ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دلایل افزایش قیمت محصولات سایپا و کرمان موتور اعلام شد

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به انتشار خبری در رابطه با افزایش قیمت خودروهای تولیدی و مونتاژی سایپا، دلایل این افزایش قیمت را اعلام کرده که شرح آن به صورت زیر است. ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به انتشار خبری در رابطه با افزایش قیمت خودروهای تولیدی و مونتاژی سایپا، دلایل این افزایش قیمت را اعلام کرده که شرح آن به صورت زیر است.

متن توضیحات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به شرح زیر است:
به استناد بند (۵) ماده (۵۸) مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل (۴۴) قانون اساسی ، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری بر عهده شورای رقابت است.بر این اساس ، شورای مذکور بازار خودروهای با رده قیمتی تا۴۵۰ میلیون ریال را انحصاری قلمداد نموده و نسبت به تعیین قیمت خودروهای موجود در رسته قیمتی مذکور اقدام می ‌‌نماید که بر اساس آخرین مصوبه صادره طی شماره ۲۹۷ مورخ ۱۲/۴/۱۳۹۶ نسبت به ابلاغ افزایش قیمت برخی از خودروهای تولید داخل مشمول اقدام نموده است، لیکن خودروسازان تغییرات قیمت برخی از محصولات تولیدی نظیر تیبا دو را با توجه به شرایط پیک مصرف (فصل تابستان) با تاخیر در برنامه فروش اعمال کرده اند.


مضافاً شورای رقابت بازار خودروهای با رسته قیمتی بیش از ۴۵۰ میلیون ریال را رقابتی اعلام نموده است بدین معنا که به دلیل تعدد عرضه کنندگان و همچنین تنوع بیشتر محصولات این رسته قیمتی ، شرایط بازار به گونه ‌ای خواهد بود که امکان تعیین قیمت با سود غیر منطقی وجود نخواهد داشت و نیازی به نظارت و کنترل قیمتها از سوی مراجع حاکمیتی احساس نمی شود.

بر همین اساس خودروهای مذکور از از شمول قیمت گذاری تکلیفی و تثبیتی خارج و به دلیل قرارگرفتن درفضای رقابتی مسئولیت قیمت گذاری آن با در نظر گرفتن هزینه های تولید به هیأت مدیره شرکت های مرتبط محول شده است.

لذا تعیین قیمت خودروهای سراتو معمولی و اتوماتیک، چانگان و آریو و همچنین محصولات شرکت کرمان موتور بر اساس مکانیزم یاد شده صورت پذیرفته است.

بدیهی است صرفنظر از موارد یاد شده، نظارت تکمیلی بر صحت میزان تغییرات قیمت و رسیدگی به شکایات واصله مطابق ضوابط عمومی قیمت گذاری صورت خواهد گرفت.

این درحالیست که با توجه به گران تر شدن عمومی خودروهای جدید موجود در بازار و کاهش مدوام قدرت خرید مشتریان در پی کاهش ارزش ریال، شاهد گسترده تر شدن تعداد خودروهای + 45 میلیون تومانی در بازار هستیم و از این رو عملا شورای رقابت نمی تواند نظارتی بر قیمت بسیاری از خودروهای جدید موجود در بازار داشته باشد.

خودروسازان نیز با آگاهی از این مسئله تمام تلاش خود را به کار می بندند که حتی با نصب آپشن و امکانات جدید، قیمت پایه محصولات خود را بیش از 45 میلیون تومان اعلام کنند تا از حواشی نظارت شورای رقابت در امان باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    جیب گشاد تری دوختن

  • genius053
    genius053 | ۹ آبان ۱۳۹۶

    میزان عرضه و تقاضا شون که که عالیه تولید کم میکنن تقاضا بره بالا , قیمت های خودرو تو ایران هم که عالی است کیفیت هم در حد اروپا داریم بیکار هم که اصلا نداریم خدا رو شکر دیگه چی لازم داریم همه چی ارومه همه ما خوش بختیم

  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۹ آبان ۱۳۹۶

    شدیم بازیچه شون
    بدترین ماشین ها با بالاترین قیمت ممکن .
    مگ دزدی فقط از دیوار بالا رفتنه...

  • amir hasani
    amir hasani | ۹ آبان ۱۳۹۶

    دلیل نمیخواد ک دلشون خواسته دیگه دلیل بهتر از این؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی