ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

صدای مصنوعی برای خودروهای برقی؛ راهکار نیسان برای اخطار به عابرین [تماشا کنید]

کمپانی ژاپنی نیسان که حضوری فعال در نمایشگاه خودروی توکیو دارد، از یک قابلیت جدید برای محصولات آینده خود رونمایی کرد. این قابلیت Canto نام داشته و از زبان اسپانیایی به معنای "من می خوانم" ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

کمپانی ژاپنی نیسان که حضوری فعال در نمایشگاه خودروی توکیو دارد، از یک قابلیت جدید برای محصولات آینده خود رونمایی کرد. این قابلیت Canto نام داشته و از زبان اسپانیایی به معنای "من می خوانم" برگرفته شده است.

همانطور که می دانید خودروهای الکتریکی به دلیل بهره گیری از پیشرانه های الکتریکی کاملا بی صدا و ساکت هستند. این مساله در کنار آرامش و سکوتی که به ارمغان می آورد، می تواند در مناطق شهری برای عابرین حاضر در خیابان ها دردسرساز شود، زیرا بسیاری از افراد طبق یک عادت قدیمی نزدیک شدن خودروهای عبوری را با صدای آن تشخیص می دهند.

قابلیت "کانتو" به عنوان راهکاری برای مقابله با خطرات ناشی از بی صدا بودن خودروهای الکتریکی، از سوی کمپانی نیسان معرفی شده است. بر اساس این قابلیت اتومبیل های بی صدای نیسان در آینده، هنگام حرکت با سرعتی بین 20 الی 30 کیلومتر در ساعت به طور خودکار صدایی از خود تولید خواهند کرد تا عابرین پیاده متوجه حضور خودرو در اطراف خود شوند.

آنطور که نیسان اعلام کرده، در بازارهای مختلف می توان قابلیت کانتو را شخصی سازی کرد تا با قوانین موجود سازگاری داشته باشد. برای مثال در آمریکا، سازمان امنیت ترافیک بزرگراه های این کشور موسوم به NHTSA خودروسازان را ملزم کرده که از سال 2019 به بعد، تمام محصولاتشان باید هنگام حرکت با سرعتی زیر 30 کیلومتر در ساعت تا حد معینی صدا تولید کنند.

به گفته نیسان نوع صدای طراحی شده طوری است که کاملا قابل شنیدن بوده و برای عابرین پیاده، ساکنین و سرنشینان آزاردهنده نیست. برای معرفی قابلیت کانتو، این کمپانی ژاپنی کلیپ کوتاهی را منتشر کرده که البته زیاد گویا نبوده و ابهامات زیادی درباره جزئیات آن وجود دارد.

 

طبق بیانیه رسمی نیسان، در آینده قابلیت کانتو در مدل های "الکتریکی شده" به کار گرفته می شوند. با این حساب می توان انتظار داشت که خودروهای هیبریدی نیسان نیز از این ویژگی بهره ببرند.

شایان ذکر است که در حال حاضر برخی از سازندگان اتومبیل های برقی از روش مشابهی برای اخطار دادن به افراد پیاده استفاده می کنند. به عنوان نمونه دوقلوهای شورولت بولت و اپل امپرا دو نوع بوق دارند؛ یکی صدایی همانند نمونه های رایج کنونی تولید کرده و دیگری صدای نخستین خودرویی را که یک قرن پیش وارد خیابان ها شد، شبیه سازی می کند تا عابرین متوجه حضور خودرو در اطراف خود شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی