ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افت درآمدهای نوکیا و تمرکز بر حقوق مالکیت معنوی تا زمان عرضه فناوری 5G

بر اساس گزارش مالی نوکیا در سه ماهه سوم سال 2017، کمپانی فنلاندی طی این مدت بیش از هر کسب و کار دیگری، به بخش حقوق مالکیت معنوی و فروش یا اجاره لیسانس پتنت های ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

بر اساس گزارش مالی نوکیا در سه ماهه سوم سال 2017، کمپانی فنلاندی طی این مدت بیش از هر کسب و کار دیگری، به بخش حقوق مالکیت معنوی و فروش یا اجاره لیسانس پتنت های خود متکی بوده است.

بخش شبکه های پهن باند عامل اصلی کاهش درآمد نوکیا بوده است

گزارش مورد بحث نشان می دهد که طی سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر، واحد فناوری های بی سیم نوکیا با فروش 5.7 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افت داشته، که بخش «شبکه های پهن باند» این واحد به دلیل حضور رقبای قدرتمند در بازار چین و آمریکا موفقیت چندانی کسب نکرده، و عامل اصلی کاهش فروش محسوب می شود.

علاوه بر این، ادغام شرکت های کوچک در بازار هند، چین و آمریکا نیز بر شدت گرفتن فضای رقابتی مؤثر بوده و نوکیا پیش بینی می کند تا پایان سال جاری، بین 4 تا 5 درصد دیگر در زمینه شبکه های پهن باند افت فروش داشته باشد.

هرچند واحد شبکه نوکیا افزایش درآمد 38.6 درصدی خود را گزارش کرده، اما سود عملیاتی بخش ارتباطات شرکت در مجموع 23 درصد افت داشته و به رقم 395 میلیون دلار رسیده است.

البته کمپانی فنلاندی حساب ویژه ای روی فناوری 5G خود باز کرده اما این تکنولوژی نیز در بهترین حالت پس از سال 2020 میلادی فراگیر خواهد شد و تا آن زمان، نوکیا با تمرکز بر حقوق مالکیت معنوی درآمد خود را افزایش خواهد داد.

جالب است بدانید که «Nokia Technologies» به عنوان واحد مسئول پتنت ها و لیسانس های نوکیا، در سه ماهه سوم امسال درآمد 570 میلیون دلاری را ثبت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد رشد داشته است.

لازم به ذکر است که 212 میلیون دلار از مبلغ مورد اشاره مربوط به غرامت دریافت شده از ال جی در خصوص نقض برخی از پتنت ها بوده و انتظار می رود با افزایش سهم بازار HMD Global و فروش هرچه بیشتر تلفن های هوشمند نوکیا، درآمدهای این بخش نیز افزایش یابد.

گفتنی است درآمدهای حاصل از حقوق مالکیت معنوی برای نوکیا تقریباً معادل سود خالص هستند و تا عرضه جهانی و عمومی فناوری 5G، یکی از مهم ترین منابع مالی کمپانی برای اداره امور خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی