ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دهگانه عجیب ترین خودروهای مورد استفاده در فیلمبرداری

در این مطلب شما را با ۱۰ خودروی مخصوص فیلم برداری آشنا خواهیم کرد که احتمالا حتی از وجود آنها نیز خبر نداشتید و جالب است بدانید که در این لیست حتی نام هایی چون ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در این مطلب شما را با ۱۰ خودروی مخصوص فیلم برداری آشنا خواهیم کرد که احتمالا حتی از وجود آنها نیز خبر نداشتید و جالب است بدانید که در این لیست حتی نام هایی چون پورشه و هامر نیز حضور دارند.

یکی از جذاب ترین صحنه های فیلم ها به خصوص در فیلم های هالیوودی،  صحنه های پرتحرک و پر زد وخورد در حین حرکت های سریع است. فیلم برداری از این صحنه ها مستلزم استفاده از بازوهای بلند قابل حمل با تنظیمات متنوع است که به Crane معروف هستند.

اما سوالی اینجا مطرح می شود این است که چگونه استودیو های فیلمبرداری صحنه های هیجان انگیز تعقیب و گریز خودروها را با استفاده از دوربین های فیلم برداری و کرین ها ضبط می کنند؟

ضبط این صحنه ها احتیاج به خودروهای فیلم برداری داری که بسیار چشمگیر و پیشرفته هستند.

معمولا برای این کار احتیاج به نسخه هایی از خودروهای درون فیلم که ارتقاء پیدا کرده اند و بر روی سقف آن ها جرثقیل های بزرگ نصب شده است.

جرثقیلی که بر روی خودرو های فیلم برداری نصب می شود به رنگ مشکی مات رنگ آمیزی می شود تا از انعکاس نور در هنگام فیلم برداری جلوگیری شود.

خودرو های فیلم برداری بسیار متنوع اند و بازه وسیعی از انتخاب در اختیار گروه های فیلم برداری قرار دارد که از جمله آن ها می توان به خودروهای فیلم برداری پورشه، فراری و حتی بوگاتی اشاره کرد. در ادامه با معرفی یک لیست ده تایی از این خودروها با ما همراه باشید:

1-  فورد F-150 رپتور

کمپانی Filmotechnic یک شرکت پیشرو در حوزه تکنولوژی های فیلم برداری است که در زمینه طراحی، توسعه، تولید و اجاره انواع مختلف دوربین های آماتور و حرفه ای فعالیت می کند. این شرکت به ارائه لوازم و خدمات مربوط به ساخت فیلم، تصاویر متحرک و تبلیغات مشهور است.

Filmotechnic  در حال حاضر برای مشتریان که به دنبال فیلم برداری در محیط های جاده ای و یا زمین های چالش انگیز تر از خیابان ها هستند خودروی فورد F-150 رپتور را در دسترس قرار داده است.

در زیر کاپوت این خودرو یک موتور سوپرشارژ 8 سیلندر قرار دارد که 813 نیوتن متر گشتاور و 600 اسب بخار قدرت تولید می کند. این خودرو مجهز به یک رول کنترل ثبات است که به منظور حفظ ثبات و پایداری خودرو در زمینه های ناهموار تعبیه شده است.

کمپانی فیلموتکنیک مدعی است که با این تکنولوژی حتی در صورتی که خودرو در زمین ناهموار و خشن حرکت کند فیلم به صورتی ضبط می شد که گویا رپتور بر روی یک زمین صاف و آسفالت نرم در حال حرکت است.

2-  پورشه کاین توربو

چندین شرکت ارائه دهنده خدمات فیلم برداری متمایل به داشتن این شاسی بلند پرسرعت آلمانی هستند. موتور توربوی 8 سیلندر این خودرو 500 اسب بخار قدرت و بیش از 700 نیوتن متر گشتاور به هر چهار چرخ آن منتقل می کند.

لازم به ذکر است که پورشه کاین جزء یکی از سریع ترین شاسی بلند های جهان بوده و می توان تنها در حدود 4 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد برساند. فیلموتکنیک می گوید که فضای سقفی این خودرو به همراه سیستم انتقال قدرت AWD آن می توان به راحتی بازوی های فیلم برداری بلند کرین مدیریت کرده و هندل کرد.

3-  هامر اچ 1

شاسی بلند دیگری که در این لیست قرار دارد هامر عظیم الجثه اچ 1 است. فیلموتچنیک مدعی است که هامر اچ 1 می توان از موانعی و سخره های نیم متری نیز گذر کرده و به راحتی کنترل شود.

یک سیستم مدیریت باد تایر در قسمت داخلی خودرو و روبروی راننده قرار دارد که می توان از طریق آن بنا به نیاز افراد میزان فشار و سنگینی تایر را تغییر داد.

به عنوان مثال، با استفاده از این سیستم می توان در مواقعی که خودرو بر روی سنگ ریزه حرکت می کند باد لاستیک ها کاهش داده و برای مواقعی که بر روی آسفالت حرکت می کند مجددا فشار لاستیک به حالت عادی برگرداند.

سطح نسبتا بزرگ کاپوت و سقف هامر اچ 1 انعطاف پذیری این وسیله نقلیه برای حمل انواع مختلف لوازم و تجهیزات فیلم برداری و عکاسی افزایش داده است.

4- مرسدس بنز ام ال 55

ام ال ۵۵ یک خودروی فیلم برداری واقعی است. این کراس اوور سایز متوسط می تواند انجام فیلم برداری را در شرایط سخت پشتیبانی کرده و ضبط صحنه های پر تحرک و خشن را در سرعت های بالا با استفاده از تکنولوژی های ریلی و صحنه های حساس و دشوار در سرعت های پایین را با موفقیت آمیز به انجام برساند.

لوازم و تجهیزات فیلم برداری که بر روی این خودرو نصب شده نزدیک به ۳.۵ تن وزن داشته و سیستم تعلیق فنر لول که بر روی این خودرو قرار دارد می تواند ضربه ها و تکان های شدید را به خوبی جذب کند.

هرچند که این خودروی تولیدی مرسدس به اندازه پورشه کاین توربو سریع و پر جنب وجوش نیست اما برای فیلم برداری از خودروی مسابقه ای i20 wrc هیوندا از ام ال ۵۵ استفاده شده است.

5- بوگاتی شیرون

برخلاف شاسی بلند های بالا، خودروی فیلم برداری بوگاتی شیرون تنها به منظور کار بر روی مسیر مسابقه طراحی شده است. از آنجا که شیرون یکی از سریع ترین وسایل نقلیه حال حاضر دنیا است، بوگاتی نیاز به یک خودروی فیلم برداری فرز دارد که با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت تصاویر ضبط کند.

تنها وسیله نقلیه ای که قادر است در ۳۲.۶ ثانیه به چنین سرعتی برسد، یک بوگاتی شیرون دیگر است. این شرکت حتی مجبور شده است برای جلوگیری سقوط دوربین فیلمبرداری خودرو در سرعت های بالا، لوازم نگه دارنده دوربین توسعه داده و تقویت کند.

6- مینی کوپر هارد تاپ

احتمالا با دیدن فیلم سریع و خشمگین ۳ (توکیو دریفت)، این سوال برای شما پیش می آید که جاستین لین (تهیه کننده فیلم) چگونه در درون پارکینگی که چنین سقف کوتاه و فضای کوچکی دارد توانسته صحنه های جذاب و خشن رانندگی فیلم خود را ضبط می کنند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که این صحنه ها با کمک خودروی فیلم برداری مینی کوپر هاردتاپ این صحنه های جذاب و دوست داشتنی خلق شده اند.

کمپانی سیستم پرسوت (Systems Pursuit) که درست شبیه فیلموتچنیک در زمینه فیلم برداری به ارائه سرویس ها و خدمات مشغول است، این خودرو را برای فیلمبرداری در مناطق خاص مثل گاراژها، پارکینگ های سقف کوتاه و یا حتی جاده های باریک و خطرناک در دسترس تهیه کنندگان قرار داده است. این شرکت همچنین تغییرات جزئی را در موتور، ترمز و سیستم تعلیق این خودرو ایجاد کرده است تا عملکرد آن بهبود پیدا کند.

7- فراری 485 اسپایدر

گروه آمریکایی دونات مدیا در حوزه ساخت ویدئو درباره خودرو فعالیت می کند. یکی از معروف ترین ویدئوهای این گروه یک تویوتا جی تی 86 نشان می دهد که به موتور 8 سیلندر فراری 458 مجهز شده و در حال انجام حرکات نمایشی است.

همان طور که ممکن شما حدس زده باشید تنها وسیله نقلیه ای که توانسته حرکات این خودرو ضبط کند یک فراری 458 دیگر است. تمام تمرکز و توجه تهیه کننده در این ویدئو بر روی خودرو، موتور آن، رانندگی رایان تئرک و دریفت کردن فوق العاده او با این خودرو بوده و هیچ صحبتی از خودروی فیلم برداری قرمز رنگ فراری 485 اسپایدر مطرح نمی شود.

این خودروی اسپرت ایتالیایی که از قدرت 570 اسب بخار برخوردار است عمدتا برای مقاصد فیلمبرداری مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما با توجه سرعت، چابکی و خون سرد بودن این خودرو، ایده استفاده از آن به عنوان یک خودروی فیلم برداری مناسب به نظر می رسد.

8- کادیلاک CTS-V واگن

یکی از اتومبیل هایی که من نمی توانستم حدس بزنم خودروی فیلم برداری آن موجود است واگن 5 درب کادیلاک CTS-V بود. اما با توجه به دلایلی که شرکت فیلم برداری ارائه دهنده آن عنوان می کند ضبط تصویر فیلم برداری با این خودرو معقول به نظر می رسد.

هرچند که به عنوان یک خودروی فیلم برداری صاف بودن قسمت پشتی این کادیلاک اسپرت یک عیب محسوب می شود اما اگر تمرکز خودمان به سمت نقاط قوت این خودرو هدایت کنیم می توانیم دلیل حمل دوربین های فیلم بردای توسط این واگن کادیلاک درک کنیم.

مهندسان شرکتThe Arm Of The Ultimate  معتقدند که این خودرو برای فیلمبرداری در مسیر های مسابقه، خیابان های شهر یا جاده های روستایی مناسب بوده و می توان تصاویر با کیفیتی در اختیارما قرار بدهد.

موتور سوپر شارژر 8 سیلندر نسخه واگن کادیلاک CTS-V توانایی تولید نیرویی با قدرت 700 اسب بخار دارد. این خودرو همچنین مجهز به یک رول کیج محافظتی، سیستم تعلیق مغناطیسی فوق العاده، ضرب گیر فلزی تثبیت کننده و مهار کننده است که سبب کاهش نوسانات حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار می شود و افزایش استحکام وسیله نقلیه در هنگام چپ شدن و جلوگیری از وارد شدن ضربه حاصل از واژگونی به سرنشینان با خود همراه دارد.

تمامی این ویژگی های حفاظتی باعث شده است که Ultimate Arm ادعا کند این واگن یکی از قدرتمند ترین و سریع ترین خودروهای فیلم برداری در بازار است.

9- فراری 360 مودنا

خودروی فراری دیگری که دراین لیست قرار دارد مودنا 360 است. فیلموتکنیک این وسیله نقلیه را اجاره می دهد و معتقد است که این خودرو دونفره برای فیلم برداری در سرعت بالا از ثبات و سیستم هندلینگ خوبی برخوردار است. فراری 360 مودنا توانایی فیلم برداری با سرعتی نزدیک به 260 کیلومتر بر ساعت را دارد.

10- پورشه 911 توربو کابریولت

شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز (Delta Airlines) به منظور تولید ویدئویی تبلیغاتی که برای هواپیمای جت ایرباس A330 در نظر گرفته شده بود از خودروی فیلم برداری پورشه 911 توربو کابریولت استفاده کرده اند.

ایرباس A 330 یک هواپیمای پهن پیکر محصول ایرباس است که توانایی حمل بیش از 250 مسافر در مسافت های طولانی با استفاده از یک کابین راحت و بی سروصدا دارد.

گروه فیلم برداری این ویدئو تبلیغاتی دلیل انتخاب این پورشه بدون سقف را چابکی آن عنوان کرده اند. طبیعتا برای تهیه فیلم از یک هواپیما به خودرویی احتیاج است که بتواند به همراه لوازم و تجهیزات فیلم برداری باز هم با سرعت بالایی کند.

مدل 2015 این خودرو می توان تنها در 2.8 ثانیه از سرعت صفر کیلومتر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Solitude
    Solitude | ۴ آبان ۱۳۹۶

    ی کم ب متنی ک مینویسید دقت کنید....!
    پره از مشکل نگارشی...

  • | ۴ آبان ۱۳۹۶

    اینجا Mrane، Crane نداریم!
    واسه فیلم‌برداری ماشین عروس، یک نفر فیلم‌بردار رو میگیره، اونم با دوربینش از شیشه پراید آویزون میشه!

    http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1390/2/25/174874_273.jpg

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳ آبان ۱۳۹۶

    اونجا ک نوشتین شیرون تنها خودرویی هست که در مدت ۳۲ ثانیه به ۴۰۰ میرسه اشتباس.پس کونیگزگ چی بود ک رکوردشو شکست.

مطالب پیشنهادی