ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف گونه ای تازه از ابر دایناسورهای گوشت خوار در فسیل های آفریقا

امروزه شیرها، پلنگ ها و چیتاها احتمالاً برترین گوشت خوارانی هستند که می توان در کشور لسوتو قاره آفریقا یافت، اما در قیاس با شکارچی غول آسایی که زمانی روی زمین این منطقه گام بر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

امروزه شیرها، پلنگ ها و چیتاها احتمالاً برترین گوشت خوارانی هستند که می توان در کشور لسوتو قاره آفریقا یافت، اما در قیاس با شکارچی غول آسایی که زمانی روی زمین این منطقه گام بر می داشته، این گونه ها همچون حشره ای بی اهمیت به نظر می رسند. دیرینه شناسان اخیراً نشانه هایی از حضور دایناسور گوشت خواری یافته اند که مدت ها قبل از سایر موجودات هم اندازه خود زندگی می کرده است.

این نشانه، در واقع رد پای به جا مانده روی تکه سنگی است که به 200 میلیون سال پیش و دوره زمانی ابتدایی ژوراسیک تعلق دارد. هر رد پای این دایناسور، 57 سانتی متر طول و 50 سانتی متر عرض داشته و بزرگترین رد پایی از این گونه به شمار می آورد که تا امروز در آفریقا یافت شده است.

با بررسی اندازه پای این دایناسور که حالا Kayentapus ambrokholohali نام گرفته، محققان تخمین زدند که گونه جدید احتمالاً قامتی 9 متری داشته و ارتفاع پاهایش به 3 متر می رسیده است؛ یعنی تقریباً دو برابر اندازه متوسط ددپایانی که در آن دوره می زیسته اند. در حالی که Kayentapus ambrokholohali قامت کوتاه تری نسبت به گونه هایی نظیر تی رکس 12 متری دارد، اما این دایناسور ده ها میلیون سال پیش از سایر ابر ددپایان روی زمین زندگانی می کرده است.

این نخستین باری است که دایناسوری گوشت خوار در منطقه گوندوانا -قاره ای متعلق به دوره پیش از تاریخ که بعداً چند تکه شد و آفریقای امروزی را تشکیل داد- رویت شده است. یکی از محققین این پروژه می گوید چنین رد پاهای بزرگی، به ندرت در سراسر جهان یافت می شوند و تنها یک مورد مشابه دیگر از نظر سن و اندازه رد پا در لهستان وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۴ آبان ۱۳۹۶

    من خیلی در مورد دایناسور ها تحقیق نکردم . ولی به نظرم ۵۷ سانت پا نمیتونه همچین جثه بزرگی داشته باشه

مطالب پیشنهادی