ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدیر سابق شبکه اجتماعی فیسبوک
تکنولوژی

مدیر سابق فیسبوک: این سایت بر مبنای بهره برداری از ضعف های انسانی بنا شده

«شان پارکر» (Sean Parker) به عنوان یکی از موسسین فیسبوک و نخستین مدیران ارشد آن در اظهار نظری جنجالی گفته است که بنیانگذاران این وبسایت از ابتدا می دانستند که فیسبوک می تواند با بهره ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

«شان پارکر» (Sean Parker) به عنوان یکی از موسسین فیسبوک و نخستین مدیران ارشد آن در اظهار نظری جنجالی گفته است که بنیانگذاران این وبسایت از ابتدا می دانستند که فیسبوک می تواند با بهره گیری از برخی ضعف های روانشناختی انسان ها به چیزی اعتیادآور تبدیل شود.

«ما وقتی به عوارض جانبی ناخواسته کار خود پی بردیم که فیسبوک ۲ میلیارد کاربر داشت»

پارکر این انتقادات را در رویداد Axios در فلوریدا که به بررسی پیشرفت های انسانی در مبارزه با سرطان اختصاص دارد مطرح ساخته. این صحبت ها در حالی است که سهم او از این کمپانی پارکر را به یک میلیاردر تبدیل کرده است.

او در سخنرانی خود تلاش کرده تا تصویری بهتر از آنچه موسسین فیسبوک در زمان آغاز به کار این شبکه اجتماعی در سر داشتند ارائه دهد. او می گوید فیسبوک در زمانی آغاز به کار کرد که کمپانی های رسانه ای به واسطه قدرت و نفوذشان در میان مردم از طرف قانون گذاران و دولتی ها تحت فشار قرار گرفته بودند.

پارکر در توضیحات خود به این مسئله اشاره کرده که بسیاری از اطرافیانش در آغازین روزهای فعالیت شبکه های اجتماعی به او می گفتند که تمایلی به حضور در این فضا ندارند، چرا که آنها مناسبات اجتماعی در محیط واقعی را ترجیح می دهند. او در پاسخ می گفته: «باشه، راستش در آینده این کار رو می کنی.»

این سهامدار اصلی فیسبوک در ادامه می افزاید: «فکر نمی کنم آن موقع تبعات واقعی حرفی که می زدم را درک می کردم. البته منظورم تبعات ناخواسته آن است.» او می گوید چنین تبعاتی تنها وقتی خود را نشان دادند که فیسبوک چیزی در حدود ۲ میلیارد کاربر داشته.

«این رسانه به طور اساسی رابطه شما با جامعه و دیگران را تغییر داده. احتمالاً حتی به شکلی عجیب تاثیری منفی روی خلاقیت افراد به جا گذاشته است. فقط خدا می داند که این (فیسبوک) با مغز فرزندان ما چه خواهد کرد.»

«ما نمی دانیم که فیسبوک با مغز فرزندانمان چه خواهد کرد»

پارکر در خصوص اهداف اولیه خود و همکارانش در آغاز کار فیسبوک می گوید: «نکته اساسی در آن موقع این بود که ما چگونه می توانیم تا بیشترین حد ممکن وقت و توجه فعال کاربران را صرف شبکه اجتماعی خود کنیم.» ظاهراً همین دیدگاه باعث افزودن قابلیت های مهمی چون «دکمه لایک» شده است. چیزی که پارکر می گوید باعث می شد کمی دوپامین بیشتر در مغز کاربران ترشح شود و آنها را به انتشار محتوای بیشتر ترغیب کند.

«این یک چرخه واکنشی از تایید اجتماعی است. دقیقاً همان نتیجه ای که هکری مثل من همواره به دنبال آن است. چرا که شما در حال بهره برداری از ضعف های روانشناختی انسان ها هستید.»

شان پارکر به عنوان موسس وبسایت اشتراک گذاری فایل «نپستر» در سال ۲۰۰۴ به تیم توسعه فیسبوک پیوست. یعنی درست پنج ماه پس از آن که وبسایت مذکور کار خود را به عنوان یک پروژه دانشجویی در دانشگاه هاروارد آغاز کرده بود. زاکربرگ پیش از این گفته بود که پارکر کسی است که ظرفیت واقعی فیسبوک را برای تبدیل شدن از یک پروژه دانشگاهی به یک کمپانی واقعی کشف کرد.

پلیس در سال ۲۰۰۵ مقداری کوکائین در خانه اجاره ای او در خلال یکی از سفرهایش کشف کرد، اما او در نهایت از اتهامات تبرئه شد. همین مسئله و فشار سرمایه گذاران در نهایت او را وادار به استعفا از مدیریت در فسبوک کرد. ثروت او در حال حاضر به حدود ۲.۶ میلیارد دلار بالغ می شود.

پارکر تنها کسی نیست که پس از سال ها فعالیت در کمپانی های دره سیلیکون لب به انتقاد از عواقب کارهایی که خود در آنها سهیم بوده گشوده است. «تریستان هریس» (Tristan Harris) از نخستین مدیران ارشد گوگل نیز در ماه قبل چنین صحبت هایی را مطرح ساخته بود:

«همه ما گرفتار این سیستم هستیم. ذهن همه ما قابل هک شدن است. انتخاب های ما آنچنان که تصور می کنیم آزادانه نیستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • yosof
    yosof | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    نظر دکتر خوشگل کلام و همفکران شبه روشنفکر اونها در ایران: احتمالا به اینها پول دادن . و الا چرا این حرفها رو زدن؟ خارج که همش گل و بلبله و دموکراسی و حقوق بشر حکمفرماست. پس کسی که این حرفو زده مزدور حکومت ... هست.

  • Dogtor Tohi
    Dogtor Tohi | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    والا فیسبوک همچین هم جالب نیست، بنظرم خیلی جلف و مسخرس (6 ماه یکبار سر میزنم، اونم اگه...)
    بقیه فضاهای مجازی هم مثل اینستا بخاطر حجم خوری زیاد، کمتر سر میزنم
    ولی تلگرام رو همیشه انلاینم، کار و بارم کلا اونجاست، درامدم از اون درمیاد والا
    دیگه چخبر =)

  • betoche
    betoche | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    تصمیم گرفتم از این به بعد دیگهدتز فضای مجازی زیاد استفاده نکنم در روز فقط یک ساعت

  • Stack Programer
    Stack Programer | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    حقیقت تلخ است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی