ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تهدید شرکت ملی پست؛ جاده ناهموار مسیر پیک‌های موتوری آنلاین

بعد از ظهور تاکسی‌های آنلاین شاهد حضور پیک‌ موتوری‌های اینترنتی هستیم که به سرعت توسط اقشار مختلف جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اظهار نظرات اخیر «حسین مهری»،ر ییس سازمان پست درباره این سامانه‌ها باعث ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

بعد از ظهور تاکسی‌های آنلاین شاهد حضور پیک‌ موتوری‌های اینترنتی هستیم که به سرعت توسط اقشار مختلف جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اظهار نظرات اخیر «حسین مهری»،ر ییس سازمان پست درباره این سامانه‌ها باعث شد تا نوع و نحوه فعالیت آنها بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.

حسین مهری در آخرین گفتگوی خود ضمن اشاره به فعالیت غیرقانونی پیک‌های آنلاین تاکید داشته که به زودی و با ورود اپراتورهای خصوصی پست، تمامی فعالیت‌های این سامانه‌ها تحت نظر سازمان پست قرار می‌گیرد. گفتنی است طبق تحقیقات دیجیاتو بنیانگذار یکی از اصلی‌ترین اپراتورهای خصوصی پست، شرکت با سابقه در حوزه پیک موتوری یعنی «پیک بادپا» است که به نظر می‌رسد قصد احیای فعالیت‌های خود را از این طریق دارد.

مسئله امنیت در این اپلیکیشن‌ها در همه جای دنیا مطرح است

صحبت‌های حسین مهری در حالی بیان می‌شود که سازمان ملی پست به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی یک اپلیکیشن مجزا برای خدمات پیک موتوری با نام «پست‌من» تاسیس کرده است که هم به حمل‌ونقل کالا و هم مسافر می‌پردازد. براساس گفته‌های حسین مهری سامانه پست‌من در رقابت با دیگر شرکت‌های هم‌رده خود نیست چرا که تنها شرکت با مجوز فعالیت قانونی در این حوزه است.

حسین مهری در سخنان اخیر خود به مواردی چون عدم نظارت دقیق بر کالاهایی که توسط ماموران این سامانه‌ها جابجا می‌شود اشاره کرده است:

 یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با شرکت‌های پیک آنلاین بحث نظارت در فعالیت آن‌ها است که در تمام دنیا وجود دارد. در حال حاضر نظارتی بر  این شرکت‌ها در سطح شهر وجود ندارد و امکان حمل و نقل وسایل ممنوع از جمله مواد مخدر، مشروبات الکلی وجود دارد که باعث نگرانی‌هایی شده است و شرکت ملی پست قصد دارد تا نظارت داشته باشد.

آمار تعداد اپلیکیشن‌های حوزه پیک‌ موتوری آنلاین مختص تهران و شهرستان‌ها به سرعت در حال افزایش است و امروزه بیش از پانزده مورد از آنها در اندرویدمارکت‌های ایرانی به چشم می‌خورد که البته تنها چند مورد از آنها توانستند به موفقیت نسبی دست پیدا کنند.

با یکی از شرکت‌های باسابقه این حوزه یعنی الوپیک گفتگوی کوتاهی درباره موضع‌گیری اخیر حسین مهری داشتیم. مسئول روابط عمومی «الوپیک» درباره وضعیت امنیت و نحوه نظارت در این سامانه به دیجیاتو می‌گوید:

همان‌طور که در وبسایت رسمی الوپیک هم لوگوی پلیس فتا درج شده، همکاری نزدیکی بین ما و این نهاد وجود دارد. درواقع از طرف خود این سازمان افرادی در کنار کارمندان ما کار می‌کنند که مسئول رسیدگی به موارد مشکوک و غیرقانونی را در زمینه حمل و نقل بار دارند. این افراد همیشه در شرکت حاضر بوده و در ایمن‌سازی نحوه کار شرکت سعی و کوشش مضاعفی می‌کنند.

پلیس فتا بر روی حمل و نقل بسته‌ها نظارت دارد

روابط عمومی الوپیک در ادامه ضمن اشاره به توجیه سفیران و پیک ‌موتوری‌های این شرکت در حین استخدام گفت: «تمامی موارد امنیتی به آنها آموزش داده می‌شود. همچنین اگر مشتری قبول نکند تا بسته‌اش بررسی شود یک دست‌نوشته از وی گرفته می‌شود که تمام مسئولیت‌های بسته را بر عهده وی می‌گذارد.»

سازمان‌های دولتی وارد کارزار رقابتی در کنار بخش خصوص شده‌اند، اما در این بین سنگ‌اندازی‌هایی از سوی آنها به سوی بخش خصوصی رخ می‌دهد که منافات با سیاست‌های اجرایی اخیر و برنامه ششم توسعه و ورود بخش خصوصی به چرخه اقتصادی کشور است.

شرکت‌های زیادی مثل الوپیک، اسنپ‌باکس، گوبابا، حملو و اسپید، پیکاپ و... در این حوزه فعالیت دارند که برخی از آنها به علت همین سخت‌گیری‌ها از فعالیت گسترده بازمانده‌اند. عدم تنظیم و تعیین قوانینی جدید در حوزه نوپای فعالیت استارتاپ‌ها مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده که رهایی از آنها بستگی به همکاری نهادهای دولتی در کنار یکدیگر دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • David Jahanpanah
    David Jahanpanah | ۳ آبان ۱۳۹۶

    انتحال یا سرقت هنری به معنی «تخصیص دادن خلاقیت ادبی، هنری یا پژوهشی دیگری یا بخشی از آن یا متن ناشی از آن به خود، گویی که خود شخص آن را خلق کرده است.»
    از لوگو و هویت برند «ارسال آسان» برای تصویر استفاده کردید؛ اسم برند رو از لوگو حذف کرده و اسمی هم از اون در متن نبردید.

  • زروان
    زروان | ۲ آبان ۱۳۹۶

    سلام سانسور چی(پیام حذف کن)

  • Alireza Nazari
    Alireza Nazari | ۲ آبان ۱۳۹۶

    میخورن و میخوابن و روز به روز فربه تر میشن

  • kargar
    kargar | ۲ آبان ۱۳۹۶

    پست 193
    با نام تجاری (الو خوش)
    همه تاکسی و حمل ودنقل مسافر
    هم کار پیک موتوری
    در اکثر شهرهای ایران انجام میده

    یعنی باز پست میخواد چند شرکت زیر مجموعه با نامهای مختلف باز کنه؟!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی