ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

6 صنعت که تاثیر بسیاری از هوش مصنوعی خواهند گرفت

هوش مصنوعی راه جدیدی برای تعامل با داده ها ارائه می دهد. با خرید سنسورهای لازم، منبع ذخیره سازی اطلاعات و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها، هر صنعتی می تواند روزانه از فعالیت های ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

هوش مصنوعی راه جدیدی برای تعامل با داده ها ارائه می دهد. با خرید سنسورهای لازم، منبع ذخیره سازی اطلاعات و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها، هر صنعتی می تواند روزانه از فعالیت های خود اگزابایت اطلاعات تولید کند. از میزان حرارت پردازنده یک کامپیوتر گرفته تا میزان لرزش دستگاهی.

هوش مصنوعی حالا می تواند با داده های انسانی نیز کار کند. اثر انگشت رسانه های اجتماعی ما، عادات خرید، پیشفرض های سرگرمی و روتین های روزانه مان داده های غنی روانشناختی ارائه می دهند. فناوری هوش مصنوعی همین حالا برای جستجو در مورد نحوه فکر و عمل ما مورد استفاده قرار گرفته و رسانه هایی که از آن ها استفاده می کنید احتمالا محصول همین الگوریتم ها باشند.

این فناوری می تواند تحلیل همه این داده ها را با پردازش های مخصوص، ساده سازد. با تغییر بهینه سازی اطلاعات از انسان به برنامه های کامپیوتری و افزودن بینشی کارآمد به آن، کاربردها بسیار سرعت می گیرد و بازدهی بهتری را در صنایع شاهد هستیم.

بسیاری از متخصصین معتقدند که هوش مصنوعی «انقلاب صنعتی چهارم» است. دنیای جدیدی را شاهد هستیم که در آن رهبران صنایع با بهره گیری از ربات های جدید، حساب ویژه ای روی هوش مصنوعی باز کرده اند. در ادامه به معرفی 6 صنعتی می پردازیم که ممکن است بیشترین تاثیر را از این فناوری بگیرند.

1. توزیع و تدارکات

لجستیک در فارسی به معنای مدیریت جریان کالا، اطلاعات یا هر نوع جریان دیگری است. تدارکات، آماده سازی و ارسال محصولات یک کسب و کار جهانی است که سبب درآمد سالانه حدود 8 تریلیون دلار است. رهبران این حوزه از صنعت در حال بهره گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند تا حتی بیش از پیش به سرعت و بازدهی کار خود بیافزایند.

هماهنگ سازی میلیاردها محصول، تک به تک، از عهده انسان ها کاملا خارج است و سیستم های هوش مصنوعی اگر این خطوط را کنترل نکنند، ادامه راه عملا غیر ممکن است. کاربرد هوش مصنوعی در این حوزه بسیار گسترده است. از تقاضا گرفته تا عرضه، هر نقطه از این شبکه عظیم می تواند به دست هوش مصنوعی کنترل شود.

2. حوزه سلامت

هوش مصنوعی می تواند حوزه سلامت را از بالا تا پایین تغییر دهد. محققین پیش بینی می کنند که بازاری به عظمت 6.7 میلیارد دلار در این حوزه تا سال 2021 شکل بگیرد و غول هایی نظیر گوگل، آی بی ام و بسیاری از استارتاپ های کوچک را درگیر خود سازد. هوش مصنوعی حتی قادر به طراحی درمان های جدید نیز هست.

با استفاده از فناوری روز، تکنیک های ویرایش ژن نظیر کریسپر-کَس 9 نیز می توانند رشد عظیمی را تجربه کنند. در زمینه جراحی نیز باز هم هوش مصنوعی یک بازوی قابل اعتماد است. از 20 سال پیش تاکنون، بیش از 3 میلیون ربات در جراحی ها حضور و نقش موثر داشته اند.

3. تبلیغات

هوش مصنوعی یک جایگاه مستحکم دیگر نیز در حوزه خرده فروشی ها و تبلیغات دارد. با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی و سیستم های فروش خودکار، ربات ها در حال قبضه کردن صنعت تبلیغات هستند.

همین حالا نیز از هوش مصنوعی استفاده می شود تا تبلیغات هدفمند در صفحات وب و رسانه های اجتماعی برای هر فرد اختصاصی باشد. میلیون ها مخاطب با انواع سلیقه ها توسط سیستم ها بررسی می شوند و با استفاده از الگوریتم ها، سلیقه اختصاصی هر فرد شناخته می شود.

هنوز راه زیادی مانده و به گفته تیم وبستر، از استراتژیست های ارشد Exchange Lab می گوید هوش مصنوعی فقط با کمک کاربران و داده هایی که به آن ها خورانده می شود بهتر می شود و قرار نیست هوش مصنوعی جای خلاقیت انسانی را بگیرد؛ حداقل نه به این زودی.

4. امور مالی

برخلاف بسیاری از صنایع، در حوزه امور مالی طی سال های گذشته شاهد شکل گیری حجم عظیمی از داده ها بوده ایم. با وجود این حجم از اطلاعات، پژوهشگران هوش مصنوعی در حال پیدا کردن راهی هستند تا با استفاده یادگیری ماشینی، تکانی به حوزه امور مالی بدهند و مسائلی نظیر مدیریت حساب ها و روتین های دیگر مالی را به هوش مصنوعی بسپرند.

جا برای خلاقیت و نوآوری بسیار است. الگوریتم های بانکی که فناوری هوش مصنوعی آن ها را پیش می راند می تواند روزی برای هر مشتری یک رویه خاص را در نظر بگیرد و کلی گرایی را در سیستم از بین ببرد تا نه تنها روال کارها برای صاحبان حساب ساده تر شود، بلکه کار بانک ها نیز رونق بیشتری یابد.

بهره گیری از هوش مصنوعی وعده تغییرات عظیمی داده که در سال های آتی می توان انتظارشان را کشید.

5. بیمه

صنعت بیمه با کلاهبرداری های کلانی دست و پنجه نرم می کند و مردم سالانه 40 میلیارد دلار از درآمدشان را به سازمان های جعلی می پردازند و این جریان بیش از پیش ادامه دارد. نیروهای انسانی به تنهایی نمی توانند با این حجم از فساد مبارزه کنند، بنابراین در چنین جایی هوش مصنوعی می تواند وارد شود و با استفاده از یادگیری ماشینی مشکلات را حل کند. امید می رود که با بهره گیری از این فناوری، نرخ کلاهبرداری ها در صنعت بیمه کاهش پیدا کند.

هوش مصنوعی همچنین علاوه بر حضور در خط مقدم، می تواند در بخش سرویس دهی به مشتریان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. طبق نظرسنجی سازمان Accenture Consulting، حدود سه چهارم کل مشتریان به استفاده از سرویس های بیمه کامپیوتر محور روی خوش نشان داده اند.

6. استریم و ویدیوهای آنلاین

در صنعت سرگرمی، لازم است که سلیقه شما به خوبی شناسایی شود و سرویس هایی نظیر نت فلیکس یا آمازون پرایم می کوشند تا شما را بهتر بشناسند. سرویس های استریم و ویدیوی آنلاین فاصله زیادی از تلویزیون های کابلی سنتی گرفته اند و با استفاده از یادگیری ماشینی می کوشند تا از سراسر مجموعه ویدیوهای خودشان، آنچه مورد پسند شماست را انتخاب کنند.

رضایت بیشتر شما به عنوان مخاطب طبیعتا تاثیر مستقیمی بر درآمدزایی آن ها نیز دارد.

هوش مصنوعی به عنوان فناوری بنیادین

این 6 صنعت که در موردشان خواندید حتی به یک لیست کامل از تمام صنایع نزدیک هم نیستند. استفاده از هوش مصنوعی تقریبا در هر صنعتی امکان پذیر است و نوآوری های جدید مدام در حال پشت سر گذاشتن متودها و شیوه های قدیمی هستند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به سادگی و سرعت بالا می توانند فناوری بنیادی هر صنعتی شوند، مثل اینترنت که دریایی از تغییرات را با خود به همراه آورد. این انقلاب نظر بسیاری را به خود جلب کرده و همه منتظرند تا ببینند شگفتی بزرگ بعدی چه زمانی رخ می دهد.

با وجود این حجم غیر قابل تصور از اطلاعات، سلطنت هوش مصنوعی بر صنایع یک امر اجتناب ناپذیر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی