ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

از طولانی ترین تا مرتفع ترین؛ آشنایی با عجیب ترین جاده های جهان

فرقی ندارد که پشت فرمان یک لامبورگینی 250 هزار پوندی باشید یا یک آستین 25 پوندی، این نوع مسیر است که نقش زیادی در لذت بردن از فرایند رانندگی ایفا می کند. اکثر جاده های ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

فرقی ندارد که پشت فرمان یک لامبورگینی 250 هزار پوندی باشید یا یک آستین 25 پوندی، این نوع مسیر است که نقش زیادی در لذت بردن از فرایند رانندگی ایفا می کند.

اکثر جاده های امروزی طوری طراحی شده اند که نقطه A را به نقطه B متصل می کنند، اما در این بین مواردی هم هستند که از لحاظ یک یا چند ویژگی شاخص بوده و به نوعی رکورددار محسوب می شوند.

در مطلب حاضر قصد داریم به برخی از جاده هایی که نامشان در کتاب گینس آمده بپردازیم. البته در همین ابتدا باید اشاره کنیم بعضی از مسیرهایی که نامشان در ادامه می آید، هنوز تمامی مراحل ثبت رکورد را پشت سر نگذاشته اند، اما به دلیل جذابیت های بالا شایستگی حضور در این لیست را دارند.

طولانی ترین: های وی 1، استرالیا

اتوبان های وی 1 (Highway 1) طولانی ترین راه پیوسته در جهان است که کل کشور استرالیا را در بر گرفته و حدود 9000 مایل (14500 کیلومتر) طول دارد.

این اتوبان بسیار طویل شهرهای بزرگی مثل ملبورن، سیدنی و پرث را به هم متل نموده و از کنار شهرهای کوچک زیادی عبور می کند. در مناطق دور دست، کیلومترها آسفالت خلوت راننده را به تجربه هیجان بیشتر ترغیب می کند!

مستقیم ترین: های وی 10، عربستان سعودی

اگر به دنبال مستقیم ترین مسیر تردد خودروها در جهان باشیم، باید از های وی 10 در عربستان سعودی یاد کنیم.

این اتوبان نه برای اتصال دو شهر، بلکه به عنوان یک جاده اختصاصی برای ملک فهد احداث شده و دو اتوبان 75 و 95 را به هم متصل می کند. های وی 10 برابر با 149 مایل (حدود 240 کیلومتر) طول دارد.

پر پیچ و خم ترین: خیابان لمبارد، سان فرانسیسکو

خیابان لمبارد در دهه 90 میلادی برای دسترسی راحت تر به ساختمان های این ناحیه از شهر احداث شد. خیابان قبلی به دلیل شیب بسیار زیاد مناسب خودروهای آن دوران نبود.

این خیابان شگفت انگیز، حدود 400 متر طول و 27% شیب دارد و برای پایین آمدن از آن راننده باید در مجموع 1440 درجه پیچ را پشت سر بگذارد. جالب اینکه حداکثر سرعت مجاز در خیابان لمبارد 5 مایل (معادل 8 کیلومتر) در ساعت تعیین شده است.

مرتفع ترین: اتورونکو، بولیوی

در حالی که در کتاب رکوردهای گینس نامی از مرتفع ترین جاده ای جهان دیده نمی شود، راه ارتباطی موجود در اطراف آتشفشان خاموش اتورونکو در کشور بولیوی مدعی این عنوان است. با توجه به ارتفاع 5790 متری از سطح دریا، به احتمال زیاد این راه بی رقیب بوده و جاده ای مرتفع تر از آن وجود ندارد.

به دلیل آسفالت نبودن و کمبود اکسیژن در چنین ارتفاعی، تاکنون افراد کمی در این مسیر رانندگی کرده و موفق به تماشای مناظر کم نظیر در اطراف آن شده اند.

کم ارتفاع ترین: مسیر 90، رژیم غاصب صهیونیستی

در سواحل غربی دریای مرده، مسیری به نام Route 90 ساخته شده که 393 متر پایین تر از سطح دریا است. این مسیر 480 متر طول داشته و تا نزدیکی های مرز لبنان امتداد پیدا می کند.

سردترین: جاده استخوان ها (Road of Bones)، روسیه

این مسیر عجیب که در شرق روسیه قرار دارد، نام مخوف خود را از زندانیان گولاگ (اداره کل اردوگاه ‌های کار و اصلاح روسیه) که استخوان هایشان در زیر سطح مدفون شده، گرفته است.

"جاده استخوان ها" طولی برابر با 1258 مایل (2024 کیلومتر) داشته و دمای آن تا منفی 67 درجه سانتی گراد می رسد. در چنین شرایطی حتی اگر بخاری خودرو موفق به زنده نگه داشتن سرنشینان شود، احتمال اینکه آنها از دست خرس های گرسنه جان سالم به در ببرند، بسیار کم است.

قدیمی ترین: ویا آپیا، ایتالیا

گودال های بزرگ، قسمت های معیوب زیاد و بوته های روییده در کناره ها همگی خبر از قدمت زیاد جاده ویا آپایا می دهند. برخی از بخش های این مسیر تاریخی 312 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده و از آن زمان تاکنون همواره مورد استفاده قرار گرفته است.

ویا آپیا در جنوب شرق ایتالیا واقع شده و توسط یکی از سلاطین رومی برای جابجایی جنگجویان احداث شده بود. امروزه بقایای این راه یکی از جاذبه های توریستی پربیننده به شمار می رود. این راه باستانی در نزدیکی های رم کماکان به عنوان پیاده راه کاربرد دارد.

پر شیب ترین: خیابان بالدوین، نیوزیلند

خیابان 350 متری بالدوین واقع در شهر دانیدین (Dunedin) نیوزیلند، از ابتدا تا انتهای خود 69.2 متر تغییر ارتفاع پیدا می کند که با این حساب میانگین سراشیبی آن 1:5 می شود.

اما در پر شیب ترین قسمت این رقم به 1:2.86 رسیده و بالا رفتن از آن فشار فوق العاده زیادی را به پاهای انسان وارد می کند. در این خیابان 34 خانه وجود دارد که به احتمال بسیار ساکنین آن اکنون ورزشکاران خوبی شده اند!

طولانی ترین تونل جاده ای: تونل لاردال، نروژ

تونل لاردال در نروژ در مسیر اصلی بین شهرهای برگن و اسلو قرار دارد. این تونل با 15.2 مایل (24.5 کیلومتر) طول رکورددار گینس بوده و برای احداث آن 113.1 میلیون دلار هزینه صرف شده است. ساخت این تونل نزدیک به 5 سال زمان برده و اکنون 17 سال است که عبور و مرور در آن جریان دارد.

نکته جالب اینکه علی رغم طول زیاد، به لطف تجهیزات پیشرفته هوای داخل تونل لاردال بسیار تمیز و عاری از دود و گردو غبار است.

عریض ترین: جاده Monumental Axis، برزیل

خیابان Monumental Axis در پایتخت برزیل یعنی برازیلیا واقع شده و با 12 لین (lane) برابر با 250 متر پهنا دارد.

این خیابان 1.8 مایل (2.9 کیلومتر) طول داشته و مسیرهای رفت و برگشت آن به دلیل وجود فضای سبز و بناهای متعدد در میان این دو، دور از هم هستند.

جنوبی ترین: مسیر بین ایستگاه McMurdo و Amundsen-Scott در قطب جنوب

در قطب جنوب و بر روی سطوح یخ زده مسیری بین ایستگاه های مک موردو و اموندسن-اسکات ساخته شده که فقط برای تردد خودروهای ویژه کاربرد دارد.

در این مسیر 900 مایلی (1450 کیلومتر) 40 روز طول می کشد تا کامیون های برف نورد با سورتمه های حاوی سوخت و مواد مورد نیاز فاصله بین دو ایستگاه را طی کنند. بدیهی است که در صورت استفاده از خودروهای سبک تر این زمان تا حد چشمگیری کاهش می یابد.

عمیق ترین تونل جاده ای: تونل Eiksund ، نروژ

تونل ایکساند در نروژ با 287 متر ارتفاع پایین تر از سطح دریا، عنوان عمیق ترین تونل را به خود اختصاص داده است. این تونل 53 میلیون پوندی 4.8 مایل (7.7 کیلومتر طول) داشته و جزیره Hareidlandet را به خاک نروژ متصل می کند.

ایکساند در سال 2008 افتتاح شده و روزانه حدود 2900 خودرو از داخل آن عبور و مرور می کنند.

طولانی ترین پل جاده ای: Bang Na Expressway، بانکوک

تایلندی ها با ساخت پل بنگ نا اکسپرس وی نام خود را به عنوان سازنده طولانی ترین پل جاده ای جهان وارد کتاب گینس کرده اند.

این پل عجیب و غریب 33.5 مایل (حدود 55 کیلومتر) طول داشته و در ساخت آن 3.84 میلیون تن بتن به کار رفته است. بد نیست بدانید این حجم 15 برابر بتن استفاده شده در ورزشگاه ویمبلی لندن بوده و کل پل در مجموع 770 میلیون پوند هزینه در طول 5 سال ساخت، روی دوش تایلندی ها گذاشته است.

مرتفع ترین پل جاده ای: Millau Viaduct، فرانسه

با ارتفاعی برابر با 244.96 متر از سطح زمین (در بلندترین قسمت)، پل میلو در تارن ولی فرانسه مرتفع ترین پل جهان شناخته می شود. این پل بسیار زیبا توسط شرکت انگلیسی Foster + Partners طراحی شده و 2460 متر طول دارد.

ساخت پل میلو از زمان امضای قرار داد تا زمان افتتاح 11 سال طول کشیده و 272 میلیون پوند بودجه برای آن صرف شده است. این پل پاریس را به نواحی مدیترانه ای متصل می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • yosof
    yosof | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    یکی از صدها معجزات علمی قرآن کریم، در سوره روم آیه 3 واقع شده. که اشاره شده به پست ترین منطقه روی کره زمین که واقع در بحرالمیت است که امروزه در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی هست.
    بعضی ها خواستن مثلا جواب بدن به این آیه قرآن که بیشتر در گل فرو رفتن.

  • بابک
    بابک | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    مزاغ؟؟؟!!! ???????

    ببین کیا میان توی سایت تکنولوژی اظهار نظر میکنن....

    ولی مقاله زیبایی بود بسی لذت بردیم.

  • | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    محمد حسین محمودزاده نوروز امسال با دوچرخه به «جاده استخوان‌ها» سفر کرده بود (اکانت اینستا @2charkheran)

  • alireza
    alireza | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    بسیار مطلب جالبی بود. دمتون گرم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی