ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دستور اردوغان برای ساخت خودروهای برقی ملی در ترکیه

صنعت خودروسازی ترکیه بسیار فعال است اما به شکل کلی به مونتاژ خودروهای ساخت تویوتا، فیات، رنو و ...اختصاص دارد، اما حالا سیاستمداران این کشور در صدند تا شرایط صنعت خودروسازی این کشور را در ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

صنعت خودروسازی ترکیه بسیار فعال است اما به شکل کلی به مونتاژ خودروهای ساخت تویوتا، فیات، رنو و ...اختصاص دارد، اما حالا سیاستمداران این کشور در صدند تا شرایط صنعت خودروسازی این کشور را در آستانه انقلاب جهانی خودروهای برقی تغییر دهند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر این باور است که هرگاه خودروهای ساخت وطن به بازار عرضه شوند، شهروندان ترکیه آنها را بر دیگر خودروها ترجیح خواهند داد.

آنکارا قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ خودروهای ساخت ترکیه را وارد بازار کند. گروه آنادولو، شرکت ترکی- قطریِ ب ‌ام ‌س، شرکت کیرا کا هلدینگ، گروه ترکسل و شرکت زورلو هلدینگ پنج شرکت بزرگ ترکیه هستند که در نظر گرفته شده اند تا خودروهاى ترکیه را تولید کنند.ترکیه در دهه ۱۹۶۰ خودرو آنادول را با همکاری شرکت خودروسازی فورد به بازار عرضه کرد. خودروهای آنادول را ترکیه طراحی و تولید می ‌کرد و موتور آن را شرکت فورد در اختیار کارخانجات ترکیه قرار می ‌داد.

از این خودرو ۷ مدل گوناگون به بازار عرضه شد که در میان آنها مدل ورزشی آنادول اس ‌تی ‌سی ۱۶ بیشتر از دیگر مدل ها مورد استقبال قرار گرفت. در نهایت تولید این خودرو اما در دهه ۱۹۹۰ متوقف شد.

ترکیه از سال ۱۹۷۱ همزمان با تولید خودروی آنادول در همکاری با شرکت خودروسازی فیات ایتالیا دست به تولید خودروی توفاس زد که مدلی بود نزدیک به مدل فیات ۱۲۴. هنوز هم خودروی فیات در ترکیه تولید می ‌شود، اما نه با نام توفاس.

صنایع خودروسازی ترکیه در حال حاضر به تولید خودروهای کشورهای دیگر به ویژه شرکت ‌های آمریکایی و اروپایی مشغول هستند. این صنایع در مجموع امکانات لازم برای تولید خودروی ترکی را نیز دارند.

صادرات صنعت خودروسازی ترکیه به آمریکا در دوره ژانویه-سپتامبر سال 2016 در سطح 480 میلیون و 814 هزار قرار داشت و در دوره مشابه امسال با 101.18 درصد افزایش به 967 میلیون و 282 هزار دلار رسید. بدین ترتیب ترکیه ششمین صادرکننده بزرگ صنعت خودروسازی به ایالات متحده آمریکا بوده است.
به گزارش اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودروسازی اولوداغ بورسای ترکیه، بخش مذکور در 9 ماه سال به 180 کشور و منطقه خودگردان و همچنین 12 منطقه آزاد به ارزش 20 میلیارد و 772 میلیون دلار صادرات انجام داده است.

صنعت خودروسازی امروزه به شدت به شرکت ‌های تولیدکننده ‌ی قطعات خودرو وابسته است و این امکان به وجود آمده که کشورهای با تجربه کم در تولید خودرو نیز بتوانند با خرید دانش و آگاهی علمی و تجربه کاری دیگران در این عرصه موفق شوند.

یکی از نمونه ‌های چنین تجربه موفقی که ترکیه به عنوان الگو مد نظر دارد، تجربه شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات مورد نیاز ترن ‌های برقی است.

شرکت کالیفرنیایی تسلا که در سال ۲۰۰۳ میلادی تاسیس شد، از شرکت ‌های موفق و پیشرو در عرصه خود به شمار می ‌رود. بازار کشور ترکیه یکی از بزرگترینها در اروپا محسوب میشود و کمپانیهای رنو،هیوندای،هوندا،تویوتا و فیات با احداث سایتهای تولیدی حضوری قدرتمند در آن دارند اما جای یک برند ترک خودروساز همواره در این بازار داغ خالی بوده است.

حال با حمایت و دستور رجب طیب اردوغان یک تشکل جدید از پنج شرکت ترک درشاخه های مختلف تصمیم به طراحی و ساخت اولین‌خودروی ترکیه ای دارند.
اولین نسخه آزمایشی و پیش تولید از این برند ترکیه ای در سال ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد و پیش بینی میشود مدل تولیدی آن در سال ۲۰۲۱ رسما معرفی شود .

این خودرو صد در صد برقی بوده و سعی شده تا از برندهای موفق خودرویی در طراحی و ساخت آن الگو برداری شود.

بنظر میرسد حمایت همه جانبه شخص اردوغان میتواند تا حد زیادی از دردسرهای چنین تصمیم بزرگی کم‌نماید، ضمن اینکه صنعت خودروسازی ترکیه از گذشته تا امروز مسیری رو به رشد از هر نظر داشته است و با اعتماد به نفس زیادی قصد دارد تا در دنیای آینده صنعت حمل و نقل نیز به واسطه تولید محصولات برقی نقش آفرینی کند.

به نظر می رسد که اگر قرار به تحول خودروسازی ایران باشد، استفاده از شرایط فعلی برای ورود به صنعت ساخت خودروهای برقی می تواند فرصتی تکرار نشدنی باشد، اما متاسفانه انگیزه چندان قدرتمندی برای بهره بردن از چنین شرایط درخشانی در میان شرکت های خودروساز کشورمان دیده نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • D D
    D D | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    اونوقت رئیس جمهور ما دستور واردات خودروی برقی ملی چینی را داد!

  • Javad213
    Javad213 | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    درسته خودرو سازی ایران عقب مونده خیلی هم عقب مونده ولی الان ساخت خودرو برقی اول راهشه نمیدونم و درک نمیکنم چرا شرکت های ایرانی سرمایه گذاری نمیکنن که از این یکی عقب نمونن البته اینکه وزیر کشور ما طرح رو رد میکنه چون شوهرش مسئول واردات بنزین هستش جای تعجب نداره هیچ پیشرفتی نکنیم

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

      آخه با خودروی برقی چطوری میشه جیب مردم رو که بالاجبار باید محصولاتشون رو بخرن بچاپن.. خودروی برقی فعلا هزینه میخواد توسعه میهخواد هر وقت تکنولوژی های تولیدش ارزون شد اونوقت برای چاپیدن و به کارگیری آمادن

      • D D
        D D | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

        جک نگو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی