ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشف اگزوپلنتی که روی سطح آن «ضد آفتاب» می بارد

دانشمندان به تازگی در منظومه ستاره «Kepler-13A» اگزوپلنتی کشف کرده اند که بر اساس مطالعات، در قسمت تاریک آن یکی از ترکیبات کرم های ضد آفتاب به صورت دانه های برف می بارد. سیاره مورد ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۷ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

دانشمندان به تازگی در منظومه ستاره «Kepler-13A» اگزوپلنتی کشف کرده اند که بر اساس مطالعات، در قسمت تاریک آن یکی از ترکیبات کرم های ضد آفتاب به صورت دانه های برف می بارد.

سیاره مورد بحث به نام «Kepler-13Ab» به ستاره خود قفل شده و همواره یک طرف از آن روز و طرف دیگر شب (مانند ماه) است؛ به همین دلیل دمای نیم کره روشن آن به 2760 درجه سانتیگراد نیز می رسد که رقم بالایی به حساب می آید.

تیتانیوم دی اکسید موجب به دام افتادن گرما در لایه های بالایی جو سیارات گازی می شود

بر اساس پژوهش های محققین دانشگاه پنسیلوانیا که با استفاده از داده های تلسکوپ هابل انجام شده، Kepler-13Ab از نظر دمایی رفتار عجیبی داشته و برخلاف سایر سیارات گازی، با افزایش ارتفاع از سطح آن دمای اتمسفر نیز کاهش می یابد که این امر به دلیل عدم وجود تیتانیوم دی اکسید در نیمه روشن آن است.

جالب است بدانید تیتانیوم دی اکسید که در سایر سیارات گازی (مانند مشتری) موجب به دام افتادن نور و افزایش دما در لایه های بالایی جو می شود، کاربرد دیگری نیز داشته و در تولید رنگ های خوراکی و کرم های ضد آفتاب مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است بر اساس اظهارات دانشمندان، مطالعه اتمسفر سیارات گازی غول آسا مانند Kepler-13Ab (که شش برابر بزرگتر از مشتری است) به انجام تحقیقات درباره جو سیارات مشابه زمین کمک شایانی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی