ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

5 دلیل که فیفا 18 از PES 2018 بازی بهتری است

قدمت این بحث که کدام یک از این بازی ها از رقیبش سرتر است به عمر دوران بازی کردن ما است. اما متاسفانه و یا تا حد زیادی خوشبختانه این جنگ پیروزی نداشته است و ...

حسین توکلی
نوشته شده توسط حسین توکلی | ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

قدمت این بحث که کدام یک از این بازی ها از رقیبش سرتر است به عمر دوران بازی کردن ما است. اما متاسفانه و یا تا حد زیادی خوشبختانه این جنگ پیروزی نداشته است و هر سال با انتشار نسخه ای جدید این تنش ها ادامه پیدا می کنند. شاید طرفداران هر جناح نتوانند رقیبان خود را راضی و مجاب کنند که بازی مورد علاقه شان بهتر از آن هاست، اما می توانند به نکته های مثبت بازی مورد نظر خود اشاره کنند و آن ها را به رخ بکشند.

به رسم دیرینه این رقابت ها، ما هم تصمیم گرفتیم در دو مقاله جداگانه به بررسی دلایل برتری هر یک از این دو عنوان بپردازیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

1. بصری

شاید بتوان گفت که بحث گرافیک تا حد زیادی سلیقه ای عمل می کند اما افراد زیادی هستند که گرافیک و اسکن چهره های بازیکنان را در PES بیشتر می پسندند (در مقاله قبلی هم ویژگی های بصری جزو دلایل برتری PES بود). اما در فوتبال، در اکثر مواقع چهره چندان اهمیتی ندارد. چرا که بیشتر تایم بازی به زاویه واید اختصاص دارد که در این پرسپکتیو انیمیشن های حرکتی و محیط های دور میدان فوتبال به چشم می آیند.

در طراحی، اجرا و پردازش تبلیغ های دور زمین، دموی ورود بازیکنان به زمین و همچنین تماشاگران این فیفا است که چند پله از رقیب بالاتر است. گرافیک و عمق چمن ورزشگاه ها نیز در عنوان فیفا بسیار چشم نواز تر و حجیم تر است در صورتی که در PES زمین بازی به مثابه یک سطح موکت شده به نظر می آید.

در فیفا 18 به سختی می توانید دو تماشگر یکسان را در یک شات پیدا کنید که این نشان از پرداخت به جزییات از سوی EA است. از دیگر تفاوت های بارز سری فیفا که از نسخه پیشین به بازی اضافه شده است، اضافه شدن سرمربی ها در کنار زمین است که به حس رئالیزه کردن بازی بسیار کمک می کند.

2. لایسنس

به رسم همیشه PES و کونامی در این نسخه هم نتوانستند رضایت اکثر تیم ها را جلب کنند و بسیاری از تیم ها در بازی بدون کیت و حتی نام اصلی وجود دارند. برای مثال London Blue اسم فرضی داده شده به تیم چلسی است و یا در لالیگا سانتاندر (که در PES به دلیل نداشتن لایسنس لیگ ها، به اسپنیش لیگ معروف است) به رئال مادرید MD White گفته می شود.

همین نکته سبب می شود بسیاری از دوست داران فوتبال و حتی علاقه مندانی که برای نخستین بار به سراغ PES می روند به اصطلاح زده شوند و رمقی برای امتحان کردن آن نداشته باشند. حتی عدم وجود بوندس لیگا در نسخه های پیشن یکی از نقاط به شدت منفی این سری به شمار می رفت.

در سمت مقابل فیفا لایسنس کوچکترین تیم ها را هم در اختیار دارد و هیچ اسم و لباسی به صورت خیالی مجازی طراحی نشده است. تعداد لیگ ها به طور چشم گیری بالاتر است و برای مثال اکثر ایرانی های لژیونر (به دلیل وجود لیگ های متعدد) در بازی حضور دارند.

اما برگ برنده ای در اختیار کونامی است که از آن به نحو احسن استفاده می کند و آن هم لایسنس لیگ قهرمانان اروپا و همچنین لیگ اروپا است که از اینترفیس تلویزیونی و حق کپی رایت آن به بهترین راه در PES استفاده شده در حالی که در فیفا به آنها چمپیونز کاپ و یوروپین کاپ گفته می شود.

3. گیم پلی

سیمولیشن و شبیه سازی فوتبال در برابر یک گیم پلی سر راست آرکید؛ این یک جمله جمع بندی تمام جنبه های گیم پلی دو بازی است که می توان برداشت های زیادی از آن کرد. اما برای قشر گیمر و آن هایی که واقع گرایه بودن بازی برای شان اهمیت دارد فیفا اولین و آخرین گزینه است.

اما اجزایی که فیفا را به چیزی که هست تبدیل کرده اند را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  1. انمیشن بازیکنان: حرکت و کپشن بازیکنان در فیفا به یکی از بهترین ها در بین تمام بازی های ورزشی تبدیل شده است و کاملا به بلوغ رسیده است. مخصوصا که در فیفا 18 حرکات بازیکنان فوق ستاره توسط شخص خودشان کپشن شده و به طور متمایز در گیم پلی و روند بازی تاثیر دارد.
  2. فیزیک: در سری فیفا سعی شده است تا فیزیک بازیکنان و توپ کاملا به واقعیت نزدیک باشد به همین دلیل است که سرعت گیم پلی نسبت به PES پایین تر است و قد و وزن هر بازیکن در عملکرد آن ها در زمین تاثیر گذار است.شاید برای تان جالب باشد که بدانید دلیل وجود باگ های بیشتر فیفا نسبت به PES در هنگام برخورد ها همین فاکتور فیزیک بازیکنان است.
  3. پیچیدگی منطقی: در فیفا گل زدن سخت است. این جمله را از دهان بسیاری از طرفداران PES می شنوید که دلیلی برای کنار گذاشتن فیفا از سوی آن ها طلقی می شود. اما مگر غیر این است که این قانون در فوتبال واقعی نیز حکم فرما است؟ تلاش EA هم نزدیک کردن فیفا به بازی واقعی است پپ باید گفت آن ها به هدف شان رسیده اند. شاید در یک بازی 10 دقیقه ای در PES بیش از 8 تا 9 گل رد و بدل شود اما میانگین گل های زده شده در زمان مشابه در فیفا، 2 یا 3 گل است.
  4. شوت های متنوع و تاثیرگذار: در فیفا ضربه نهایی زدن یکی از مقوله های اصلی در به ثمر رساندن گل است و نیاز است که در لحظه بهترین انتخاب را داشته باشید. باری مثال ضربات چیپ برای تک به تک های راه دور و یا ضربه بقل پا برای تک به تک های نزدیک به دروازه بان و یا کات دادن به توپ، و برای ضربات سرکش و از راه دور نیاز به شوت های قدرتی رو پا دارید. در حالی که در موقعیت های مختلف در PES می توانید اکثر توپ ها را تنها با زدن دکمه شوت به تور دروازه بچسبانید.
  5. شادی پس از گل: یکی از نکات جالب توجه فیفا، وجود بیش از 200 خوشحالی پس از گل است که یادگیری و استفاده از آن ها در بازی خودش به چالشی خاص نزد طرفدران تبدیل شده است که با توجه به نکته سوم همین بند، می توان به اهمیت آن ها پی برد. در حالی که در PES تنها 5-6 نوع خوشحالی بعد از گل وجود دارد که همین امر می تواند یک شکست در برابر تعداد شادی های پس از گل فیفا تلقی شود.

تمامی این عامل ها دست به دست هم می دهند تا با یک شبیه ساز پر قدرت سر و کار داشته باشیم که نقطه قوت اصلی فیفا نسبت به حریف، از دیدگاه دوست دارانش محسوب می شود.

4. بخش آنلاین

یکی از دلایل اصلی خرید بازی فیفا توسط قشر زیادی از گیمر ها، بخش آنلاین و اولتیمیت تیم فیفا است. در طول سال ها این بخش به پختگی خاصی رسیده است و هر سال رشد مشهودی نسبت به قبل داشته و به نحوی تبدیل به یک بازی RPG شده است. همچنین پشتیبانی هفتگی و همیشگی EA از این بخش نشان از اهمیت آن برای آن ها دارد. در سوی دیگر My Club تلاش کونامی را برای رسیدن به حریف نشان می دهد که صد البته به نظر می رسد حالا حالا ها حتی نمی تواند نزدیک جایگاه اولتیمیت تیم فیفا شود. EA به غیر از درآمد فروش اصلی که از خرده فروشی ها به دست می آورد، درآمد هنگفتی از بخش مایکروترنزاکشن فیفا اولتیمیت تیم دارد که روی کاغذ و در بخش اقتصادی نیز برد دیگری برای آن ها به حساب می رود. البته پیشتر در مقاله ای به طور جامع به بررسی FUT پرداختیم که اگر تا الان آن را نخوانده اید می توانید از اینجا آن را مطالعه کنید.

5. ؟

از من خواسته شده بود که در 5 بند به دلایل برتری فیفا نسبت به PES بپردازم اما با یک نگاه به 4 نکته گفته شده نیازی ندیدم که نکته پنجمی ذکر کنم و فی الواقع هر مخلوق عاقل و بالغی زین گزیده سخنان جامی ز می مستطیل سبز بستندی و به سوی کنسولش روان شدندی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۱۴ آبان ۱۳۹۶

    آقا یسر بسایت معتبر gamespot بزنین به pes 2018 داده 8 که میشه great به fifa 18 داده 7 که میشه good . سایت ign هم به pes 18 n داده 9.2 یعنی amazing اما به فیفا 18 داده 8.1 یعنی great . میبینین که هر دو سایت pes18 رو بالاتر دونستن

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۳ آبان ۱۳۹۶

    من نمیدونم چرا نمیتونیم همزمان هر دو رو دوست داشته باشیم!
    ببینید اگه شما یه فوتبال نسبتا راحت بخواید پی اس خیلی خوبه. از لحاظ سختی از فیفا راحت تره، و مشکل لایسنسش با یه پچ کوچیک حل میشه و میشه اصلی.
    اما اگر بخواید یه سری قابلیت های فیزیکی خاص رو در فیفا داشته باشید و برخی حرکات خاص و اینا، فیفا براتون بهتر ولی سخت تره.
    دوستانی که پی اس میزنن، میتونن یه دو سه تا بازی با فیفا بزنن تا با تفاوت فاحش بین سختی گیم پلی دو بازی آشنا بشن

  • Mr. Noom
    Mr. Noom | ۱۳ آبان ۱۳۹۶

    فقط بند آخر ??❤

  • ZLATAN
    ZLATAN | ۱۳ آبان ۱۳۹۶

    فکر کنم شماره پنج رو پیمان یوسفی اومده نوشته??

  • ZLATAN
    ZLATAN | ۱۳ آبان ۱۳۹۶

    تنها مشکل فیفا قیافه بازیکناس ولی چه فایده همون رو هم من تجربه نکردم?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی