ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سلفی تلسکوپ فضایی جیمز وب در فرایند آزمایش

فرایند تنظیم دقیق تلسکوپ های فضای کوچک بسیار زمان بر و پیچیده بوده و این پروسه برای تلسکوپ های بزرگی مثل جیمز وب که قرار است روزی قوی ترین تلسکوپ فضایی جهان باشد، حتی پیچیده ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲ آبان ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰

فرایند تنظیم دقیق تلسکوپ های فضای کوچک بسیار زمان بر و پیچیده بوده و این پروسه برای تلسکوپ های بزرگی مثل جیمز وب که قرار است روزی قوی ترین تلسکوپ فضایی جهان باشد، حتی پیچیده تر و زمان بر تر هم هست.

جیمز وب که چندی پیش، ارسال آن به فضا به تعویق افتاد، اخیراً در فرآیند تست توسط ناسا، یک سلفی جالب را از خود ثبت کرده است.

سلفی ثبت شده توسط جیمز وب. تصویر مورد نظر از سمت آینه اصلی آن، به سمت آینه ثانویه ثبت شده است.

گفتنی است یکی از مراحل پیچیده فرایند تست، آزمایش شبیه سازی شرایط دمایی متفاوت فضا بوده که ممکن است از چند صد درجه سانتیگراد زیر صفر تا بالاتر از 100 درجه سانتیگراد باشد. بدین منظور، ناسا یک محفظه مخصوص طراحی کرده که امکان آزمایش تجهیزات نوری تلسکوپ را در شرایط دمایی مختلف فراهم نموده و در نتیجه آن متخصصان می توانند جای گذاری و تنظیم تجهیزات به منظور تحمل محدوده دماهای متفاوت را انجام می دهد.

همچنین با توجه به اینکه شرایط محیط آزمایشگاه نسبت به فضا متفاوت است، ناسا از وسیله ای به نام «ASPA» بهره می برد که از انتشار نورهای مزاحم جلوگیری می کند و بدین ترتیب متخصصان می تواند با ارسال نورهای مادون قرمز، شرایطی مشابه با نور دریافت شده از ستارگان را برای آزمایش جیمز وب فراهم کند و تنظیمات مورد نیاز را روی آن اعمال نماید.

اجزای فنی تلسکوپ جیمز وب

ناسا اعلام کرده پس از پایان موفقیت آمیز تست های مذکور، جیمز وب به مقر شرکت «نوثروپ گرومن» در کالیفرنیا ارسال می گردد تا توسط رنگ های ویژه مات کننده سفینه های فضایی رنگ آمیزی شود. در نهایت پس از طی کردن آخرین مراحل آزمایشات، این تلسکوپ برای ارسال به فضا در سه ماهه دوم سال 2019 میلادی، به گویان فرانسه ارسال خواهد شد. در ادامه می توانید فرآیند بازتابش نور به تجهیزات نوری جیمز وب را مشاهده نمایید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی