ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید سریع ترین پالس لیزری جهان با امکان مشاهده الکترون ها به صورت اسلوموشن

بسیاری از واکنش های شیمیایی و فعل انفعالات الکترونی با سرعتی بسیار بالا اتفاق افتاده و مطالعه آنها به ابزارهای فوق سریع نیاز دارد و حالا محققان «انستیتوی تکنولوژی زوریخ» (ETH Zurich) موفق به تولید ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۰:۰۰

بسیاری از واکنش های شیمیایی و فعل انفعالات الکترونی با سرعتی بسیار بالا اتفاق افتاده و مطالعه آنها به ابزارهای فوق سریع نیاز دارد و حالا محققان «انستیتوی تکنولوژی زوریخ» (ETH Zurich) موفق به تولید پالس اشعه ایکس در 43 اتوثانیه (10 به توان منفی 18 ثانیه) شده اند.

در چنین بازه کوتاهی می توان حرکت الکترون ها را به صورت اسلوموشن مشاهده کرد. علاوه بر این مطالعه فرایندهای فوق سریع از قبیل تشکیل پیوندهای شیمیایی یا ایجاد الکتریسیته در سلول های خورشیدی نیز میسر می شود.

آزمایشگاه انستیتوی تکنولوژی زوریخ

دستاورد جدید این تیم تحقیقاتی علاوه بر افزایش دانش ما از چگونگی رفتار الکترون ها ، مزایای عملی نیز به همراه دارد، برای مثال با درک بهتر رفتار سلول های خورشیدی و استفاه از مواد و فرایندهای بهتر می توان بازدهی آنها را افزایش داد.

علاوه بر این با هدف قراردادن برخی مولکول ها در بازه زمانی دقیق، امکان کاهش سرعت واکنش های نامطلوب یا متوقف کردن آنها فراهم می شود.

معمولاً مادون قرمز را به سه قسمت نزدیک (Near Infrared)، میانی (Mid Infrared) و دور (Far Infrared) تقسیم می کنند و این سیستم برای تولید پالس های نرم اشعه ایکس با پهنای باند بسیا بالا از لیزر مادون قرمز میانی استفاده می کند.

گفتنی است پیش از این پالس های تولید شده در سطح اتوثانیه با استفاده از لیزرهای یاقوت - تیتانیوم تولید شده و با محدود کردن انرژی فوتون مانع مطالعه بسیاری از عناصر جدول تناوبی می شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مریم
    مریم | ۸ آبان ۱۳۹۶

    چقدر خوب خیلی عالیه

  • محمدرضا میر
    محمدرضا میر | ۸ آبان ۱۳۹۶

    یه جورایی دارن اصل عدم قطعیت هایزنبرگ رو میبرن زیر سوال...

مطالب پیشنهادی