ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر فضایی ماوِن دنباله مغناطیسی متفاوتی را در مریخ کشف کرد

کاوشگر فضایی «MAVEN» ناسا در 27 آذر ماه سال 1392 به فضا فرستاده شد و در 31 شهریور ماه سال 1393 به مریخ رسید و در ارتفاع 150 کیلومتری از این سیاره، چرخش مداری خود ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

کاوشگر فضایی «MAVEN» ناسا در 27 آذر ماه سال 1392 به فضا فرستاده شد و در 31 شهریور ماه سال 1393 به مریخ رسید و در ارتفاع 150 کیلومتری از این سیاره، چرخش مداری خود به منظور تحقیقات در خصوص جو آن را آغاز کرد. حالا بر اساس آخرین بررسی های این کاوشگر مشخص شده که سیاره سرخ، دارای دنباله مغناطیسی ویژه ای است که مشابه آن در هیچ کدام از سایر سیارات منظومه شمسی تا کنون دیده نشده.

گفتنی است سایر سیارات منظومه شمسی از جمله زمین و زهره، نیز دنباله های مغناطیسی مخصوص به خود را دارند؛ ولی در مریخ این دنباله ها به صورت متفاوتِ پیچ خورده هستند.

«جینا دیبراسیو» (Gina DiBraccio) محقق پروژه مذکور در ناسا، می گوید:

«این دنباله مغناطیسی نامرئی، حتی به نمونه های موجود در زهره، سیاره ای که فاقد میدان مغناطیسی ویژه خود است نیز شبیه نیست و همچنین به دنباله های موجود در زمین که میدان مغناطیسی قوی دارد هم شباهتی ندارد و به نظر می رسد مورد مشاهده شده در مریخ، ترکیبی از نمونه های موجود در زمین و زهره باشد».

لازم به ذکر است که وقتی سیاره سرخ در میلیارد ها سال پیش، میدان مغناطیسی ویژه خود را از دست داد، بخشی از سطح آن همچنان خاصیت مغناطیسی خود را حفظ نمود. مطالعات اخیر همچنین مشخص کرد که دنباله های مذکور از ترکیب میدان های حاصل از طوفان های خورشیدی و خاصیت مغناطیسی باقی مانده در سطح این سیاره به وجود آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohamad seraj
    mohamad seraj | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    مطلب عالی!

مطالب پیشنهادی