ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا استفاده از کلمات سنگین در محاوره اثر منفی روی مخاطب می گذارد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند با گفته های پر طمطراق و سنگین، می توانند بر دیگران تأثیر گذاشته و آنها را مجذوب صحبت های خود کنند؛ غافل از اینکه همین روش محاوره می تواند ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

بسیاری از افراد تصور می کنند با گفته های پر طمطراق و سنگین، می توانند بر دیگران تأثیر گذاشته و آنها را مجذوب صحبت های خود کنند؛ غافل از اینکه همین روش محاوره می تواند برای مخاطبان طاقت فرسا باشد و آنها را از گفتگو متنفر کند.

ولی دلیل این نوع صحبت چیست و چرا برخی افراد بر آن اصرار دارند؟ در ادامه قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم و توضیح دهیم که چرا باید استفاده از این سبک محاوره را فراموش کرد.

افرادی که کلمات سنگین را در صحبت های خود  به کار می برند، معمولاً تلاش می کنند تا با این روش، خود را سلطه طلب یا مقتدر نشان دهند. جالب تر آنکه مدیران موفق معمولاً از کلمات عادی در گفتار خود استفاده می کنند و تلاش نمی کنند که با بیان این کلمات، قابلیت های خود را به دیگران اثبات کنند. در مقابل آنها می خواهند مخاطبین شان، گفته های آنها را به راحتی درک کنند.

همچنین معمولاً افرادی که از کلمات سنگین، بیشتر استفاده می کنند از تحصیلات عالی کمتری بهره برده اند و بیان این کلمات نیز عدم بهره از تحصیلات عالی را بیشتر نمایان می کند. در سوی مقابل، افرادی که تحصیلات دانشگاهی را تجربه کرده اند، تلاش می کنند تا با بیان کلمات ساده، منظور خود را گویا تر به دیگران برسانند.

از سوی دیگر به کاربردن کلمات سنگین، احساس عدم امنیت و نیازمندی شخص را القا می کند. این افراد قصد دارند با بیان این گونه کلمات، بر احساس شخصی خود در مورد عدم اطمینان به هوش شان، سرپوش گذارند.

در نهایت پیشنهاد می شود در محاوره های خود از کلمات عادی و قابل فهم خود بهره ببرید و تمرین کنید که تا حد ممکن گویا و قابل درک برای تمام مخاطبین خود صحبت نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی