ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا دست و پایمان خواب می رود؟

همه ما این تجریه را داریم که بعد مدتی نسبتا ثابت ماندن دست و پایمان خواب رفته است، اما دلیل این پدیده چیست و چه خطراتی را می تواند به همراه داشته باشد؟ گاهی اوقات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

همه ما این تجریه را داریم که بعد مدتی نسبتا ثابت ماندن دست و پایمان خواب رفته است، اما دلیل این پدیده چیست و چه خطراتی را می تواند به همراه داشته باشد؟

گاهی اوقات بعد از جابجایی یا بلند شدن بعد از مدتی طولانی احساس کرده ایم که وزن دست و پایمان چند برابر شده یا در آنها احساس کرختی و بی حسی کرده ایم، با این حال پس از لحظاتی همه چیز به روال عادی برگشته است.

دلیل وقوع چنین شرایطی به عصبی برمی گردد که تحت فشار قرار گرفته یا اکسیژن کافی به آن نرسیده است، بنابرین خواب رفتن یک عضو در واقع پیامی است که از طرف عصب به مغز و به منظور حرکت عضو مربوطه ارسال می شود. خواب رفتن دست پا معمولا خطری به همراه ندارد اما اگر دفعات آن زیاد باشد، برگشتن آنها به حالت عادی زمان زیادی طول بکشد یا با علائم دیگری از قبیل درد، خارش و بی حسی همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

چنین علائمی ممکن است نشانه ای از ام اس (Multiple Sclerosis) یا پلی‌نورپاتی (Polyneuropathy) باشند که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود.

گفتنی است ام اس در زنان شایعتر از مردان است، علاوه بر این افرادی که در خانواده خود سابقه این بیماری را داشته اند، نسبت به سایر افراد جامعه ریسک بالاتری برای ابتلا به آن دارند.

DW
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۳ آبان ۱۳۹۶

    سلام ممنون مفید و از Dr.i.s هم بابت توضیحات کاملشون تشکر میکنم

  • Dr.i.s
    Dr.i.s | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    @GTA
    شما درست فکر میکردید چون خون حاوی گلبول قرمز و گول قرمز حامل اکسیژن هست و وقتی که ارتباط شریان های خونی به علت گرفتار شدن در بین عضلات مختل میشه، این امر موجب میشه که خون به سلول های عصبی نرسه و این نارسایی موجب میشه که سلول به علت کاهش سطح اکسیژن نتونه پیام های الکتروشیمیایی رو دریافت و ارسال کنه و ارتباطش با مغز و نخاع موقتا قطع میشه و به اصطلاح اون عصب خواب میره و به همین خاطر مغز اون اندام رو دیگه جز بدن حس نمیکنه و یجورایی از مدار خارج میشه چون ارتباط باش مسدود شده د در نتیجه شما اون عضو رو حس نمیکنید حتی اگر سوزن توش فرو کنید و با بازگشت بدن به وضعیت نرمال و برقرار شدن جریان خون سلول عصبی تبادلات Co2 و O2 رو کم کم به سطح نرمال میرسونه و این احساس گزگز شدن هم بعلت همین برقراری مجدد هست.

  • nhho
    nhho | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    این وکه خودمم هم میدونستم گفتم شایدجامع ترتوی مطالب توضیح داده باشین دقیقاچی میشه....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی