌اند می‌توانند کاربری شهری بهتری پیدا کنند.

به گفته مدیر فنی اسنپ، این سامانه اکنون با ۷ میلیون کاربر در سطح ایران و انجام ۷۰۰ هزار سفر روزانه، هفتمین سامانه هوشمند بزرگ حمل و نقل دنیا (بر اساس تعداد سفر روزانه) است. این شرکت هم‌اکنون در ۷ شهر بزرگ ایران به فعالیت مشغول است. این در حالیست که به گفته مرادقلی، اسنپ یک تیم فنی ۵۰ نفره دارد که البته به دنبال بزرگتر کردن آن و تبدیلش به یک تیم ۳۰۰ نفره است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • ali kardan
    ali kardan | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    ت حالا هیچ سیستم امنی مثل اسنپ تو ایران نبوده هر روز بدتر از این اتفاق تو همین جاده شهریار میفتاد هیچکس خبر دار نمیشه یا تا مدتی زیاد تبدیل میشه به خفاش شب. یا کرم زرد باز دم اسپ گرم در مدت کوتاهی این شیطان صفت رو دستگیر کردن آگه تاکسی بود که واویلا

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    اینکه ما الان شر.ع کنیم به جبهه گیری و کوبیدن اسنپ به خاطر مشکلی که پیش اومده، بهتره حمایت کنیم از تدابیری که اندیشیده شده برای بهبود این موضوع... حداقل بهتر از دستگاه های دولتی ان که 100 ساله یه روندو دارن طی میکنن با تغییرات اندک

  • SM
    SM | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    بغییر از ایده مسخره سلفی همش کپی از قابلیت های اوبره!

    • agha
      agha | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

      حالا اگه چین بکنه به به چه چه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی