ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی سخت افزار

بررسی دیجیاتو: ضبط کننده صدا Lander PV4

شاید دستگاه های کوچک ضبط صدا را در دست خبرنگاران دیده باشید، گجت هایی به ظاهر ساده که می توانند در شرایط مختلفی کارآمد باشند، از ضبط کلاس درس برای مرور و جزوه نویسی در ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۸ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

شاید دستگاه های کوچک ضبط صدا را در دست خبرنگاران دیده باشید، گجت هایی به ظاهر ساده که می توانند در شرایط مختلفی کارآمد باشند، از ضبط کلاس درس برای مرور و جزوه نویسی در منزل گرفته تا ثبت جلسه های کاری برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده. بله بدون تردید تلفن هوشمند شما هم می تواند صدا را ضبط کند، اما با کمی هزینه دستگاهی اختصاصی در اختیار خواهید داشت که کیفیت ضبط به مراتب بالاتری دارد و به طور ویژه برای همین کار توسعه یافته است، در نتیجه کارهایی می کند که تلفن هوشمند شما نمی تواند.

شرکت Lander یکی از سازندگان چنین گجت هایی صدا به شمار می رود تلاش می کند محصولات خود را با قیمت مناسب ، در نتیجه رقیبی جدی برای محصولات گران قیمت غول هایی مثل سونی یا الیمپوس به حساب می آید. در ادامه می خواهیم نگاهی داشته باشیم به ویژگی های مدل PV4 که با وجود قیمت مناسب، از قابلیت های مناسبی برخوردار است. از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با Lander PV4 با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

PV4 یک نمایشگر ۱.۴ اینچی رنگی با رزولوشن ۱۲۸ در ۱۲۸ پیکسل از نوع TFT دارد و ضخامت دستگاه ۱.۵۸ سانتی متر است، رقمی که کمی بالاتر از محصولات گران قیمت تر به حساب می آید. با این وجود اما PV4 با طول و عرض ۱۱ و ۳.۹ سانتی متر، به خوبی در دست جای می گرد و تنها ۴۰ گرم وزن دارد، در نتیجه در دست گرفتن محصول باعث خستگی دست کاربر نمی شود. به لطف فریم فلزی اطراف بدنه استحکام محصول کافی به نظر می رسد و جنس نرم پلاستیک بدنه هم برای لمس خوشایند است.

میکروفون داخلی دستگاه به شکل استریو بالای بدنه تعبیه شده، در سمت راست دکمه قفل و جک ۳.۵ میلی متری به چشم می خورد، درگاه USB در پایین بدنه قرار دارد و در نهایت به سمت چپ بدنه می رسیم، جایی که امکان اضافه کردن کارت حافظه و میکروفون جانبی برای کاربر در نظر گرفته شده است.

دکمه های مورد نیاز برای کنترل عملکرد دستگاه نیز در نمای روبروی بدنه قرار دارند. در این بخش دو دکمه برای شروع ضبط و توقف، دکمه های جهت یابی و انتخاب، یک دکمه برای پاک کردن و یکی برای اتصال به سمعک در نظر گرفته شده است. داخل بسته بندی دستگاه علاوه بر رکوردر PV4 قطعات جانبی دیگری هم وجود دارند، از جمله کابل AUX برای اتصال یا ضبط صدا از دستگاه های دیگر، میکروفون استریو جانبی، کابل USB برای انتقال فایل ها به کامپیوتر، دانگلی برای اتصال به تلفن و ضبط مستقیم مکالمات و در نهایت یک هدفون کاملاً معمولی.

در ادامه به توضیح مهم ترین قابلیت های رکوردر PV4 خواهیم پرداخت.

امکانات

رکوردر لندر با میکروفون استریوی روی بدنه (یا میکروفون جانبی خود که سیم بلندی هم دارد) صدا را با فرمت MP3 و نرخ ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه یا فرمت WAVE تا نرخ ۱۵۳۶ کیبوبیت در ثانیه ثبت می کند. علاوه بر این در صورت تمایل می توانید از فرمت های PCM و ADPCM هم استفاده کنید که البته به اندازه دو مورد قبل فراگیر نیستند. حافظه داخلی دستگاه ۸ گیگابایت است که امکان افزایش آن تا ۶۴ گیگابایت دیگر وجود دارد.

به لطف پردازنده ARM سرعت عملکرد دستگاه و حرکت بین منوها قابل قبول است و حین استفاده از محصول کمتر با تاخیر آزار دهنده مواجه می شوید. چند لحظه پس از فشردن دکمه مربوطه، عملیات ضبط صدا آغاز می شود و به لطف سرعت پردازش بالا، به راحتی می توانید فایل های ضبط شده را عقب یا جلو ببرید. این مدل ضمناً یکی از معدود مدل های لندر محسوب می شود که امکان نشانه گذاری روی فایل ها را دارد. به لطف این قابلیت می توانید تا ۹ نقطه از فایل را علامت گذاری کنید و در هنگام نیاز به راحتی فایل را از آن قسمت پخش کنید. امکان پخش فایل های ضبط شده از دقیقه و ثانیه مورد نظر شما نیز وجود دارد.

اگر بخواهید می توانید برای دستگاه تایمر تعیین کنید تا در زمان مورد نظر شما به شکل خودکار روشن شده و فرایند ضبط صدا را آغاز کند. PV4 ضمناً آمپلی فایر دارد و می تواند صدای ورودی از میکروفون ها را تا ۶ دسیبل تقویت کند. رکوردر لندر به سنسور صدای محیط مجهز است، در نتیجه وقتی این سنسور را فعال کنید، دستگاه به شکل خودکار در صورت تشخیص وجود صدا در محیط ضبط را آغاز می کند و هنگام سکوت فرایند ضبط را متوقف خواهد کرد. امکان تنظیم مقدار حساسیت سنسور هم برای دستگاه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این می توانید روی صداهای فواصل دور زوم کنید و از فاصله دور (تا ۱۰۰ متر) به ضبط صدا بپردازید.

برای ضبط مکالمات تلفنی نیز یک دانگل داخل جعبه قرار دارد که کافی است آن را به دستگاه تلفن متصل و سپس رکوردر لندر را به دانگل متصل نمایید تا به شکل خودکار هنگام دریافت یا برقراری تماس تلفنی، صدای هر دو طرف مکالمه را ضبط کند. از دیگر اقلام داخل جعبه نیز می توان به کابل AUX اشاره کرد که PV4 را به ابزارهای دیگر متصل می کند تا امکان ضبط صدای خروجی از آنها وجود داشته باشد. اگر بخواهید می توانید هدفون داخل جعبه را به جک ۳.۵ میلی متری دستگاه متصل کنید و از رکوردر لندر به عنوان پخش کننده موسیقی بهره مند شوید، هرچند هدفون همراه دستگاه کاملاً معمولی است و کیفیت و راحتی چندان بالایی ندارد.

شرکت سازنده چند اکولایزر آماده هم برای پخش سبک های مختلف داخل نرم افزار دستگاه تعبیه کرده که با استفاده از آنها می توانید کیفیت پخش صدا را تا حدی بهبود دهید.

جمع بندی

در حقیقت باید گفت رکوردر Lander PV4 محصولی در سطح سری SX سونی به حساب می آید اما با هزینه به مراتب کمتر امکانات مشابهی را برای شما فراهم می کند. این محصول نسخه ارتقاء یافته از PV1 به حساب می آید. PV4 یک نمایشگر رنگی ۱.۴ اینچی با منوی فارسی و ۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد، اما در صورت تمایل می توانید حافظه داخلی را با کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت دیگر هم افزایش دهید.

نیروی مورد نیاز PV4 با ۲ عدد باتری نیم قلمی (AAA) تامین می شود که و دستگاه قادر است با هر باتری کامل، بین ۸ تا ۱۰ ساعت به ضبط صدا به شکل استریو ادامه دهد. این محصول برای عملکرد خود به نصب درایور احتیاجی ندارد و کافی است برای تبادل فایل آن را با کابل USB داخل جعبه به کامپیوتر خود متصل نمایید. از دیگر اقلام داخل جعبه نیز می توان به دانگل مخصوص ضبط مکالمات تلفنی، کابل AUX برای ضبط صدا از خروجی ۳.۵ میلی متری ابزارهای دیگر، هدفون و میکروفون جانبی استریو با سیم بلند اشاره کرد.

ضبط کننده صدای لندر PV4 در بازار ایران با یکسال گارانتی و قیمت بین ۱۷۵ تا ۲۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. رکوردر Lander PV4 نسبت به قیمت خود در زمینه ضبط صدا، قابلیت های کامل و کاربردی دارد، از جمله این قابلیت ها می توان به امکان نشانه گذاری روی صدا تا ۹ نقطه، نمایش و هماهنگ سازی متن فایل صوتی، ضبط با فرمت های مختلف و کیفیت بالا، شروع ضبط با سنسور صدای محیط و قطع ضبط در هنگام سکوت، پخش آهسته صدا و مقایسه دو فایل روی حالت تکرار.

نکات مثبت

  • پشتیبانی از کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت
  • منوی فارسی
  • دارای میکروفون جانبی استریو
  • سنسور صدای محیط (VOR)

نکات منفی

  • ابعاد بزرگتر نسبت به برخی رقبا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • alirezahabibi
    alirezahabibi | ۱۴ آبان ۱۳۹۶

    از کجا می شه خرید ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی