ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اوبر برای عرضه اولیه سهام خود در سال 2019 برنامه ریزی کرده است

بنابه گفته مدیرعامل جدید اوبر، دارا خسروشاهی، این کمپانی برنامه دارد که عرضه اولیه سهام خود را در سال 2019 میلادی به انجام برساند. مدیرعامل 48 ساله و ایرانی الاصل اوبر هنگامی که مسئولیت تازه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

بنابه گفته مدیرعامل جدید اوبر، دارا خسروشاهی، این کمپانی برنامه دارد که عرضه اولیه سهام خود را در سال 2019 میلادی به انجام برساند. مدیرعامل 48 ساله و ایرانی الاصل اوبر هنگامی که مسئولیت تازه خود را در ماه آگوست برعهده گرفت اعلام کرد عرضه اولیه سهام اوبر، برای سال 2020 برنامه ریزی شده است. اما وی در سخنان اخیر خود می گوید که اوبر دقیقاً مانند یک کمپانی عمومی، دوراندیش و ژرف نگر است اما از این رویکرد خود هیچ نفعی نمی برد؛ دلیل اصلی سرعت گرفتن برنامه ها برای عرضه اولیه سهام نیز همین موضوع است.

دارا خسروشاهی در بخشی دیگر از صحبت هایش، به مذاکرات اوبر با سافت بانک و سرمایه گذاری عظیم آن روی استارتاپ زیر نظرش اشاره کرده و می گوید که جاه طلبی های اوبر در عرضه اولیه سهام، به هیچ وجه تاثیری بر قرارداد احتمالی آن با کمپانی ژاپنی نمی گذارد. برنامه ریزی اوبر برای عمومی شدن ممکن است در نظر سرمایه گذاران سافت بانک به عنوان یک مزیت تلقی شود؛ زیرا به عنوان یک استارتاپ «تک شاخ» که بیش از 1 میلیارد دلار می ارزد، اوبر با عرضه اولیه سهام فرصتی برای برداشت پول سرمایه گذاران فراهم می کند.

با ارزشی معادل 70 میلیارد دلار، اوبر قطعاً شانس زیادی برای موفقیت دارد؛ با این همه یکی از دلایل اصلی مذاکره سافت بانک با اوبر، تلاش کمپانی ژاپنی برای خرید بخش قابل توجهی از سهام اوبر با تخفیف است که در نهایت به کاهش ارزش تجارت این سرویس هم‌سفری آنلاین منجر می شود.

یکی دیگر از دلایلی که به طولانی شدن مذاکرات اوبر و سافت بانک دامن زده، اصرار تسلیم ناپذیرانه سرمایه گذاران ژاپنی برای محدود کردن اختیارات «تراویس کالانیک» است؛ مدیرعامل پیشین اوبر که کماکان یک کرسی در هیئت مدیره داشته و بسیاری از مدیران را نیز کنترل می کند. گفته می شود این پافشاری، به کشمکشی میان کالانیک و سافت بانک منجر شده و حتی امکان دارد که سافت بانک کاملاً از امضای قرارداد صرف نظر کند.

در نهایت گفتنی است که عرضه عمومی سهام، هیچوقت جز اولویت های کالانیک نبوده است اما مدیرعامل جدید اوبر، برنامه های متفاوتی دارد. خسروشاهی اخیراً با درخواست های استخدام برخی مدیران اوبر مخالفت کرد و نشان داد که دوران صرف هزینه های کلان از سوی اوبر به پایان رسیده است. وی همچنین به دنبال یک مدیر مالی تازه برای اوبر است و احتمالاً به زودی وی را معرفی می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی