ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تجربه رانندگی با چری آریزو 5 توربو؛ اولین چینی اسپرت بازار ایران

بلند شدن صدای جیغ تایر، تجربه بیش فرمانی، روشن شدن مداوم چراغ esp و نقش بستن لبخند بر لب راننده و سرنشنیان با چاشنی آدرنالین، تجربه چنین اتفاقاتی تاکنون پشت فرمان خودروهای چینی محال به ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

بلند شدن صدای جیغ تایر، تجربه بیش فرمانی، روشن شدن مداوم چراغ esp و نقش بستن لبخند بر لب راننده و سرنشنیان با چاشنی آدرنالین، تجربه چنین اتفاقاتی تاکنون پشت فرمان خودروهای چینی محال به نظر می رسید، اما حالا چینی ها به عرصه ساخت خودروهای جذاب و اسپرت نیز وارد شده اند و با عرضه چری آریزو 5 توربو چرخ این دسته از محصولات چینی برای نخستین بار، خیابان های ایران زمین را لمس کرده است.

روز گذشته پیست آزادی تهران برای برگزاری اولین تست درایو چری آریزو توربو در ایران انتخاب شده بود و خبرنگاران فرصتی یافتند تا برای نخستین بار رانندگی با این سدان 147 اسب بخاری را تجربه کنند.

البته که 147 اسب بخار در مقیاس جهانی، رقم در خور توجهی برای اسپرت نامیدن یک خودرو نیست، اما در شرایط بازار خودرو ایران که اکثر قریب به اتفاق خودروهای تولیدی و مونتاژی کمتر از 110 اسب بخار قدرت دارند، 147 اسب بخار ماحصل از یک پیشرانه توربو می تواند تا حدی جذاب باشد.

به خصوص آنکه به دلیل ارتفاع زیاد تهران و اغلب شهرهای کشورمان از سطح دریا، از توان پیشرانه های تنفس طبیعی به شکل قابل توجهی کاسته می شود، اما موتورهای توربو اساسا با چنین مشکلی مواجه نیستند و به همین دلیل با وجود اعداد و ارقام یکسان، در عمل عملکرد بهتری را نسبت به پیشرانه های تنفس طبیعی ارائه می دهند.

از جمله مهمترین امکانات رفاهی و تجهیزات چری آریزو توربو می توان به کروز کنترل، سانروف، صندلی برقی راننده، قابلیت تا کردن صندلی عقب، دوربین دنده عقب مجهز به خطوط کمکی پارک، چراغ همراهی کننده تا درب منزل، صفحه نمایش 7 اینچی، حالت رانندگی اقتصادی، کیسه هوای جانبی و پرده ای و ESP اشاره کرد.

آریزو 5 توربو در ظاهر تفاوت بارزی با مدل های قبلی دارای موتور اتمسفریک 116 اسب بخاری ندارد و تنها یک حرف T بر روی گلگیرهای خودرو اضافه شده است، همچنین گیربکس با مدل قبلی شباهت دارد و همچنان از تکنولوژی نه چندان محبوب CVT استفاده می کند.

با این وجود حالا جعبه دنده CVT می تواند تا حدی رفتاری نزدیک به گیربکس های اتوماتیک کلاسیک را شبیه سازی کند و با بازی کردن بین دور موتورهای 4000 الی 6000 در حالت تخت گاز، از یکنواختی و فشار آزاردهنده وارده بر پیشرانه بکاهد.

همچنین به لطف تعویض پیشرانه ساده 1.5 لیتری با موتور 1.5 لیتری توربو مشترک با چری تیگو 7، حالا روحی اسپرت بر کالبد زیبای آریزو 5 دمیده شده و آریزو 5 از یک سدان اقتصادی با شتابی در حدود 17 ثانیه به یک سدان نسبتا اسپرت با شتاب صفر تا صد حدود 10 ثانیه تبدیل شده است.

خوشبختانه فنربندی نسبتا خشک و اسپرت آریزو 5 نیز یارای چنین افزایش قدرتی را داشته و برخلاف سورن توربو که با مشخصات مشابه (تبدیل از 110 اسب به 150 اسب بخار با پلت فرم یکسان) با مشکلات فراوانی مواجه شده است، آریزو 5 از نظر هندلینگ و ترمز در حد و اندازه قابل قبولی ظاهر می شود.

هرچند شاید تعویض تایرهای GITI با تایرهایی از برندهای معتبر تر در راستای افزایش چسبندگی چرخ ها موثر باشد، به خصوص که در صورت فرمان دادن ناگهانی تنها به کمک ESP می توان از بیش فرمانی خودرو (از کنترل خارج شدن بخش انتهایی خودرو) جلوگیری کرد.

در پیچ های بزرگ نیز کم فرمانی چرخ های جلو (از مسیر خارج شدن چرخ های جلو) در صورت فشردن بیش از حد پدال گاز کاملا محتمل است، اما چیزی که باعث رضایت ما از عملکرد آریزو 5 توربو می شود، فقط عدد و رقم های مربوط به شتاب و هندلینگ نیست.

بلکه این مدل می تواند سرآغازی برای درخشیدن نور امید در بازاری سرتاسر کُندی و تاریکی و سردی باشد، جایی که می توان آریزو 5 توربو را با قیمت 81.7 میلیون تومان قابل مقایسه با مزدا 3 های قدیمی دست دوم موجود در بازار دانست و این در حالیست که به لطف 5 سال گارانتی و 2 سال خدمات پس از فروش رایگان آریزو 5، منطق خرید به سمت انتخاب این خودرو در عوض مزدا 3 های قدیمی و پر ریسک، سنگین تر می شود.

در واقع رقیب های مستقیم آریزو 5 توربو از نظر مشخصات فنی و عملکرد، خودروهایی نظیر سراتو آپشنال سایپا، یا مزدا 3 های صفر کیلومتر مونتاژی گروه بهمن هستند که به ترتیب حدود 100 و 120 میلیون تومان قیمت دارند.

برای مشاهده عملکرد چری آریزو 5 توربو در تست خبرنگاران می توانید ویدیو زیر را مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • ناصر
    ناصر | ۳ آبان ۱۳۹۶

    حیف نیست این اشغال چینی رو با مزدا 3ژاپن مقایسه میکنین

  • Milad sh
    Milad sh | ۲ آبان ۱۳۹۶

    این اشغال چیه آخه! وقتی با 60میلیون میشه mg خرید ک هم( قیافش بهتر از اینه هم آپشن)، برا چی باید اینو خرید؟ ?این چینی اون انگلیسی

    • rezamo
      rezamo | ۴ آبان ۱۳۹۶

      البته ام جی هم دیگه میشه گفت چینیه کاملا تولیدش اونجاست و فقط اسم انگلیسی رو یدک میکشه

  • Kiyarash Alinasab
    Kiyarash Alinasab | ۲ آبان ۱۳۹۶

    خیلی دوسش دارم ولی نمیتونم بخرم

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲ آبان ۱۳۹۶

    با اینکه سرعت ویدیورو دوبرابر کرده بودین،بازم اسپرت به نظر نمیرسید??حداقل دیفرانسیل عقبش میکردن یه دریف بشه زد باش

مطالب پیشنهادی