ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات کوچک هاروارد RoboBee
علمی

نسخه جدید میکرو ربات RoboBee با قابلیت شنا در آب و پرواز در هوا [تماشا کنید]

محققین دانشگاه هاروارد برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ از نمونه اولیه ربات بسیار کوچک RoboBee رونمایی کردند و به مرور زمان نسخه های دیگری از آن را نیز با کاربردهای متفاوت معرفی نمودند، اما حالا ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

محققین دانشگاه هاروارد برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ از نمونه اولیه ربات بسیار کوچک RoboBee رونمایی کردند و به مرور زمان نسخه های دیگری از آن را نیز با کاربردهای متفاوت معرفی نمودند، اما حالا و پس از گذشت ۴ سال به نظر می رسد این میکرو ربات به قابلیت های واقعاً جالبی دست پیدا کرده است.

در نسخه ۲۰۱۷، این ماشین بسیار کوچک که ساختار حرکتی آن از حشرات الهام گرفته شده است، می تواند در آب شنا کند، از سطح آن بیرون بجهد و بلافاصله پرواز خود در هوا را آغاز نماید. این دقیقاً قابلیت هایی است که برخی از انواع پشه آن را دارا هستند.

شاید انجام چنین مانوری به نظر ساده برسد، اما باید در نظر بگیرید که ربات مذکور تنها ۲ سانتی متر طول و ۱۶ صدم گرم وزن دارد. شنا کردن در آب برای یک ربات با چنین ابعادی شبیه شنا کردن یک انسان در عسل رقیق شده است.

برای حرکت در هوا بال های کوچک RoboBee باید با سرعت ۲۲۰ تا ۳۰۰ بار ثانیه حرکت کنند تا نیروی گریز کافی را برای آن فراهم سازند. اما جهت جدا شدن از سطح آب و فائق آمدن بر نیروی کشش سطحی آن به توانی فراتر از این نیاز است.

بدین منظور مهندسین هاروارد یک نوع سامانه موشکی مینیاتوری را برای ربات دوزیست خود طراحی کرده اند. به شکلی که آب از طریق یک دریچه کوچک در زیر ربات وارد محفظه ای شده و در آنجا توسط نیروی الکتریسیته به گاز اکسید هیدروژن تجزیه می شود. یک جرقه کوچک گاز مذکور را مشتعل و پرتاب ربات به بیرون از آب را تسهیل می کند.

تیم توسعه ربات مورد بحث امیدوارند تحقیقاتشان در آینده منجر به تولید ربات هایی شود که علاوه بر داشتن قابلیت کار در محیط های دور از دسترس، بتوان از آنها در شرایط مختلف، چه در هوا و چه در دریا استفاده نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی