ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فروشندگان منصف یا غیرمنصف؟ واکنش وزیر ارتباطات در قبال اعتراض کاسبان موبایل

طرح رجیستری تلفن همراه در روز‌های اخیر باعث لزرش بدنه بازار موبایل ایران شده است؛ روندی که اعتراض فعالین این بخش را به دنبال داشته و نحوه کسب‌درآمد آنها را به خطر انداخته. بعضی از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

طرح رجیستری تلفن همراه در روز‌های اخیر باعث لزرش بدنه بازار موبایل ایران شده است؛ روندی که اعتراض فعالین این بخش را به دنبال داشته و نحوه کسب‌درآمد آنها را به خطر انداخته. بعضی از این اعتراضات به گوش وزیر ارتباطات، «محمدجواد آذری جهرمی»، رسیده و باعث واکنش وی شده است.

وزیر ارتباطات در اینستاگرامش عکسی از اعتراض برخی کسبه بازار موبایل ایران را به اشتراک گذاشته که در آن نسبت به سخنان اخیر وی با لحنی طنز انتقاد شده است. جهرمی در ادامه از انصاف حرف به میان آورده:

واقعیت این است که اگر دوستانی که به حرفه موبایل فروشی مشغول بودند در یک شب همان گوشی‌هایی را که در مغازه خود داشتند با قیمتهایی بالاتر به مردم عرضه نمیکردند، نیازی به اظهار نظر بنده نبود. وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان دستور دادند تا نظارت جدی بر فروش گوشی و قیمتها داشته باشند. بهترین راه حل، بازگشت قیمتها به قبل از گرانی بی دلیل است و مردم نیز بعد از طبیعی شدن قیمتها مجددا خریدهای خود را انجام خواهند داد.

پیش از این دیجیاتو اعتراضات فروشندگان پاساژ علائدین را در قالب یک گزارش میدانی منتشر نموده و حال به نظر می‌رسد که موج این انتقادات جدی‌تر شده. برخی مثل وزیر ارتباطات حرف از انصاف مغازه‌داران می‌زنند و مخالفین این نظریه می‌گویند که خرده کاسبان بازار نقشی در تعیین قیمت موبایل ندارند و صرفا یک واسطه هستند.

«محمد نظری»، کارشناس مسائل اقتصادی درباره متزلزل شدن بازار موبایل و فروشندگان آن تیم دیجیاتو را با ذکر یک مثال روشن می‌کند:

کاسبان امروزه درگیر اوضاع نابسامانی هستند، به عنوان مثال در نظر بگیرید آنها ۱۰۰۰۰ تومان سرمایه اولیه داشتند که با آن ۱۰ موبایل می‌خریدند. بعد از خرید این تعداد موبایل به ناگهان قیمت آن به 2000 تومان افزایش پیدا می‌کند. آنها با فروش موبایل‌های خود به قیمت قدیم نهایت می‌توانند دوباره 5 موبایل بخرند و این نشان از نصف شدن سرمایه آنها دارد. مشکل اصلی اینجاست که گرانی مذکور هیچ ارتباطی به آنها ندارد و در نتیجه مجبور می‌شوند که جنس قدیمی خود را با قیمت بالاتری بفروشند. اینکه اسم اقدامات دولت از جمله برداشتن ارز دولتی برای واردات موبایل را منصفانه بدانیم یا اقدام فروشندگان را، خودش جای بحث دارد.

وی معتقد است که سود فروشگاه‌های موبایل بیشتر از طریق فروش لوازم جانبی میسر می‌شود که در آن سودهای کاملا غیرمنصفانه رخ می‌دهد. نظری باور دارد فروش یک موبایل 4 میلیون تومانی مثل نوت 8 نهایت صد الی دویست هزار تومان برای فروشنده نفع دارد:

جدا از این مسئله، جوسازی که برای طرح رجیستری در بین مردم شده و بالا رفتن قیمت دلار در این آشوب اوضاع را بدتر از پیش ساخته است. خریداران در طول سال نهایت یک یا دو دستگاه موبایل می‌خرند و این اتفاقات برای آنها در بدترین حالت یک اختلاف دویست سیصد هزارتومانی به همراه خواهد داشت در صورتی که زندگی یک فروشنده موبایل را کاملا دگرگون می‌سازد. با نهایی شدن اجرای رجیستری بازار موبایل انحصارها به دست چند شرکت محدود خواهد رسید که این امر بی‌شک باعث گرانی موبایل خواهد شد و نباید از افزایش قیمت آن گلایه‌ای داشت.

طرح رجیستری مثل هر سیاست تازه دیگری مخالفان و موافقان بسیاری دارد و  اینکه در آغاز راه خود با مشکلات بسیاری روبرو شده جای تعجب چندانی ندارد، اما در نهایت این طرح به نفع چه کسانی خواهد بود و آیا می‌تواند به اهداف از پیش‌ تعیین شده‌اش دست پیدا کند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Shahriar
    Shahriar | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    فروشندگانِ...
    استغفرلله
    تو این چند سال کم کردین تو پاچه ملت تو همون علائدین؟ حالا طلبکارم هستن!

  • H@med
    H@med | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    گوشی هم به بهانه رجیستری مثل خودرو میخوان انحصاری بشه تا فقط از طریق گمرکات جیب ملت خالی بشه
    بیمه سلامت هم که حذف شد.ماشالله روحانی

  • حسین
    حسین | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    اینکه انتظار داشته باشی فروشنده، موبایل موجودش رو با قیمت قبل بده مثل این میمونه که از دولت انتظار داشته باشی نفتش رو که تو مخازن نگه داشته با همون قیمت قدیم بده. کدوم احمقی جنسش رو به قیمت دیروز میده که جناب وزیر انتظار همچین کاری رو از موبایل فروشها داره.

    • | ۱۲ آبان ۱۳۹۶

      چه ربطی داره ....
      نفت به قیمت روز ارائه میشه و سریع فروش میره و مدلش سال یا ماه به روز نمیشه ...

      اما ایا گوشی که قدیمی میشه یا توی بازار ارزون تر میشه فرو شندگان قیمتش رو پایین میارند؟؟؟

  • E.A
    E.A | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    اینا میگن میخوایم قاچاق رو از بین ببریم خودشون الان شدن مثل یکی از بزرگ ترین باند های قاچاق که هیچ کاریم نمیشه کرد چطوری حساب کردن که برای ی گوشی نهایتا ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومن هزینه ی اضافی تر می افته خودشون دارن میگن برا گمرکشون ۱۴ درصد میگیرن که یک گوشی یک تومنی فقت ۱۴۰ تومن الکی میاد روش حالا نوت ۸ که خودش ۴ تومنه میشه ۵۴۰ تومن پول الکی که تازه اون فروشنده هم بالاخره باید ی سودی بکنه که مطمعنن همونطور که خودشون میگن ۲۰۰ تومن نهایت سودش باشه راحت ۷۰۰ تومن میاد رو نوت ۸ حالا بقیه گوشیام هستن اینا اگر واقعا قصدشون بستن دست قاچاق باشه نباید به گمرک ۱۴ درصد قیمت گوشی رو بدن نهایتا ۴ یا ۵ درصد باید باشه چون تعداد بالاست بخدا همونایی که بهشون میگن قاچاق چی با کلی دردسر از دبی جنس براتون میاره با ۷ درصد قیمت اون کالا اونوقت به اونا میگن قاچاقچی خودشون چی هستن??

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    تو طرح ریجستری ، تکلیف گوشی های طرح چی میشه ؟ جمع میشن از بازار یا برعکس واردات این جور گوشی ها زیاد میشه

    • mohammad hamidi
      mohammad hamidi | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

      اگه وارد کنندش پارتی درست حسابی داشته باشه وارداتش زیاد میشه ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی