ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی Forza Motorsport 7؛ سمفونی موتورهای خشمگین

نمی دانم به خاطر می آورید یا خیر اما زمانی تلفن های همراه تاشو دنیای موبایل را قبضه کرده بودند و شرکت فنلاندی نوکیا با عرضه مدل های جذاب متنوع، جیب هایش را هر روز ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

نمی دانم به خاطر می آورید یا خیر اما زمانی تلفن های همراه تاشو دنیای موبایل را قبضه کرده بودند و شرکت فنلاندی نوکیا با عرضه مدل های جذاب متنوع، جیب هایش را هر روز پر تر از دیروز می کرد.

یا اگر به هنر و سینما علاقه دارید، احتمالا می دانید در حال حاضر در عصر طلایی تلویزیون به سر می بریم. عصری که آغازش به سال 2000 میلادی بر می گردد و حکایت از پخش سریال های تلویزیونی با کیفیتی دارد که حالا با قدرت تمام جلوی هالیوود شکست ناپذیر قد علم کرده اند.

  • سازنده: Turn 10
  • ناشر: Microsoft Game Studios
  • پلتفرم ها: ایکس باکس وان، پی سی
  • پلتفرم بررسی: ایکس باکس وان

خب راستش را بخواهید، دنیای بازی های ویدیویی هم از چنین نوسان ها و تغییراتی مصون نیست. کمپانی های جدیدی مطرح می شوند، سازندگان قدیمی به دست فراموشی سپرده می شوند و با گذر زمان سلیقه و انتخاب مخاطبان هم دستخوش تغییر می شود.

بازی های ریسینگ نیز از جمله سبک هایی بودند که با گذر زمان محبوبیت بالایشان را از دست داده و آرام آرام رنگ باختند. اما به عنوان یک طرفدار همیشگی این سبک باید بگویم که با نگاه به دو سال اخیر، روزنه های امید بسیاری دیده می شود.

سال گذشته شاهد عرضه نسخه سوم سری Forza Horizon بودیم، عنوانی که شاید در میان سیل انبوهی از بازی های نقش آفرینی و اکشن کمی گم شد اما به بهترین شکل ممکن توانست طرفداران و منتقدین را راضی کرده و خوش بدرخشد.

شاید موفقیت خوب سری هورایزن بود که باعث شد امسال شرایط بهتر هم شود. کافی است تنها به ماشین و دنیای رانندگی علاقه داشته باشید، آن وقت با انتخاب های زیادی مواجه می شوید که سلایق بسیاری را پوشش می دهند.

Project CARS 2 (بررسی دیجیاتو) همان عنوانی بود که عاشقان ریسینگ های شبیه ساز انتظار آن را می کشیدند، Gran Turismo Sport امسال بازگشت تا طرفداران قدیمی این سری را خوشحال کند و اگر دلتان برای تعقیب و گریزهای دیوانه وار تنگ شده است، زمان زیادی تا عرضه Need For Speed: Payback باقی نمانده است.

سطح بی نظیر جزییات در نمای کاکپیت

در پیست مسابقه امسال حریف دیگری نیز حاضر است که اتفاقا برای سال ها توانسته با اقتدار فاصله اش را با بقیه حفظ کند، اما Forza Motorsport 7 در میان این عناوین جاه طلب، در کجا قرار می گیرد؟

چند دقیقه ابتدایی بازی کافی است تا متوجه شویم فورتزا موتوراسپرت 7 المان های زیادی را از برادر کوچکترش قرض کرده است. گیم پلی بازی دیگر آن مکانیزم نسبتا سخت گیرانه و خشک نسخه های قدیمی نیست چرا که سازندگان در این نسخه تا حدی لذت بخش بودن عنوان شان را به شبیه سازی دقیق دنیای اتومبیلرانی ترجیح داده اند.

اشتباه نکنید، این تغییرات به شکلی نیست که بخواهیم به بازی برچسب آرکید بزنیم. با خاموش کردن تمامی اسیست ها و بالا بردن درجه سختی، اول شدن در مسابقات کاری نیست که از عهده هر کسی برآید اما فورتزا 7 به خوبی مخاطبان جدید و غیر حرفه ای را هم نشانه می گیرد.

کنترل ماشین ها حتی با کنترلرهای کنسول لذت بخش و راحت است، از طرفی ساخته جدید Turn 10 تنها بازی شبیه سازی به حساب می آید که می توانید به معنای واقعی کلمه هیجان سرعت را درک کنید. لرزش های دوربین در تمامی نماها و کشیده شدن جزئی تصویر همگی باعث می شوند که برای ترشح آدرنالین نیاز نباشد چون گذشته به سراغ ماشین های سوپر اسپرت چند میلیون دلاری بروید.

اگر از سدان ها یا کراس اورها خسته شدید، احتمالا وقتش رسیده پشت فرمان یک کامیون غول پیکر بنشینید

تنوع، عامل دیگری است که به کمک گیمرهای نه چندان حرفه ای می آید و آن ها را از افتادن در گودال مسابقات تکراری بازی های شبیه ساز نجات می دهد. این در حالی است که بخش Career بازی در مقایسه با نسخه های قبلی کوتاه تر شده و حتی برای به پایان رساندن آن نیازی به شرکت در تمامی مسابقه ها نیست. اما فورزا 7 با رعایت تنوع در این مسابقات شما را تشویق به تمام کردن آن ها می کند.

برگزاری مسابقات تو کلاس های مختلفی چون رالی، نسکار و کامیون های بزرگ، شما را وسوسه می کند تا پا را از محدوده توانایی و استعداد خودتان فراتر برداشته و چالش های جدیدی پیش پای خود بگذارید. از طرفی دیگر مسابقات Showcase ها را داریم که درست مانند سری هورایزن شما را برای مدتی از فضای شدیدا رقابتی و گاهی خسته کننده مسابقات اصلی دور می کنند.

اگر حتی بعد از مدتی نشستن پشت فرمان کامیون های غول پیکر و یا بولینگ بازی کردن با لیموزین برایتان خسته کننده شد، فورتزا موتوراسپرت 7 شما را تشویق به جمع کردن کلکسیونی از ماشین ها در بخش های مختلف می کند که حتی برای آزاد کردن برخی از مسابقات، این کار ضروری است.

آزاد کردن این اتومبیل های فراوان نیز ابدا کار آسانی نیست چرا که بسیاری از آن ها قیمت های گزافی دارند. البته بالا بردن درجه سختی و یا استفاده از مادها تا حدی کار شما را در کسب پول و امتیاز راحت تر می کنند. این مادها در واقع کارت هایی هستند که با انتخاب آن ها و انجام دادن چالش خواسته شده (برای مثال رانندگی با ABS خاموش) پول بیشتری را عاید شما می کنند.

لوت باکس های بازی که با نام Prize Crate شناخته می شوند

اما بر خلاف نسخه قبلی این سری، این کارت ها تنها از جعبه های لوت باکسی که بازی از آن ها به اسم Prize Crate یاد می کند، آزاد می شوند. بله درست خواندید، لوت باکس ها راه خودشان را به سری فورتزا موتوراسپرت نیز باز کرده اند اما متاسفانه یا خوشبختانه خرید آن ها چندان کارآمد نیست. در مدت زمان بررسی بازی بارها پیش آمد که با خرج صدها هزار واحد پول بازی، هیچ آیتم خوب و مفیدی دریافت نکردم و همین باعث می شود که حتی برای گرفتن آیتم های بسیار نادر نیز وسوسه به خرید Prize Crate ها نشوید.

اما اگر آزاد کردن و خریدن صدها اتومبیل مختلف برای شما جذابیتی ندارد، می توانید به سراغ مسابقات Rivals بروید تا برتری خودتان را به دیگر گیمرهای بازی اثبات کنید. وجود لباس های مختلف برای راننده در هر دو جنسیت زن و مرد که با کسب امتیاز و ارتقای سطح آزاد می شوند نیز شما را به اختصاص وقت بیشتری دعوت می کند.

اما از گیم پلی روان و لذت بخش بازی که بگذریم، فورتزا 7 در بخش فیزیک کمی نا امید کننده ظاهر می شود. شاید احساس کنید روحیه آرکید تر این نسخه تا حد زیادی فیزیک غیر طبیعی بازی را توجیه می کند، ما هم انتظار برخوردهای واقع گرایانه و فیزیک دقیق عنوانی چون Project CARS 2 را نداریم.

اما دمیج ظاهری ماشین ها در بیشتر موارد غیر منطقی و بدتر از آن نامتوازن است. اتومبیل هایی در بازی وجود دارند که در برخوردها و تصادفات، دچار آسیب های ظاهری فراوان می شوند اما از سوی دیگر تعجب نکنید اگر با سرعت بیش از 200 کیلومتر به استقبال گاردریل های مسیر رفتید و حتی چراغ های جلو ماشین ترک نخوردند.

بخش شخصی سازی بازی چون نسخه های گذشته همچنان زیبا و کاربردی است

دمیج مکانیکی اتومبیل ها نیز تعریف چندانی ندارد و ایرادات ریز و درشت فراوانی در آن دیده می شود. آسیب دیدن بخش های مختلفی از ماشین چون سیستم کمک فنر، ترمزها و حتی کلاچ تحسین برانگیز و جالب است اما در بسیاری از موارد آسیب های وارد شده با نوع برخورد تناسبی ندارد.

البته این ایرادات تا حد زیادی به دلیل تعداد فراوان اتومبیل ها (بیش از 700) قابل قبول است به خصوص آن که تقریبا تمامی آن ها با دقتی فوق العاده طراحی شده اند. سطح جزییات ماشین ها در نمای کاکپیت بی نظیر است و خوشبختانه در این نسخه تمامی آن ها در بخش Autovista حضور دارند تا از نزدیک ریزترین جزییات آن ها را بررسی کنید.

کار خوب استودیو Turn 10 به طراحی ماشین ها ختم نمی شود چرا که پیست های مسابقه از هر زمان دیگری پویاتر هستند و چرخه داینامیک آب و هوا و شب و روز بازی به آن ها جلوه ای کم نظیر می دهد.

گستردگی سیستم آب و هوای فورتزا 7 به پای Project CARS 2 نمی رسد، از افکت های زیبای آن محروم است و به اندازه رقیبش روی تجربه رانندگی شما تاثیر نمی گذارد اما از لحاظ بصری چنان خیره کننده است که زودتر از آنچه که فکرش را بکنید، عاشقش می شوید.

بازتاب نور از سطح آب جمع شده درون چاله ها و یا فرار پرتوهای طلایی خورشید از لا به لای ابرها از آن دسته جلوه های بصری هستند که مشابه آن ها را در هیچ بازی ریسینگ دیگری پیدا نخواهید کرد، حداقل نه با نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه آن هم روی کنسول های حالا نسبتا قدیمی نسل هشت.

صداگذاری فورتزا 7 نیز از لحاظ تکنیکی و تعداد لایه های صدا به کاملی عنوان Project CARS 2 نزدیک نمی شود اما به اندازه ای زیبا و شنیدنی است که هیجان خالص را به رگ های بازی تزریق کند. شنیدن غرش ماسل های آمریکایی به خصوص در فضاهایی بسته ای چون تونل ها چنان هوش از سرتان می برد که دیگر نیازی به موزیک های هیجانی احساس نمی شود.

Drivatar، هوش مصنوعی اختصاصی سری فورتزا نیز در این نسخه بهبود های فراوانی را به خود دیده است. این هوش مصنوعی قدرتمند که در واقع با بازنگری ویدیوهای ضبط شده بازیکنان واقعی، رفتار آن ها را یاد می گیرد، حالا طبیعی تر از هر زمان دیگری شده است.

به لطف این سیستم، حریفان شما هیچگاه حرکت احمقانه ای از خود بروز نمی دهند، نسبت به شما و تصمیم هایتان عکس العمل های طبیعی و درستی از خود نشان می دهند و در زمان مناسب جایگاه نخست را از شما می ربایند.

بخش Free Play تا حدی امکانات خوبی را در اختیار شما می گذارد

این نکات ریز زمانی بیشتر به چشم می آیند که پس از تجربه عناوین ریسینگ دیگری به سراغ فورتزا موتوراسپرت 7 بروید. البته هوش مصنوعی بازی همچنان کاملا بی نقص نیست و بارها پیش می آید که حتی در بالاترین درجه سختی، حریفان شما در مسیرهای صاف آن طور که باید سرعت نمی گیرند. در تست های مختلفی که انجام دادیم،  حتی با گذاشتن هوش منصوعی روی حالت Expert به راحتی می توانید از حریفان نزدیک خود در مسیرهای صاف سبقت بگیرید، حتی اگر آن ها خودروی یکسانی را برانند.

به عنوان سخن پایانی باید بگوییم که شما هم احتمالا با عرضه این تعداد از عناوین ریسینگ، در انتخاب بازی مناسب کمی سردرگم شده اید. اما همان طور که در مقدمه گفتم، بیشتر این عناوین مخاطبان خاصی را نشانه رفته اند.

اگر یکی از آن عاشقان خودروهای سواری هستید و اطلاعات زیادی هم از دنیای گسترده ماشین دارید و یا به دنبال چالشی بزرگ می گردید، احتمالا بهتر است امسال به سراغ رقیب تازه نفس سری فورتزا یعنی Project CARS 2 بروید. Need For Speed Payback نیز تنها و شاید بهترین گزینه ای باشد که آرکید بازها باید برای آن کمی بیشتر صبر پیشه کنند.

اما استودیو Turn 10 با زیرکی و کمی هم قمار، به خوبی هر دو قشر را چون موم در دست می گیرد. به راستی فورتزا موتوراسپرت 7 چنان تعادل خوبی در سبک خود ایجاد می کند که هر گیمری با هر سطحی از مهارت و علاقه را ساعت ها سرگرم نگه می دارد.

  • تنوع بسیار بالای خودروها و مسابقات بازی
  • جلوه های بصری بی نظیر
  • صداگذاری هیجان انگیز و دقیق اتومبیل ها
  • چرخه آب و هوایی داینامیک
  • اجرای بازی با نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه
  • فیزیک مکانیکی و ظاهری نه چندان دقیق
  • برخی از ایرادات هوش مصنوعی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • E.A
    E.A | ۱ آبان ۱۳۹۶

    اقا ی سوال این فروزا موتوراسپر۷ کرکم داره یا پولیه ؟

  • Ali kjh
    Ali kjh | ۱ آبان ۱۳۹۶

    بنظرم نویسنده یکم کم لطفی کرده بود در مورد بازی.
    اگه اینطور که شما میگین پراجکت توی این همه زمینه مختلف بهتره چرا متای اون اندازه فورتزا نشد پس؟
    پراجکت به عنوان یه بازی ریسینگ AAA واقعا عالیه ولی در برابر فورتزا واقعا حرفی نداره.
    امسال امید به گرن توریسمو هم داشتیم که متاسفانه خوب عمل نکرد و خیلی سایت ها پراجکت رو به جاش پیشنهاد دادن واسه پی اس۴.
    در کل میشه گفت که در حال حاضر در دنیای ریسینگ شبیه ساز فورتزا بهترینه. بعدش پراجکت و بعدش جی تی اسپرت.

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۱ آبان ۱۳۹۶

      چرا همه زمینه ها؟ تنوع و تعداد ماشین ها و مسابقات تو فورتزا بسیار بسیار بیشتر از پروجکت کارز عه، هوش مصنوعی به مراتب بهتره، از لحاظ جلوه های بصری هم فورتزا قطعا در جایگاه بهتری نسبت به رقیبش قرار می‌گیره. اما از طرفی هم فیزیک پروجکت کارز بسیار دقیق و واقع گرایانه تره و چرخه آب و هوایی بسیار گسترده ای داره. من تو نقد و بررسی هر دو بازی به این موارد اشاره کردم و با توجه به نمره نهایی که دادم مشخصه فورتزا عنوان بهتر و قدرتمندتریه اما شاید این اختلاف به اون اندازه ای که شما فکر می کردید نباشه?

      • علی زارع
        علی زارع | ۱ آبان ۱۳۹۶

        دم نویسنده هایی ک وقت میزارن ب کامنت ها جواب میدن گرم

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    فورتزا هورایزن ۳ یه شاهکار تمام عیار بود و می‌شه گفت بی‌نظیر ترین بازی ایکس‌باکس وان بودش و فقط به خاطر اون تجربه ایی که پارسال ایجاد شد دوست دارم سریع تر موتوراسپرت ۷ هم تجربه کنم. :microsoft:

  • H A M E D
    H A M E D | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    به عنوان یه فن پلی استیشن همیشه حسرت سری فورزا رو خوردم
    حداقل تو این نسل که تا حالا یه ماشین سواری درست نداشتیم

    • mohsen .fashion
      mohsen .fashion | ۱ آبان ۱۳۹۶

      من به عنوان یه فن ایکس باکس میگم داری دروغ میگی چون پلی استیشن به اندازه ده برابر ایکس باکس انحصاری های فوق العاده داره که جا برای حسرت خوردن نمیزاره

      • Ali kjh
        Ali kjh | ۱ آبان ۱۳۹۶

        الکی نگو که فن اکس باکسی که مشخصه فن پلی هستی!
        پلی متاسفانه یه انحصاری درست حسابی در زمینه ریسینگ نداره. در حالی که اکس باکس دو تا داره (horizon و Motorsport). درسته پی اس در سبک های دیگه جایی برای انتقاد نمی‌ذاره ولی متاسفانه تو بخش ریسینگ واقعا ضعیفه!

    • جانی سینز علیه کریتوس
      جانی سینز علیه کریتوس | ۱ آبان ۱۳۹۶

      ولی برای من برعکس.چون به بازی های رانندگی،فایتینگ و ورزشی علاقه ای ندارم.

مطالب پیشنهادی