ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نشت عمدی روغن به داخل سیلندر، راهکاری برای رسیدن به قدرت بیشتر در فرمول یک

در موتورهای درون سوز همواره این احتمال وجود دارد که مقداری از روغن به دلیل نقص در عملکرد رینگ پیستون به درون سیلندر راه پیدا کند. چنانچه این اتفاق رخ داده و نشتی از حد ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

در موتورهای درون سوز همواره این احتمال وجود دارد که مقداری از روغن به دلیل نقص در عملکرد رینگ پیستون به درون سیلندر راه پیدا کند. چنانچه این اتفاق رخ داده و نشتی از حد معینی تجاوز کند، موتور به اصطلاح دچار مشکل روغن سوزی شده و دودی متمایل به رنگ آبی از دهانه اگزوز خارج می شود. این مساله اگر مدتی طولانی ادامه دار باشد، قطعا با کم شدن حجم روغن صدماتی جدی به برخی از اجزای متحرک موتور وارد خواهد شد.

نشت روغن به داخل محفظه احتراق، در کنار معایب می تواند یک مزیت بزرگ هم داشته باشد که در خودروهای فرمول یک به بهترین شکل ممکن از آن استفاده می شود. جیسن فنسک در یکی از جدیدترین ویدیوهای آموزشی که در کانال خود در یوتیوب منتشر کرده، به این موضوع پرداخته و مکانیسم موجود را تشریح کرده است.

به گفته این مهندس جوان، نشت عمدی یا به عبارت بهتر تزریق روغن به درون سیلندر، افزایش قدرت و شتابگیری بهتر خودروهای فرمول یک را هنگام خروج از پیچ به دنبال دارد. دلیل این مساله آن است که به واسطه ترکیب روغن موتور با مخلوط سوخت و هوا، انفجارهای قدرتمندتری به وجود آمده و پیستون با شدت بیشتری به پایین رانده می شود.

با توجه به قوانین سختگیرانه حاکم بر رقابت های فرمول یک، این روش یکی از راهکارهای هوشمندانه تیم ها برای دستیابی به قدرت بیشتر است. البته روغن موتورهای مورد استفاده در این رقابت ها با نمونه های رایج متفاوت بوده و مواد اشتعال پذیری به ترکیب آنها اضافه شده تا انفجارهای بهتری تولید کنند.

ناگفته نماند علاوه بر سوخت، میزان مصرف روغن نیز زیر ذره بین برگزار کننده رقابت های فرمول یک قرار دارد. با این حال درباره ترکیب آن قانونی وجود نداشته و تیم های حاضر می توانند از چنین ترفندهایی برای ارتقای توانمندی خودروهای خود و غلبه بر رقبا بهره ببرند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی