ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گاموت رنگی چیست؟

در بسیاری از مطالب مربوط به تکنولوژی خصوصاً مواردی که در حوزه نمایشگرها و پرینترها منتشر می شوند، به عبارت «گاموت رنگی» بر می خوریم که دانستن مفهوم آن خالی از لطف نیست. [digipullqoute place="right"]گاموت ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۵

در بسیاری از مطالب مربوط به تکنولوژی خصوصاً مواردی که در حوزه نمایشگرها و پرینترها منتشر می شوند، به عبارت «گاموت رنگی» بر می خوریم که دانستن مفهوم آن خالی از لطف نیست.

گاموت رنگی محدوده رنگ هایی است که یک وسیله قادر به بازتولید آنهاست

گاموت رنگی یا محدوده رنگی در واقع به تمام رنگ هایی گفته می شود که به عنوان مثال نمایشگر مورد نظر قادر به بازتولید آنهاست. این محدوده همواره بخشی از طیف کلی رنگ های مرئی را شامل می شود و هرچه ابزار تحت بررسی گستره وسیع تری از طیف مذکور را پوشش دهد، در بازتولید رنگ ها موفق تر بوده و تصاویر زنده تری را ارائه می کند.

گاموت رنگی HDTV در محدوده رنگ های قابل رؤیت برای انسان

در این بین کمپانی های مختلف از استانداردهای متفاوتی برای نمایش محدوده رنگی استفاده می کنند که هر کدام به پهنه خاصی از طیف رنگ های طبیعی اشاره دارند؛ ابا این حال گاموت های رنگی را می توان به دو دسته اصلی «افزایشی» و «کاهشی» تقسیم بندی کرد:

در گاموت های افزایشی با ترکیب نورهای رنگی، رنگ مورد نظر تولید می شود که این روش در انواع نمایشگرها کاربرد داشته و معمولاً با عنوان گاموت RGB از آن یاد می شود. گاموت RGB نام خود را از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی (Red-Green-Blue) گرفته است.

اما در گاموت های کاهشی، با ترکیب رنگ های مختلف از بازتاب طیف خاصی از نور مرئی جلوگیری می شود که در نهایت موجب ایجاد رنگ های مورد نظر خواهد شد. این روش در صنایع چاپ و رنگرزی (مانند پرینترها) کاربرد داشته و به محدوده «CMYK» معروف است. گاموت CMYK نیز نام خود را از رنگ های آبی دریایی، سرخابی، زرد و رنگ کلیدی یا همان مشکی (Cyan-Magneta-Yellow-Key) اقتباس کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ARRIIA
    ARRIIA | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    یه مقاله هم در مورد پوشش رنگ نمایشگرها از srgb، یا adobe rgb و dci p3 و مواردی از این دست هم بذارید ببینیم تفاوتشون چیه!؟

مطالب پیشنهادی