ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انرژی

آلودگی محیطی خطرناک تر از جنگ؛ اصلی ترین عوامل مرگ و میر در دنیا کدامند؟

بر اساس گزارش «کمیسیون سلامت و آلودگی Lancet» میزان فوت به دلیل آلودگی عواملی از قبیل هوا، آب و خاک و نیز شرایط محیط کار، به حد نگران کننده ای رسیده، به گونه ای که این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

بر اساس گزارش «کمیسیون سلامت و آلودگی Lancet» میزان فوت به دلیل آلودگی عواملی از قبیل هوا، آب و خاک و نیز شرایط محیط کار، به حد نگران کننده ای رسیده، به گونه ای که این موارد که از آنها به عنوان «آلودگی های محیطی» یاد می شود، به تنهایی یک ششم از میزان مرگ و میرهای تمام جهان را موجب می شوند.

بر اساس آمارها در سال 2015، 9 میلیون نفر به دلیل بیماری های مرتبط با جمعیت بالا، فوت کرده اند که شامل 16درصد از تمام مرگ ها در سراسر دنیا می شود. گفتنی است تقریباً تمامی این مرگ ها، در کشورهای فقیر یا در حال توسعه رخ می دهد. این میزان فوت، هزینه سالانه 4.6 تریلیون دلاری را به تمام کشورهای جهان تحمیل می کند.

آمارها از میزان تأثیر جمعیت بر مرگ و میر چه می گویند؟

جدول سهم عوامل مختلف در میزان مرگ و میر در جهان

آمارها می گویند آلودگی های محیطی در حال حاضر کشنده ترین عامل در سراسر جهان به شمار می روند که حتی از جنگ، چاقی، مصرف دخانیات، بیماری های قلبی و سوء تغذیه نیز بیشتر قربانی می گیرند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط کمیسیون سلامت و آلودگی Lancet، مشخص گشته که استعمال دخانیات، به تنهایی 3 برابر تمامی بیماری های ایدز، مالاریا و سِل در سراسر جهان، قربانی می گیرد؛ ولی افزایش جمعیت، حتی از مصرف دخانیات نیز کشنده تر است.

آلودگی هوای تهران هر ساله بسیاری از شهروندان را به کام مرگ می کشاند.

دکتر «فلیپ لندریگان» (Philip Landrigan) که به مدت چندین دهه در حال مطالعه تأثیر جمعیت بر کودکان بوده، معتقد است معمولاً خطر جمعیت، در شهرهای بزرگ نادیده گرفته می شود، زیرا بیشتر تمرکز آمارها به سوی موارد دیگری می رود و مسئله جمعیت، به حاشیه رانده می شود.

جمعیت چطور بر آلودگی تأثیر می گذارد؟

این گزارش اشاره به میزان آلودگی شهرهای جهان دارد: 90 درصد از شهروندان شهرهای سراسر جهان، هوایی را تنفس می کنند که بر اساس استانداردهای «سازمان جهانی بهداشت» آلوده است.

گزارش این محقق همچنین به این موضوع اشاره می کند که افزایش جمعیت در جهان، با تغییرات اقلیمی زمین گره خورده و در واقع جمعیت بیشتر، موجب مصرف افزون تر سوخت های فسیلی می شود که در نهایت آلودگی هوا را به دنبال دارد.

مصرف سوخت های فسیلی، مقصر اصلی آلودگی هوا

لازم به ذکر است که مصرف سوخت های فسیلی با تولید گازهای مضر، از جمله اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، مقصر اصلی آلودگی هوا هستند که به تنهایی موجب ایجاد 85 درصد از تمام آلودگی های مرتبط با هوا می شوند. از سوی دیگر پخت غذا توسط سوخت های فسیلی در کشورهای در حال توسعه و سوزاندن پس ماندهای محصولات کشاورزی موجب آلودگی بیشتر هوا می شوند.

چین که با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه است، از مشکل آلودگی هوای شدید، رنج می برد.

همچنین کشورهایی که شهروندان آن ها درآمد بالایی دارند، به میزان بسیار بیشتری از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. در سوی مقابل، کشورهایی که به سرعت در حال توسعه هستند و شهروندانشان درآمد متوسط یا پایینی دارند نیز به مشکل آلودگی هوا دامن می زنند؛ دلیل این مسئله، شهرها هستند. زیرا در سراسر جهان 75 درصد از آلودگی های ایجاد شده، به واسطه انتشار گازهای آلوده از طریق شهرها ایجاد می شود.

