ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جی دی پاور تایید کرد: بهبود قابل توجه کیفیت خودروهای چینی

بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط موسسه معروف جی دی پاور انجام شده، کیفیت خودروهای چینی تا سال 2020 با کیفیت خودروهای مطرح بین المللی برابری نموده یا حتی بهتر خواهد شد. وقتی موسسه مشاوره ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط موسسه معروف جی دی پاور انجام شده، کیفیت خودروهای چینی تا سال 2020 با کیفیت خودروهای مطرح بین المللی برابری نموده یا حتی بهتر خواهد شد.

وقتی موسسه مشاوره دهنده صنعت خودروی آمریکا، ارزیابی کیفیت خودروهای چینی را از سال 2000 آغاز کرد، اختلاف بین محصولات داخلی و خارجی در این کشور بسیار زیاد بود.

در نخستین سال قرن بیست و یکم، به طور میانگین در هر صد خودروی چینی 834 ایراد گزارش می شد که این رقم در آن زمان دو برابر میانگین جهانی به حساب می آمد.

حال پس از 17 سال، نگاهی به نتایج ارزیابی کیفی خودروهای چینی در سال 2017 نشان می دهد که چشم بادامی ها پیشرفت خیره کننده ای را در این مدت داشته اند. در ارزیابی امسال تعداد ایرادات موجود در هر صد خودروی ساخت چین به 112 مورد کاهش پیدا کرده که این رقم فقط 13 واحد بیشتر از میانگین جهانی است.

چینی ها سال گذشته با تولید 30 درصد از خودروهای سواری و تجاری دنیا، عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان را کسب کردند. البته این مهم به لطف همکاری با کمپانی های مطرح خارجی و تولید خودرو در شرکت های مشترک (جوینت ونچر) حاصل گشته، طوری که از 24 میلیون اتومبیل سواری حدود 60 درصد در این نوع شرکت ها ساخته شده اند.

آقای یاکوب جرج (Jacob George) معاون ارشد جی دی پاور در آسیا-اقیانوسیه در این باره گفته که تفاوت کیفیت برندهای داخلی و خارجی در چین "به طور قابل ملاحظه ای" کمتر شده و تا سال 2020 به احتمال زیاد پایاپای می شود.

ارتقای کیفیت خودروهای چینی ارتباط مستقیمی با اهداف و برنامه های بزرگ کمپانی هایی مثل جیلی، GAC ترامپچی و گریت وال دارد، زیرا این خودروسازان قصد دارند در آینده نزدیک وارد بازار اروپا و آمریکا شوند.

در ارزیابی سال 2017، برند GAC ترامپچی با شکست سایر برندهای هموطن و همچنین جوینت ونچرهایی مثل سایک-فولکس واگن و فاو-تویوتا بالاتر از آنها ایستاده است.

مایکل دان (Michael Dunne) یکی از مشاورین و نویسندگان حوزه خودرو عقیده دارد بهبود کیفیت بعضی از برندهای چینی به معنای "آغازی بر پایان دیترویت در چین" است. به گفته آقای دان برخی از کارخانه های موجود در این کشور کیفیت مونتاژ بسیار بالایی داشته و می توانند خودروهایی با کیفیت تر از کارخانه های حاضر در کشور مبدا برند تولید کنند. برای مثال وی به بیوک انویژن اشاره کرده و افزوده مدل های ساخته شده در مجموعه شانگهای-جنرال موتورز نسبت به مدل های مونتاژی در برخی از کارخانه های جنرال موتور واقع در آمریکا از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

طبق صحبت های آقای دان، افزایش کیفیت منجر به ایجاد رقابت بین برندهای داخلی و خارجی شده و خودروسازان چینی که قبلا قسمت اعظمی از درآمدشان از تولیدات جوینت ونچرها بود، اکنون علاقه بیشتری به توسعه اتومبیل های مستقل از خود نشان می دهند. او در این باره گفته:

قبلا فرض چینی ها بر این بود که وقتی می شود با مونتاژ مدل های بیوک سود زیادی کسب کرد، دلیلی برای توسعه خودروهای کاملا جدید داخلی وجود ندارد. اما در زمان فعلی تفکر آنها عوض شده و عقیده دارند چرا باید برای فروش یک شورولت تلاش زیادی کرد، حال آنکه می توان با ارایه یک مدل مستقل با برند داخلی، 100 درصد از درآمد حاصله را برای خود نگه داشت.

همانطور که پیش از این نیز بارها اشاره کرده ایم، خودروسازان چینی با سرعتی سرسام آور در حال حرکت رو به جلو هستند. چنانچه به اتومبیل های چینی فروخته شده در بازار کشورمان نگاهی کلی داشته و آنها را از ابتدا تاکنون مقایسه کنیم، خواهیم دید که در طول سال های اخیر به طور کاملا محسوسی پیشرفت کرده اند.

با این روند، مسلما چینی ها در آینده حرف های بسیار زیادی برای گفتن در عرصه خودروسازی خواهند داشت، درست مثل ژاپنی ها و کره ای ها که پیش از این مسیر مشابهی را طی نموده و اکنون جزو قطب های اصلی صنعت خودروسازی جهان به شمار می روند.

اگر مسیر حرکت صنعت خودروسازی ما نیز در جهت درستی ریل گذاری می شد، اکنون این شرکت های ایرانی بودند که با محصولاتی با کیفیت برای حضور در بازارهای بین المللی دورخیز می کردند. اما متاسفانه نه تنها اینگونه نشده، بلکه خودروسازان بسیار با سابقه تر داخلی، در حال واگذاری عرصه به کمپانی های عمدتا جوان چینی هستند.

با توجه به ارتقای کیفیت برندهای چینی، همکاری با این برندها دیگر یک ایراد برای خودروسازان وطنی محسوب نمی شود، زیرا چه قبول بکنیم، چه قبول نکنیم، آینده ای به مراتب بهتر در انتظار آنها است؛ شاید به لطف همین همکاری ها روزی فرزندانمان به خودروهای بروز و با کیفیت با قیمتی منطقی دسترسی داشته باشند!

اگر مالک یک خودروی چینی هستید، شما کیفیت آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۹ آبان ۱۳۹۶

    والا شوهر خاله ما یه ام وی ام 530 مدل 91 داشت تو تمام این 5 سال فقط آب و روغن میریخت توش و فقط کمک هاشو عوض کرده بود، خودم هم سوارش شدم و باهاش رانندگی کردم و از اونجایی که قبلا پراید و پژو و سمند داشتم خیلی تفاوت توی امکانات و رانندگی این ماشین احساس کردم و رفتم بررسیش کردم و دیدم واقعا از ماشین های تولید داخل سطح کیفی خیلی بالاتری داره به نسبت قیمت امکاناتش هم خیلی بهتر بود !!! الان شوهر خاله ما اونو فروخت و رفت 550 اتومات ثبت نام کرد ولی در عوض سمند من بعد 5 سال انقدر توی خرج افتاد که با ضرر فروختمش و الان خودم دنبال جک یا 550 هستم، چون ماشینی که من سوار شدم سگش به ماشین ایرانی شرف داره تست تصادفش هم میزارم اینجا برید ببیند اگر به پراید و پژو یا حتی سمند چنین ضربه ای وارد شده بود چه بلایی سرشون می اومد
    https://www.aparat.com/v/7bZLV

  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۸ آبان ۱۳۹۶

    بله اون زمانی که تازه شروع به کار کرده بود هیچ کشوری به ماشیناشون اعتماد نمیکرد ولی وقتی ما ایرانیا میدیدیم خودروهای داخلی خیلی بدترو با ایمنی پاینتر هستن ازشون خریدیمو اونام سال به سال پیشرفت کردن چرا چون اینجا داشت آشغال دست ملت میدادو مجبور بودن از اونا بخرن خدا باعث و بانیشو لعنت کنه که بیچارمون کردن.

    • afshingm
      afshingm | ۹ آبان ۱۳۹۶

      غر نزن ! یاد بگیر !

  • مجید
    مجید | ۸ آبان ۱۳۹۶

    من که یک ماه و نیم هست یک byd s6 خریدم و واقعا ازش راضیم. با ۹۹ تومان، یک ماشین به جاداری ماشین ۴۰۰ میلیونی (پلتفرم خریداری شده ی rx350) با سواری در حد ماشین ۲۰۰ میلیونی رو سوار میشم
    کفیتش هم مناسبه

  • Ali Mbi
    Ali Mbi | ۷ آبان ۱۳۹۶

    انشالله کیفیت خودرو های ماهم بره بالاتر کیه که خوشش نیاد اما زهی خیال باطل ?

  • mojtaba rahmati
    mojtaba rahmati | ۷ آبان ۱۳۹۶

    پیشرفت خودروسازی چین تو این چند سال از کل پیشرفت های ایران‌خودرو و سایپا بیشتر بوده
    دلیلشم رقابت بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی