ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نکاتی که در مصاحبه استخدامی باید از آنها اجتناب کنید

امروزه در بسیاری از شرکت های خصوصی اولویت اصلی استخدام به توانایی فردی متقاضی مربوط می شود، با این حال موارد دیگری نیز در این روند دخیل هستند که از این میان می توان به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

امروزه در بسیاری از شرکت های خصوصی اولویت اصلی استخدام به توانایی فردی متقاضی مربوط می شود، با این حال موارد دیگری نیز در این روند دخیل هستند که از این میان می توان به خصوصیات اخلاقی اشاره کرد.

اکثر مدیران منابع انسانی و مسئولان استخدام توانایی کشف خصویات اخلاقی حقیقی فرد را دارند. علاوه بر این تحقیقات روانشانی ثابت کرده که هنگام افزایش استرس و فشار، غرایز و اعتقادات ناخوداگاه بر رفتار آگاهانه افراد غلبه می کنند.

در ادامه مقاله به چندین اشتباه رایج اشاره کرده ایم که با اجتناب از آنها می توان شانس استخدام شدن را تا حد زیادی افزایش داد.

1. تلاش برای خودنمایی از ابتدای مصاحبه

همه ما درباره اهمیت ابراز توانایی ها در مصاحبه شغلی مطالب زیادی را خوانده و شنیده ایم به همین خاطر بسیاری از متقاضیان از همان ابتدای مصاحبه و در پاسخ به سوال کلیشه ای «از خودت بگو» سعی دارند مهارت هایشان را نشان دهند.

اما آنچه که این افراد درک نکرده اند این است که هدف از این سوال تنها آب کردن یخ فرد است و در ادامه سوالات بسیاری مطرح می شوند که در آنها می توانید بر توانایی هایتان تاکید کنید. بنابرین سعی کنید مهمات و سلاح هایتان را برای مراحل بعدی ذخیره کنید.

2. خود را باهوش ترین فرد قلمداد کردنبرخی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز معتبر این مشکل را دارند و تا حدودی مغرور و خودپسند هستند.

اگرچه برخوداری از رزومه ای مناسب و هوش بالا یک مزیت محسوب می شود اما نکته مهم تر ارائه پاسخ به گونه ای است که نشانه ای از فخر فروشی نبوده و همراه با علاقه و تمایل برای به اشتراک گذاری دانش و تجربیات باشد.

3. عدم برقراری ارتباط با مصاحبه کننده

توانایی برقراری ارتباط در محیط کار اهمیت زیادی دارد بنابرین اغلب مسئولان استخدام سعی می کنند مهارت ارتباطی فرد را مورد سنجش قرار دهند.

پیش از هرچیز در نظر داشته باشید که مصاحبه کننده ها از کره ای دیگری به زمین نیامده اند و با نفوذ به جنبه های انسانی آنها از قبلی نظراتشان راجع به کار و  احساسشان به عنوان یک فرد حرفه ای می توانید آن ها را تحت تاثیر قرار دهید. بنابرین از سوال کردن و جویا شدن نظرات آنها هراس نداشته باشید.

4. پنهان کردن ویژگی های فردی

خصوصیات فردی از قبلی شوخ طبعی مثل استعدادهای دیگر در صورت پرورش و استفاده صحیح می توانند به موفقیت افراد کمک کنند.

برخی افراد از نشان دادن شخصی واقعیشان در موقعیت های رسمی از قبیل مصاحبه شغلی هراس دارند. برای مثال کسی دوست ندارد به عنوان فردی بیش از حدفعال، شوخ طبع، رک، ساده و غیره در نظر گرفته شود اما این کاراکترها عناصری انسانی هستند که افراد را منحصربفرد و خاص می سازند.

از طرف دیگر اگر سعی کنید شخصیت واقعی خود را مخفی کنید ممکن است از طرف دیگر بام افتاده و به عنوان فردی بسیار خشک و انعطاف ناپذیر ارزیابی شوید.

نتیجه گیری

اگر ملاک تمام آزمون های استخدامی فقط عنوان دانشگاه یا امتیاز آزمون ها بود، دیگر مصاحبه ای برگزار نمی شد، پس برای حفظ کردن مطالب و آماده سازی بیش از حد به خودتان سخت نگیرید، در عوض سعی کنید حین مصاحبه با مسئولان استخدام رابطه ای دوستانه برقرار کنید.

مطمئن باشید مصاحبه کنندگان برای خصوصیاتی از قبیل سخت کوشی، سخاوتمندی، اجتماعی بودن و غیره ارزش زیادی قائل شده و در ارزیابی نهایی آنها را مدنظر قرار خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • جانی سینز علیه کریتوس
    جانی سینز علیه کریتوس | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    اینجا ایرانه.

  • علی
    علی | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    یادمه برای مصاحبه ۲ تا بانک رفتم و شوخ طبعی و ... کردم و قبول شدم اخرش مدیرش اومد گفت اینو برای چی صدا کردید باباش که اینجا نبوده! یه دختره اومده بود اشناش بدون مصاحبه برگشو گذاشت تو لیست استخدامی ها... تا وقتی عدالت نیست و بابات باباش میکنن اینا همش بیخود...

مطالب پیشنهادی