ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دستکش های بیومتریک؛ فناوری جدید برای فرمول یک 2018

دست اندرکاران مسابقات فرمول 1 در حال برنامه ریزی اند تا یک نوع دستکش بیومتریک جدید را معرفی کرده و استفاده از آن را در فصل آینده این مسابقات برای رانندگان اجباری کنند. معرفی و ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

دست اندرکاران مسابقات فرمول 1 در حال برنامه ریزی اند تا یک نوع دستکش بیومتریک جدید را معرفی کرده و استفاده از آن را در فصل آینده این مسابقات برای رانندگان اجباری کنند.

معرفی و استفاده از این دستکش به منظور کمک به پرسنل پزشکی در راستای ارزیابی وضعیت فیزیکی رانندها به خصوص پس از حوادث و تصادفات صورت خواهد گرفت.
در درون دستکش های رانندگان مسابقات فرمول یک از سال ۲۰۱۸ به بعد فناوری جدیدی قرار خواهد گرفت که ضخامت ۳ میلی متری دارد.

این فناوری شامل سنسورهایی است که بر میزان ضربان قلب راننده و میزان اکسیژن خون او نظارت دارند.

امید است که در آینده شاهد توسعه و بروز رسانی این تکنولوژی بوده و بتوانیم از طریق آن دمای بدن و میزان تنفس راننده را نیز زیر نظر داشته باشیم.


رانندگان تیم های مرسدس بنز، فراری و ردبول، این دستکش های مجهز به حسگر را در مسابقات جایزه بزرگ آخر هفته مجارستان تست کردند.

به زودی مکان موردنظر برای استفاده و رونمایی از این سنسورها اعلام خواهد شد.
این پروژه توسط موسسه جهانی ایمنی موتوراسپرت پشتیبانی شده و امید است که این سنسورها و اطلاعات بدست آمده از آن ها بتوانند از رخ دادن حوادث غیر منتظره مسابقات اتومبیل رانی جلوگیری کرده و یا حداقل عواقب جبران ناپذیری این مسابقات را کاهش دهد.
دکتر یان رابرتز، معاون پزشکی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل رانی (FIA) در مصاحبه با مجله AUTO FIA توضیح داد که در اختیار قرار دادن مراقبت های پزشکی و نظارت و رسیدگی به حوادث رانندگی مردم عادی ضروری بوده و یکی از مطالباتی است که همواره از اولویت بالایی نیز برخوردار است.

رانندگان مسابقات فرمول یک نیز درست شبیه مردم عادی بوده و چنین شرایطی برای آن ها نیز باید حکم فرما باشد.

ما به دنبال نظارت و ارزیابی بر حوادث رانندگی این افراد در اسرع وقت بوده و می خواهیم سرعت ارائه این خدمات افزایش یابد.

اما واقعیت این است که تجهیزاتی که در حال حاضر استفاده می شوند نسبتا بزرگ بوده و تنها پس از وقوع حوادث رانندگی امکان دسترسی به آن ها فراهم می شود.

از طرف دیگر، مواردی نیز دیده شده است که مراجعه تیم های پزشکی به رانندگان خودروهای این مسابقات بی مورد بوده است.

اصولا این قبیل اتفاقات به دلیل عدم حضور ما در کنار رانندگان و ندیدن آن ها رخ می دهد چرا که با این شرایط اطلاعات محدودی برای ما وجود دارد.

رابرتز معتقد است که داده های این سنسورها می تواند در تصادفات رانندگی مخصوصا در حوادثی نظیر تصادف کارلوس ساینز بسیار مفید باشد.

در طی این تصادف که پیش از آخرین تمرین مسابقه جایزه بزرگ روسیه در سال ۲۰۱۵ رخ داد ساینز به علت از دست دادن کنترل اتومبیل با گاردریل کنار پیست برخورد کرده و در موقعیتی قرار گرفت که به دست آوردن اطلاعات مربوط به سلامتی او بسیار دشوار بود.

صحنه ای از خودروی کارلوس ساینز که این راننده جوان درون آن به دام افتاده بود.

این پزشک متخصص در ادامه توضیح داد که مسلما نظارت دقیق به شرایط این راننده جوان پیش از تماس مستقیم و برداشتن موانع و گاردریل ها غیر ممکن بود، اما اگر آن زمان این سنسورها وجود داشت نظارت بر ساینز پیوسته صورت می گرفت و به این ترتیب ما می توانسیم عملیات نجات او را راحتر، سریعتر و بهتر انجام دهیم.
دکتر رابرتز در انتها بیان کرد که با استفاده از این تکنولوژی جدید، درست از لحظه ای که یک راننده مسابقه تصادف می کند، ما اطلاعات فیزیولوژیکی و بیومتریک او را دریافت می کنیم.

به این ترتیب شرایط بدنی راننده تا قبل از رسیدن کمک های اولیه و مراجعه به مراکز پزشکی رصد می شود و امکان کمک رسانی بهتر و مطلوب تر افزایش می یاید.

مطالب پیشنهادی