دکتر لندریگان همچنین معتقد است که تلاش برای توسعه (در کشورها) نیاز به استفاده از خودروها و تولید برق را افزایش می دهد که به دنبال آن گازهای مضر بیشتری نیز تولید می شود. همچنین به واسطه توسعه، معدن کاوی، جنگل زدایی و استفاده از آفت کش ها نیز افزایش میابد. تمام اینها به قیمت کاهش کیفیت سلامت و افزایش بیماری ها تمام می شود؛ زیرا پیشرفت در این کشورها موجب ناپایداری شرایط اقلیمی می شود. این مسائل سالانه 2 درصد از تولید ناخالص ملی تمام کشورهای جهان را کاهش می دهد.

اولین راه حل نجات از آلودگی چیست؟

شهروندان تهران نیز از آلودگی محیطی ناشی از جمعیت رنج می برند.

با وجود اینکه آلودگی هوا در آمریکا از سال 1970 تاکنون، به میزان 70 درصد کاهش یافته ولی در برخی از کشورها نیز وضع به مرور بدتر  می شود و به نظر می رسد یکی از اولین راه های نجات آنها از آلودگی، استفاده از انرژی های پاک باشد.

کشورهای در حال توسعه از تلاش برای بهبود شرایط آب و همایی غافل مانده اند

این محقق اعتقاد دارد کشورهای در حال توسعه، امکانات ارتباطی خود از جمله شبکه های باند پهن اینترنت و زیر ساخت های مخابراتی را گسترش داده اند، ولی از سوی دیگر به واسطه فرآیند صنعتی شدن، از تلاش برای کاهش تولید گازهای مضر، غافل مانده اند. به نظر می رسد یکی از اولین راه حل های کاهش تولید این گازها، گسترش استفاده از انرژی های تجدید پذیر، از جمله انرژی های باد و خورشیدی است.

در نهایت دکتر لندریگان هشدار می دهد که در صورتی که دست روی دست گذاشته و تلاش کافی برای بهبود شرایط آلودگی نکنیم، تا سال 2050، میزان مرگ و میر مرتبط با جمعیت تا 50 درصد مقدار فعلی، افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۵ آبان ۱۳۹۶

    دیروز توی خیابون دیدم یکی کاپوت ماشینش بالا بود و داشت حسابی گازش میداد. ماشینش هم اینقدر دود میکرد که نمیشد نزدیکش بری. میخواستم برم با لحن خوبی ازش خواهش کنم که ماشینش را تعمیر کنه تا همه را به کشتن نداده. ولی یادم اومد که تا حالا چندین بار بعد از تذکر محترمانه به مردم چه فحشها و رفتارهای زشتی دیدم، منصرف شدم

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۴ آبان ۱۳۹۶

    وقتی دارند ماشین هایی با تکنولوژی پنجاه سال پیش رو تولید میکنند اونم فقط بخاطر جیب و سود خودشون بایدم هوامون اینجوری باشه
    تازه بنزینمونم هر سال آشغالتر از قبله ، چون هرچی آشغال تر باشه سودش بیشتره واسشون
    اینجا فقط پول مهمه ، جون آدما کوچیکترین ارزشی نداره

  • آریا
    آریا | ۴ آبان ۱۳۹۶

    تو ایران آلودگی هوا و تصادف باهم رقابت تنگاتنگ دارن

  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۳ آبان ۱۳۹۶

    بله خوب معلومه وقتی فقط تشویق میکنن که بچه دار بشید بعد از اون طرف نه امکانات رفاهی نه آلودگی هوا نه ماشین آلاتو مخصوصا ماشین های سواریرو به استاندارد نمیریونن باید همینطور بشه مگه کشککیه اگه اینجور بود که ژاپن چندین سال پیش تعداد بالا بچرو حریمه نمیکرد حالا انقدر فرهنگشون بالا رفته که میگه آقا تروخدا بچه دار شید جایزه های مختلفم درنظر میگیره ولی بازم اینکارو نمیکنن چون فرهنگشون بالاس میدونن تعداد بیرویه مثل ایران بالا بره همه بدبخت میشن همه از گشنگیو بی کاری میرن سمت دزدی کردنو خلاف کردنو بیچاره کردن بقیه مشخصه اینجا همه چیز بی سرو ته.

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۵ آبان ۱۳۹۶

      چه حرفایی میزنید. حتماً فرهنگ دولت ژاپن پایینه که دارن تشویق به بچه دار شدن میکنن. ولی فرهنگ ملت بالاست. دولتها به طور کلان به این قضیه نگاه میکنن و میدونن که پیر شدن جمعیت چه صدمات جبران ناپذیری را ایجاد میکنه. ملت به طور فردی به قضیه نگاه میکنن.

  • z12
    z12 | ۳ آبان ۱۳۹۶

    22 بهمن باید مرگ بر سایپا بگیم تا آمریکا
    کشور های جهان اولی دارن یارانه خودرو برقی میدن تا هوا بهتر شه
    اینجا...

مطالب پیشنهادی