ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

8+1 نکته که پیش از بازی کردن Super Mario Odyssey باید بدانید

از 30 سال پیش تا حالا، نام ایتالیایی «ماریو» ورد زبان طرفداران بازی های ویدیویی بوده. 30 سال، زمان زیادی است؛ شاید بسیاری از شما که در حال خواندن این مطلب هستید، تا آن زمان ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۲ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

از 30 سال پیش تا حالا، نام ایتالیایی «ماریو» ورد زبان طرفداران بازی های ویدیویی بوده. 30 سال، زمان زیادی است؛ شاید بسیاری از شما که در حال خواندن این مطلب هستید، تا آن زمان وجود خارجی نداشتید. (این موضوع برای نویسنده این متن نیز صدق می کند!)

ماریو هنوز وجود دارد و هر بار استانداردهای جدیدی را در سبک خود به وجود می آورد. 30 سال این قانون بوده؛ هر چقدر هم ماریو و نینتندو را مسخره کنیم به نتیجه نخواهیم رسید. به هر حال، باید از نینتندو به خاطر هنرش در زنده نگه داشتن محصولات خود قدردانی کرد.

بسیاری از بازی ها به خاطر تغییر ناگهانی در ساختار تمام آن ها نابود می شوند، چون سازندگان هیچ ایده ای برای ادامه بازی پیدا نمی کنند. زمانی که همه بازی ها به سمت سه بعدی شدن رفته بودند، ماریو می توانست خاتمه یابد. سوپر ماریو 64، نشان داد ماریو به زودی از یادها نخواهد رفت؛ نه تنها بازی سه بعدی شده بود بلکه استانداردهای جدیدی در سبک پلتفرمر بنا کرد.

ماریو با لباس جدید، یار جدید، در دنیایی کاملاً جدید.

نمره های فضایی همچون 97 یا 95 در سایت متاکریتیک، برای بسیاری از سازندگان آرزو است اما برای نینتندو و ماریو نوعی هدف به حساب می آید. هر عنوانی که از سری سوپر ماریو منتشر می شود، باید عدد 9 چه به تنهایی، چه در کنار صفر، یا چه کنار اعشار در نمره ها دیده شود. اصلاً این موضوع یک حداقل به حساب می آید.

بعد از معرفی بازی سوپر ماریو ادیسه برای کنسول محبوب نینتندو سوییچ، کاملاً مشخص بود که با یک اثر سیستم سلر (محتوایی که منجر به فروش بسیار زیاد یک محصول می شود) طرف هستیم که باز می خواهد استانداردها را جا به جا کند. شاید بسیاری از شما این موضوع را متوجه نشوید، اما افرادی که سری بازی سوپر ماریو گلکسی یا سوپر ماریو ورلد را تجربه کردند با جادوی این سری آشنا هستند.

در این متن چند نکته مهم درباره بازی لیست شده تا با تغییراتی که در جدیدترین نسخه سوپرماریو ادیسه رخ داده آشنا شوید. با دیجیاتو همراه باشید.

دنیایی که متعلق به ماریو نیست

اولین چیزی که بازیکنان با دیدن تریلرهای بازی سوپر ماریو ادیسه متوجه شدند، گشت و گذار در محیط شهری بود؛ چیزی که قبل از آن هیچ وقت در بازی های سوپر ماریو دیده نمی شد.

گویا قضیه دزدیدن پرنسس پیچ جدی تر شده و باوزر می خواهد با پرنسس پیچ ازدواج کند؛ مسئله ای که ماریو اصلاً از آن راضی نیست. برای نجات دادن پرنسس پیچ از دست باوزر ماریو مجبور وارد شهر «نیو دانک سیتی»، معادل شهر نیویورک، شود.

چهره فانتزی ماریو در کنار انسان های واقع گرایانه و شهر خشک نیو دانک سیتی، تناقض جالبی ایجاد می کند که در وهله اول  چندان به دل نمی نشیند، اما به مرور زمان با اتمسفر جدید بازی خو خواهید گرفت.

تعداد دنیاهای بازی محدود به شهر نیو دانک سیتی نیست و ماریو برای نجات پرنسس پیچ باید به دنیای میوه ها، جنگل های طبیعی و واقع گرایانه، صحراهای یخی، محیط های برفی و حتی سرزمین کلاه ها سفر کند تا به هدف خود برسد. حالا ماریو دقیقاً به چه هدفی باید به سرزمین کلاه ها سفر کند؟

عضو جدید خانواده سوپر ماریو؛ به «کپی» خوش آمد بگویید

گویا یکی از شهروندان سرزمین کلاه ها نیز با باوزر خصومت شخصی دارد. کپی که می بیند با ماریو هدف مشترک دارد، با او همسفر می شود. کپی قابلیت های بسیاری در اختیار ماریو می گذارد.

ماریو در سرزمین کلاه ها؛ در این صحنه فعلاً کپی با کلاه ماریو ترکیب نشده.

در تریلر دیده شد که ماریو با پرتاب کلاهش، از کپی به عنوان یک پلتفرم موقت استفاده کرده و با پرش روی آن، می تواند بیشتر بپرد. کپی می تواند نقش یک سلاح را برای ماریو نیز ایفا کند؛ کافی است کلاه را پرت کرده و دشمنان اطراف خود را نابود کنید.

اما همه این موارد برای بازیکن دست گرمی است. کپی می تواند همه چیز را به «تصرف» خود در بیاورد؛ المانی که شاید جزو بزرگ ترین تغییر در سری سوپرماریو به حساب آید و به گیم پلی تکانی اساسی دهد.

با کپی همه چیز را کنترل کنید؛ دشمنان، اشیا، شخصیت های بازی

کلاهتان را به سمت گومباهای زشت و مثلثی در بیاورید، گومبا خواهید شد. لاک پشت های چکش پرتاب کن (و اعصاب خورد کن) سری سوپرماریو را یادتان است؟ وقت انتقام فرا رسیده؛ لاک پشت را به کنترل بگیرید و چکش را به هر که می خواهید پرتاب کنید.

این مسئله تنها به تصرف گرفتن دشمنان منتهی نمی شود؛ شما می توانید بسیاری از اشیا را کنترل کنید. آن موشک های اخمو مشکی رنگ، حالا دیگر یک مانع نیست. به تصرفش بگیرید و همانند یک موشک به تمام قسمت های بازی دسترسی پیدا کنید. در تریلر دیده شده که یک دایناسور عظیم الجثه را هدایت خواهید کرد؛ دیگر چه از این بهتر؟

گومبای سیبیلو

در بازی Game Over وجود ندارد

سازندگان با جسارت تمام این موضوع را با مخاطبان در میان گذاشتند؛ تنها 10 سکه ناقابل بعد از هر مرگتان کم می شود. اما به چه دلیل؟ اول از همه باید به یک سری نکات اشاره کرد و در نهایت به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

کلاه بزرگی که با سوخت هلال ماه به پرواز در می آید

در سوپر ماریو ادیسه، تنها هدف شما پر کردن سوخت «ادیسه» است تا بتوانید به باوزر برسید. ادیسه همان وسیله نقلیه بالون مانند بازی است که با آن می توانید به سرزمین های مختلف سفر کنید. ادیسه همانند خانه شماست؛ و شما هم خانه به دوش!

ادیسه با سوخت «Power Moon» به حرکت در می آید که شباهت زیادی به هلال ماه دارد. این هلال ماه ها که جایگزین ستاره های نسخه قبلی شده اند، به ظاهر هیچ تفاوتی ندارند اما فلسفه ستاره با هلال ماه کاملاً متفاوت است.

در نسخه های قبلی سوپر ماریو وارد هر دنیایی می شدید، باید یک سری ستاره های خاص را جمع آوری کنید تا به هدف برسید. بقیه ستاره ها فقط برای تنوع به گیم پلی و باز شدن مکان های جدید جمع آوری می شدند.

در سوپر ماریو ادیسه هدف فقط جمع آوری Power Moon است. وارد هر دنیایی که می شوید، این هلال ماه های بامزه در سرتاسر مکان بازی پخش شده اند و شما می توانید به تعداد مورد نیاز خود آن ها را جمع آوری کنید.

بگردید، به محیط دقت کنید، غرق در دنیای بازی شوید

سازندگان گفته اند که هدف ما از حذف کردن Game Over و کمتر کردن چالش بازی، تمرکز روی بخش گشت و گذار کردن در بازی است. آن ها می خواهند که ما غرق دنیای بازی شویم و روی پیدا کردن Power Moon ها تمرکز کنیم.

می توانید سوپر ماریو ادیسه را به صورت دو نفره تجربه کنید. یکی ماریو و دیگری کپی را به کنترل خود در می آورد. تا جای ممکن نیز مساوات در انجام کارها و کنترل دوربین نیز رعایت خواهد شد.

بسیاری از این هلال ماه ها در مکان های بسیار مخفی و چالش برانگیز قرار دارد که حتی پیدا کردن راه دسترسی به آن ها نیز آسان نیست. آن ها می خواهند که دقت بازیکن به محیط چند برابر شود و برای پیدا کردن Power Moon ها حواسشان به تمام المان های محیطی بازی باشد. مطمئناً این کار به افزایش عمق گیم پلی بازی و جذابیتش کمک بسیاری خواهد کرد.

سکه را با لباس های کاربردی جایگزین کنید

یک سری مغازه در جای جای بازی وجود دارد که می توانید با صرف مقداری سکه، آیتم های مختلفی خریداری کنید. مهم ترین آن لباس های مختلف ماریو است که بعضی از آن ها با محیط دنیای بازی همخوانی دارد و بعضی ها نیز المان های جدیدی به گیم پلی بازی اضافه می کند. حتی برای کپی نیز می توانید لباس بخرید و دکوراسیون ادیسه دوست داشتنی را عوض کنید.

علاوه بر سکه های معمولی، یک سری سکه در هر دنیا پخش شده که فقط در همان دنیا کاربرد دارد و نمی توان در مکان های دیگر استفاده کرد. هنوز دقیق مشخص نشده که این سکه ها به چه دردی می خورند اما مطمئناً با استفاده از آن ها باید یک سری آیتم های مخصوص همان دنیا برایتان قابل خرید باشد.

مراحل دو بعدی درون یک بازی سه بعدی؛ بهتر از این نمی شد.

سرگرمی خالص چیست؟ نهمین نکته ای که برای همه سوپرماریو ها صدق می کند

به جد می توان گفت سری سوپر ماریو یک سرگرمی «خالص» است؛ خالص ترین نوع تجربه یک بازی ویدیویی و درک کامل مفهوم «سرگرمی»، در گرو بازی کردن عناوین سوپر ماریو خلاصه می شود.

توضیح آن به صورت متنی برای کسی که تا به حال کنسول های نینتندو را نداشته و سری سوپرماریو را تجربه نکرده کار آسانی نیست، اما نویسنده از این تریبون تلاش می کند تا حد امکان توضیح دهد.

در بازی سوپر ماریو، قابلیت های شخصیت پرش، دویدن و در نهایت چرخیدن به دور خود و ضربه زدن به دشمنان خلاصه می شود. (اگر کپی از بازی سوپرماریو ادیسه را نادیده بگیریم) مهم ترین مسئله، المان های موجود در محیط خود بازی است.

اگر ماریو همانند انسان های عادی در شهر نیو دانک سیتی بود، با چنین صحنه ای مواجه می شدید!

هیچ مکانیزم مشخصی در گیم پلی بازی سوپرماریو ها دیده نمی شود، در هر مرحله باید کارهای مختلف انجام دهید. بعد از هر چند ساعت انگار همه چیز تغییر کرده و تنها نقطه مشترک آن ها ماریو است. تنوع فوق العاده بالای بازی مانع از خستگی بازیکن می شود.

هر وقت ناراحت شدید، احساس خستگی کردید، به خاطر یه اتفاقی کلافه شدید، به دنبال انرژی مثبت هستید، می خواهید فکرتان درگیر شود و یا  نیاز به یک استراحت کوتاه مدت مفید دارید، بازی کردن سری سوپرماریو راه حل آن است.

به لطف قابل حمل بودن کنسول سوییچ و قابلیت بازی کردن آن در هر زمان و مکانی، ارزش این موضوع چند برابر می شود. بازی سوپر ماریو ادیسه، راه گذشتگان خود را ادامه می دهد و مشخص است که سازندگان کارشان را به نحو احسن انجام می دهند؛ تجربه ای که منتقدان خارجی از بازی داشته اند بسیار رضایت بخش بوده و سوپرماریو ادیسه را بهترین عنوان سه بعدی سوپر ماریو می دانند.

همین موضوع کفایت می کند برای آنکه خیالمان راحت باشد و با توجه به المان های جدید و تغییرات صورت گرفته، می توان گفت سوپرماریو ادیسه از بهترین های نسل خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • newsad
    newsad | ۳ آبان ۱۳۹۶

    بازی ماریو هیچ وقت قدیمی نمیشه...

  • Dante Sparda
    Dante Sparda | ۳ آبان ۱۳۹۶

    عاشقتم دیحیاتو
    ممنون بابت مطلب ???

    کمپین خرید نینتندو سوییچ در برج 11 سال 96

    http://divar.ir/v/CD_lDLNej/

  • علی بحرینی
    علی بحرینی | ۲ آبان ۱۳۹۶

    نینتندو با بازی هایی که واسه سوییچ ساخته داره شاهکار میکنه من شخصاً اگه پول داشته باشم هم سوییچ و هم مجموعه بازی ماریو و زلدا رو میخریم

مطالب پیشنهادی