ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشف ستاره نامیرا
علمی

ستاره نامیرا؛ یکی از عجیب ترین پدیده های فضایی در یک دهه اخیر

به نظر می رسد هرگاه بشر قصد می کند مدعی شناخت فضا و کهکشان ها شود، ناگهان پدیده ای کاملاً جدید و غیر قابل توضیح رخنمایی می کند. «ستاره نامیرا» از آن دست پدیده هایی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

به نظر می رسد هرگاه بشر قصد می کند مدعی شناخت فضا و کهکشان ها شود، ناگهان پدیده ای کاملاً جدید و غیر قابل توضیح رخنمایی می کند. «ستاره نامیرا» از آن دست پدیده هایی است که اخترشناسان از ارائه هرگونه توضیح منطقی برای نحوه ساز و کار آنها عاجز هستند.

این ستاره در عمر خود چندین سوپرنوا را تجربه کرده است

ستاره ای که با نام «iPTF14hls» شناخته می شود نخستین نمونه از ستاره های نامیرا به شمار می رود. این ستاره در طی عمر خود بارها به مرحله سوپرنوا و انفجار رسیده اما برخلاف دیگر همنوعان خود هرگز نمرده، بلکه دوباره وارد یک چرخه از انفجارها شده است.

یک انفجار سوپرنوا همزمان نقطه اوج و پایان زندگی یک ستاره به حساب می آید. چرا که پس از آن آنچه باقی می ماند یا توده ای بسیار متراکم از ماده و فاقد فعالیت به نام کوتوله سفید است یا یک سیاه چاله. اما ستاره مورد اشاره هیچ کدام از این دو گزینه را انتخاب نکرده و در عوض ترجیح داده دوباره و دوباره منفجر شود.

دانشمندان علم اخترشناسی می گویند که در سال ۱۹۵۴ یک سوپرنوا از ستاره iPTF14hls به ثبت رسیده. در آن زمان تصور می شد که این جرم آسمانی روند طبیعی پس از یک انفجار بزرگ را تجربه کند، اما بررسی های جدید آنها چیز دیگری را نشان می دهد.

آنها می گویند که این ستاره عجیب یک بار دیگر در سال ۲۰۱۴ دچار سوپرنوا شده و این بار روشنایی حاصل از آن چندین برابر بیشتر از انفجار اولیه آن در سال ۱۹۵۴ بوده است، طوری که روشنایی آن تا دو سال پس از وقوع به طور نسبتاً مداوم ادامه داشت. البته بعدتر مشخص شد که این روشنایی ممتد حاصل یک سلسله از سوپرنواهای پیاپی بوده است.

مدیر تیم بررسی کننده ستاره iPTF14hls می گوید که این ستاره تمام دانسته های ما از کل پدیده سوپرنوا را درهم فروریخته، در حالی که تصور می شد ما همه چیز را در خصوص آن می دانیم. او می گوید که این بزرگترین معمایی است که در طی یک دهه گذشته با آن مواجه شده است.

نخستین توضیحی که در این خصوص ارائه شده مبتنی بر وجود حرات و فشار بسیار زیاد در درون این ستاره است، به حدی که شرایط برای تولید پادماده کافی در درون هسته آن فراهم شده. گرچه این توضیح نیز چندان قانع کننده نیست.

رفتار iPTF14hls آنچنان عجیب است که اخترشناسان هنوز هم نمی توانند به طور قطعی مرگ آن را پس از یک سلسله سوپرنواها تایید نمایند.

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی