ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا سری بازی PES از نام واقعی بعضی از تیم ها استفاده نمی کند

حتماً در هنگام بازی کردن یکی از نسخه های سری PES با این موضوع مواجه شده اید؛ در هنگام سر زدن به لیست تیم ها و لیگ های فوتبالی که در بازی حضور دارند، با ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۶ آبان ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

حتماً در هنگام بازی کردن یکی از نسخه های سری PES با این موضوع مواجه شده اید؛ در هنگام سر زدن به لیست تیم ها و لیگ های فوتبالی که در بازی حضور دارند، با نام های عجیب و غیر واقعی برای بسیاری از تیم ها مواجه خواهید شد. استفاده از نامی مانند MD White به جای رئال مادرید و Man Red به جای منچستر یونایتد، قطعاً به دل هیچکدام از هواداران این سری خوش نخواهد آمد.

مشکلات کونامی در استفاده از اسامی تیم ها  وحتی نام های بازیکنان، از همان آغاز سری PES، آغاز شده است.در نسخه ابتدایی از این سری، کونامی با رایزنی های فراوان، تنها موفق شده بود که در نسخه های محدودی از بازی که بیشتر مربوط به ژاپن می شدند، لیگ این کشور را به طور کامل در بازی قرار دهد. در PES 2، تنها تیم ملی ژاپن، مجوز حضور با لباس های اصلی خود را در بازی داشت.

سال بعد و در Pro Evolution Soccer 3، اوضاع کمی بهتر شد اما هنوز مشکلات بزرگی وجود داشت. تنها شش باشگاه اروپایی به طور کامل در بازی حضور داشتند که 5 تیم، مرتبط با سری آ ایتالیا می شدند. مشکل دیگر کونامی، عدم امکان استفاده از نام های اصلی بازیکنانی بود که در تیم های ملی لایسنس نشده حضور داشتند.

رم و یوونتوس، از معدود تیم های لایسنس شده در PES 203 بودند.

در Pro Evolution Soccer 3، برای مثال الیور کان، دروازه بان سال های نچندان دور تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ، به دلیل نبود لایسنس تیم آلمان، با نام Kalm در بازی حضور داشت. ون نیستلروی، بازیکن تیم ملی هلند نیز، به دلیل همین مشکل، با اسم Von Mistelroum  در بازی حضور پیدا می کرد.

سری فیفا اما در آن سال ها، با وجود عقب افتادن در پارامترهایی مانند گیم پلی و گرافیک، در زمینه تهیه لایسنس تیم ها در وضعیت بهتری قرار داشت. لیگ برتر، دسته یک و دو انگلیس به طور کامل در بازی حضور داشتند و همین موضوع، می توانست تا به تنهایی، دلیلی قانع کننده ای برای بسیاری از فوتبال دوستان برای ترجیح دادن این عنوان به رقیب ژاپنی اش باشد.

الکترونیک آرتز توانسته بود تا مذکرات فراوان با فیفا، تبدیل به تنها بازی شبیه ساز فوتبالی شود که حق استفاده از نام واقعی تیم های ملی را دارد. بخش دیگری از قرارداد فیفا برای استفاده از تیم های واقعی، به قرارداد الکترونیک آرتز با فدراسیون فوتبال کشورها بر می گردد.

بنابر قانون فیفا، حق امتیاز استفاده از نام و لباس باشگاه ها، در اختیار فدراسیون فوتبال آن کشور بوده و این ارگان، می تواند تا این حق امتیاز را، برای مواردی مختلفی مانند استفاده از آن ها در بازی های ویدیویی، به فروش برساند.

الکترونیک آرتز به دلیل داشتن تیم وکلای حقوقی قوی که در قضایا مختلفی، به داد این کمپانی رسیده اند، در زمینه خرید حق امتیاز استفاده از نام اکثر تیم های اروپایی نیز به خوبی عمل کرده است.

مشکل از آن جایی آغاز می شود که بعضی از این قراردادها، مانند حق استفاده از لیگ برتر انگلیس، به طور انحصاری و برای سالیان طولانی بسته شده اند و همین موضوع باعث می شود تا به عقیده عده ای، سری فیفا و PES، در یک رقابت ناعادلانه به سر ببرند.

لیگ قهرمانان اروپا چند سالی است که به صورت انحصاری در سری PES وجود دارد.

با گذشت زمان و ورود به نسل هفتم بازی های ویدیویی، وضعیت کونامی در زمینه امتیاز استفاده از نام های اصلی تیم و لیگ ها، در وضعیت بهتری قرار گرفت. لیگ کشورهای اسپانیا، فرانسه، سری آ و هلند به صورت لایسنس شده به طور کامل در این بازی حضور داشتند.

در PES 2009، کونامی توانست تا حق امتیاز لیگ قهرمانان اروپا را به طور کامل و انحصاری در اختیار بگیرد. این قرارداد انحصاری تا به امروز ادامه داشته و کونامی در هنگام بازاریابی برای عرضه نسخه جدید سری PES، مانور زیادی روی آن می دهد.

البته خرید حق امتیاز لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، به تنهایی مشکل تیم های لایسنس شده در این سری را حل نمی کند و حتی بعضی از تیم هایی که در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارند، به دلیل عدم اجازه کونامی در استفاده از نام واقعی آن ها، در  این رقابت ها نیز با نام غیر واقعی خود حضور دارند.

مشکلات لایسنس تیم ها در سال های اخیر برای کونامی به بیشترین حد خود رسیده است. در نسخه های اخیر بازی، حتی لالیگا نیز از فهرست لیگ های لایسنس شده توسط بازی حذف شده و مشکل عدم امکان استفاده از نام های واقعی بازیکنانی که در تیم های ملی لایسنس نشده حضور دارند، هنوز پابرجا است.

برای رفع این مشکل، کونامی در سال های اخیر، حق امتیاز استفاده از اکثر لیگ های مهم آمریکایی جنوبی را تهیه کرده است، همچنین این کمپانی، رابطه خوبی با یوفا داشته و جام ملت های اروپا نیز، در سال 2016 در انحصار سری PES قرار داشت.

بسیاری از پچ های غیر رسمی بازی، مشکل لایسنس بازی را به طور کامل رفع می کنند.

از سوی دیگر، کونامی قراردادهایی با باشگاه هایی نظیر بارسلونا، لیورپول، دورتموند و فولهام برای پیاده سازی این تیم ها با حداکثر جزییات در PES 2018 قرارداد هایی را امضا کرده که نتیجه آن، شبیه سازی فوق العاده استادیوم هایی مانند نیوکمپ و آنفیلد در بازی بوده است.

کونامی امیدوار است تا با گذشت زمان، در امضای قرارداد با تعداد دیگری از باشگاه های اروپایی نیز، موفق عمل کند. البته مشکلات PES در این زمینه، هنوز به طور کامل حل نخواهند شد. چندی پیش، الکترونیک آرتز قرارداد خود با بوندسلیگا را تمدید کرد و این بازی برای مدتی طولانی، تنها بازی فدراسیون فوتبال خواهد بود.

فوتبال زنان در حال اضافه شدن به سری فیفا است.

تنها چاره کارساز کونامی در سال های اخیر، ایجاد بخش ویرایش با امکانات زیاد برای کاربران خود بوده است. این بخش، این امکان را به وجود می آورد که تحت پچ های غیر رسمی، مشکل لباس و اسامی تیم ها به سادگی و توسط طرفداران این سری حل شود.

نظر شما چیست؟ تا چه حدی به تجربه بازی با نام واقعی تیم ها اهمیت می دهید؟ به نظر شما استفاده انحصاری الکترونیک آرتز از نام برخی لیگ ها و تیم ها غیر عادلانه است و آیا کونامی در نهایت این مشکلی اساسی در سری بازی محبوب را حل خواهد کرد؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • بصیر نصر
    بصیر نصر | ۷ آبان ۱۴۰۰

    واقعا بازیش مسخره شده اسم بازیکن ها عوض شده یا اسم تیم ها / به نظر من تیم ها باید به این شرکت ها که اسم تیم شون رو توی بازی قرار میدن باید پول هم بدَن نه اینکه پول بگیرن/ عجایب شهر

  • بنده خدا
    بنده خدا | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    PES عقل نداره وگرنه با تقویت تیم غیر رسمی Patch به راحتی میتونست با Fifa رقابت کنه.

  • amirka0098
    amirka0098 | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷

    من نمی فهمم چجوری pes نمیتونه از رئال که لایسنس FIFA هست استفاده کنه اما FIFA میتونه از بارسا که لایسنس pes هست استفاده کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی