ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه بعضی فعالیت های روزمره مان در ویندوز را خودکار کنیم؟

کار کردن با کامپیوتر می تواند روز به روز خسته کننده تر شود و شاید مهمترین دلیل این موضوع، انجام برخی از فعالیت های تکراری باشد. خصوصا اگر برای پیشبرد کارها ملزم به استفاده روزانه ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۸ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

کار کردن با کامپیوتر می تواند روز به روز خسته کننده تر شود و شاید مهمترین دلیل این موضوع، انجام برخی از فعالیت های تکراری باشد. خصوصا اگر برای پیشبرد کارها ملزم به استفاده روزانه از کامپیوتر باشید، می فهمید که درباره چه چیزی صحبت می کنیم.

در طول روز، باید چندین متن مختلف نوشت، از میان بیشمار پوشه به دنبال فایل ها گوناگون گشت و برای مدیریت بهتر کارها، فایل های گوناگون را پاک یا سازماندهی کرد. همه این ها مکررا تکرار می شوند و کلی از زمان کاربر را تلف می کنند.

اما برای رفع این مشکل نیز راه حل هایی وجود دارد که می توان به کمک آن ها، برخی از فعالیت های روزمره را خودکار کرد و به دست کامپیوترها سپرد. در این مطلب نیز در مورد همین موضوع صحبت خواهیم کرد. پس با دیجیاتو همراه باشید.

۱) جستجو یا جایگزین کردن متن در چند فایل

تا حالا در یک فایل تکست یا سند به دنبال یک کلمه یا عبارتی خاص گشته اید؟ اغلب می دانیم که از این عبارت ها در کجای متن هایمان استفاده کرده ایم. اما زمانی که به دنبالشان می گردیم، پیدا کردنشان به یک عذاب تمام عیار تبدیل می شود.

اینجاست که «grepWin» پا به کامپیوترهایتان می گذارد و شما را از این سردرگمی نجات می دهد. طراحی آن از ابزار «grep» موجود در سیستم های یونیکس الهام گرفته شده و به شما اجازه می دهد که در میان دایرکتوری متن ها جستجو و کلمات مورد نظرتان را پیدا کنید.

با این حال grep یک ابزار کاملا متنی بود و نشانی از رابط کاربری گرافیکی در آن دیده نمی شد. برای همین نمی شد که خیلی راحت آن را به ویندوز آورد. اما بر خلاف آن، grepWin از رابط کاربری گرافیکی نیز بهره می برد.

۲) تایپ کردن یک متن به صورت مکرر

پاسخ به ایمیل ها، پر کردن فرم ها یا حتی برنامه نویسی از جمله کارهایی است که بسیاری از افراد روزانه به آن ها مشغول هستند و در برخی موارد مجبورند عبارت های تکراری زیادی را به دفعات تایپ کنند.

اما ابزاری مانند «PhraseExpress» می تواند برای این موضوع، راه حلی مناسب باشد. کار کردن با آن نیز بسیار راحت است. عبارت های پر تکرار خود را تایپ می کنید، کلیدی خاص را برای ایجاد دوباره آن ها انتخاب می نمایید و در نهایت به جای تایپ عبارت های پر تکرار، از میانبرها کمک می گیرید.

۳) تغییر نام چند فایل به صورت همزمان

تصور کنید تمام قبض ها و صورت حساب های دیجیتالی تان از چند سرویس مختلف روی هم جمع شده اند و حالا باید برای سازماندهی آن ها، کلی زمان صرف کنید. بدترین و خسته کننده ترین بخش این کار نیز به تغییر نام آن ها مربوط می شود.

باید وقتی درست و حسابی گیر بیاورید و مدت زمانی طولانی را به تغییر نام این فایل ها اختصاص دهید. البته یک راه ساده تر هم برای انجام این کار وجود دارد که به کمک آن می توان از شر این مشکل نیز خلاص شد.

تنها کافیست «Bulk Rename Utility» را نصب کنید و نام همه این فایل ها را یکجا تغییر دهید. Bulk Rename Utility ابزار کاملی برای این کار است و ویژگی های خوبی هم در این زمینه دارد. پس اگر حسابی سرتان با تغییر نام فایل ها شلوغ شده، بهتر است Bulk Rename Utility را امتحان کنید.

۴) ویرایش یا حذف دست جمعی تگ های ID3

در حال حاضر سرویس های استریم کننده و پخش موزیک بسیاری وجود دارند که به کمکشان می توان بدون دردسر آهنگ های تازه را گوش داد. به لطف سرویس دهی خوب این استریم کننده های موزیک، حالا افراد بسیاری دست از دانلود کشیده اند و در اپ هایی مانند اسپاتیفای به دنبال آهنگ های تازه می گردند.

البته این حرف هنوز برای تمام افراد صادق نیست. هنوز هم افرادی پیدا می شوند که همان رسم و رسوم های قدیمی را ترجیح می دهند و اغلب فایل آهنگ های مورد علاقه خود را دانلود می کنند.

اما دانلود کردن آهنگ ها دردسرهای خاص خودش را هم دارد. نمونه آن ها هم تگ های ID3 هستند. در گذشته باید زمان زیادی می گذاشتیم و تمامی این برچسب ها را از فایل آهنگ هایمان پاک می کردیم.

اگر هنوز هم این کار را می کنید باید بگوییم که دو راه حل ساده برای انجام این کار وجود دارد. این راه حل ها به کمک دو ابزار به نام های «ID3 Remover» و «MP3tag» ممکن می شود که به ترتیب با هر یک می توان تگ های ID3 را به صورت دسته جمعی حذف و ویرایش کرد.

۵) تغییر فرمت فایل های مدیا به صورت دسته جمعی

تغییر فرمت فایل ها نیز یکی از کارهایی است که شاید بتواند خیلی از وقتمان را به خود اختصاص دهد. خصوصا اگر چندین فایل مختلف داشته باشیم این کار طولانی تر هم می شود.

اما خوشبختانه برای این موضوع راهکارهای بسیاری وجود دارد. یکی از بهترین آن ها نیز استفاده از «Format Factory» است که به کمک آن می توان تمام مدیا فایل ها را به فرمت های محبوب و پر طرفدار حال حاضر تبدیل کرد.

همچنین با استفاده از Format Factory امکان تغییر فرمت چندین فایل به صورت همزمان نیز فراهم می شود.

۶) آنینستال کردن همزمان چندین اپ

یکی دیگر از کارهایی که نمی توان به صورت همزمان روی ویندوز انجام داد، آنینستال کردن اپ ها است. از طریق خود ویندوز این امکان ممکن نیست اما به لطف نرم افزارهای مختلف خیلی راحت می توان به این مورد نیز دست پیدا کرد.

یکی از بهترین ابزارهای موجود برای این موضوع، «Bulk Crap Uninstaller» است. این ابزار قدرتمند تمام سیستم شما را به منظور پیدا کردن نرم افزارهای نصب شده، جستجو می کند.

در نهایت با تیک زدن هر یک از نرم افزارهای به نمایش درآمده، می توانید آن ها را یک جا آنینستال کنید.

۷) تکرار کلیدها و کلیک ها

هر از گاهی پیش می آید که برای پیشبرد عملی خاص، مجبور به فشردن مکرر کلیدهای کیبورد و کلیک های ماوس می شوید. چندین چند راه حل برای رفع این مسئله نیز وجود دارد اما شاید بهترین آن ها استفاده از «Do It Again» باشد.

کار کردن با این اپ بسیار آسان است. کافیست برای رکورد یک فعالیت جدید، روی «Create a New Task» کلیک کنید. سپس کلید «Scroll Lock» را بفشارید تا رکورد فعالیت مورد نظرتان ذخیره شود. حال یک نام برای آن فعالیت به خصوص انتخاب کنید و در نهایت تعداد دفعات تکرارش را مشخص نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza
    reza | ۸ آبان ۱۳۹۶

    اطلاع رسانی کن دیجیاتو:
    http://yon.ir/qoVEW

مطالب پیشنهادی