ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی مزدا ۳ نسل اول؛ دست دومی با ارزش در محدوده قیمتی 60 میلیون تومان

ژاپنی ها نقش به سزایی در بازار خودرویی کشورمان ایفا کرده اند. نقشی که هنوز با برند ها مختلف ادامه دارد ، اما برندی که بیش از سایرین در ایران نادیده گرفته شده مزدا است ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

ژاپنی ها نقش به سزایی در بازار خودرویی کشورمان ایفا کرده اند. نقشی که هنوز با برند ها مختلف ادامه دارد ، اما برندی که بیش از سایرین در ایران نادیده گرفته شده مزدا است که در حال حاضر تنها با نسل دو مدل 3 در ایران حضور دارد و البته همین نسل دو نیز تنها با نسخه سدان از خط تولید خارج می شود و دیگر خبری از نسخه هاچ بک نیست.

مزدا طیف خوبی از خودرو ها را در سگمنت های گوناگون دارد و هر سال در حال کسب جوایز گوناگون بین المللی است. به هر حال چند سال پیش که بازار ایران این تنوع کنونی را نداشت، دو برند تویوتا و مزدا با مدل های کرولا و 3 در بخش سدان های میان سایز خارجی یکه تازی می کردند و هنوز هم با گذشت 10 سال از ساخت نخستین مزدا 3 نسل اول در خط تولید گروه بهمن ، مزدا ۳ خودرویی محبوب است و از بازار دست دوم بسیار مناسبی بهره می برد.

مطلبی که در ادامه خواهید خواند تجربه ای کوتاه از خرید و سواری یک ساله و بیش از 14 هزار کیلومتری است که باید پیش از خرید این خودرو نگاهی به آن انداخت.

نکات مهم در هنگام خرید مزدا 3 دست دوم

معمولا بازار خودرو های محبوب، نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می کند و مزدا 3 نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر نگاهی به سایت های خرید و فروش خودرو و یا آگهی های روزنامه بیاندازید، این اختلاف قیمت ها را میان دو خودروی کاملا یکسان خواهید دید و البته این موضوع را در نظر بگیرید که خرید یک مزدا 3 بدون تصادف و رنگ شدنی کاری سخت اما شدنی است.

تنها کافی است چند میلیون بیش از ارزش خودرو بپردازید تا صاحب یک دستگاه خودرو با این مشخصات شوید و کمبود نسخه های بدون تصادف، دلیل واضحی بر این افزایش قیمت است و چاره ای جز پذیریش این مسئله ندارید.

اما اگر بخواهید قید خودرو بدون تصادف را بزنید، باید حواستان کاملا جمع نوع تصادف و میزان آن باشد. دلیل آن نیز به صورت واضح افت قیمت شدید پس از تصادف و صد البته قیمت سنگین قطعات این خودرو است که در بخش فنی تا درصد زیادی با نسل دو یکسان است.

تا جایی که هزینه یک تصادف مختصر که تنها به بخش زیرین گلگیر آسیب رسیده تا 700 هزار تومان نیز می رسد و این برای یک خودرویی که میانگین قیمتی 55 تا 65 میلیون تومان دارد، کمی زیاد به نظر می رسد.

پیشنهاد می شود بررسی های پیش از خرید را در نمایندگی ها مجاز انجام داده تا از عدم مغایرت وضعیت خودرو با گفته های مالک مطمئن شوید.

امکانات و آپشن های مزدا 3

مزدا 3 در سه تیپ مختلف ثبت سفارش می شد. از ضبط کاست خور قدیمی و صندلی های پارچه ای در تیپ یک تا سانروف، ضبط سی دی خور با چنجر شش تایی و صندلی های چرم و سنسور نور در تیپ سه باعث می شد طیف کاملی از امکانات مخصوص آن سال ها در مزدا وجود داشته باشد.

البته موتور دو لیتری 148 اسب بخاری در هر سه نسخه یکسان بود و از نظر فنی هیچ تفاوتی میان آن ها نبود. این موتور با گشتاور 187 نیوتون متری هیچ کم و کاستی برای راننده نمی گذارد و به دلیل 4 سرعته بودن جعبه دنده، این گشتاور به خوبی در جاده های پرشیب و کوهستانی حس می شود. جعبه دنده ای که بعدا در نسل دوم به پنج سرعته تغییر کرد و مشهود ترین تغییر فنی در نسل دوم محسوب می شد.

کابین از دو ماده چرم و پلاستیک فشرده تشکیل شده و کیفیت چرم مزدا پس از 10 سال نگه داری نسبتا مناسب است و ترک زیادی ندارد و برخلاف برخی کره ای های بازار هنوز ظاهر خود را حفظ کرده است.

دقت کنید که در حین خرید یکی از عوامل مهمی که باید بررسی شود، کیفیت نگه داری همین چرم صندلی است چراکه در صورت تعویض هزینه ای سنگین را باید متقبل شوید و اگر نخواهید آن را ترمیم کنید باید با یک روکش اضافه، مشکلات آن را از دید اطرافیان پنهان نمایید.

جای خالی صندوق پران روی سوئیچ مزدا بسیار حس می شود و برای هربار باز کردن باید از اهرم زیر پای راننده استفاده کنید. صندوق مزدا 3 در ظاهر کوچک به نظر می رسد و دلیل آن درب کوچک صندوق است که با دو جک کمکی کاملا به صورت عمودی قرار می گیرد و آن جا می توانید عمق و فضای مناسب صندوق را ببینید که مناسب به نظر می رسد و البته در صورتی که بار شما بیش از این ظرفیت باشد می توانید صندلی های ردیف عقب را جمع کنید و از تمام فضای آن استفاده کنید!

تجربه مالکیت مزدا 3 نسل اول

بلافاصله پس از خرید به دو نکته پی خواهید برد، نبود ورودی USB و ارتفاع کم خودرو. مشکل اول را با ورودی AUX می توان تا حدی رفع کرد ، اما مشکل دوم در صورتی که خانواده پر جمعیتی باشید کمی دردسر ساز خواهد بود.

در اصل ارتفاع مزدا 3 به هیچ عنوان مناسب کیفیت بد آسفالت های کشورمان نیست و اگر تعداد سرنشینان بیش از دو نفر باشد در دست انداز ها و چاله ها فشار بیشتری به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو وارد خواهد شد و باز به موضوع گران بودن خدمات مزدا تشدید می شود.

البته فراموش نکنید که این ارتفاع کمی که از آن نام برده شد برخلاف خودرو های کوپه اسپرت از راحتی آن نمی کاهد و رانندگی لذت بخشی را با آن تجربه خواهید کرد و برخی مواقع این ارتفاع کم، عکس العمل و کنترل خوبی برای شما به ارمغان خواهد آورد و در مواقع اضطراری می توانید به کمک راننده بیاید.

فرمان مزدا 3 از نوع ترکیبی برقی و هیدرولیکی است که در هر سرعتی کاملا حس اطمینان را منتقل می کند و مناسب جاده های پر پیچ و کمی شیطنت است. اما باید حواستان به سرنشینان عقب نیز باشد. مخصوصا اگر نفر سومی در ردیف عقب و صندلی وسط نشسته باشد، چراکه فقط در حین رانندگی آرام و یکنواخت لذت سفر را حس می کند و آن هم به شرطی است که سفر کوتاهی در پیش داشته باشید.

صندلی وسط در واقع تنها برای مسیر های کوتاه در نظر گرفته شده و نداشتن گودی نشیمن گاه و سقف کوتاه خودرو باعث می شود که سرنشین در مسیر های بلند کمی آزرده خاطر باشد و احساس راحتی نکند.

اگر صندلی های ردیف عقب برای شما کاربردی ندارند و سفری دو نفره در پیش دارید، می توانید با دستگیره های تعبیه شده، آن ها را کامل بخوابانید و حجم صندوق عقب را تا حد زیادی افزایش دهید. البته در مواردی دیده شده که بار های عجیبی مانند بلوک های ساختمانی با آن جا به جا شده که به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم!

در طول دورانی که این مزدا در مالکیت نگارنده بود، افرادی زیادی از مقایسه این خودرو با رقیبان هم قیمت و یا هم رده آن می پرسیدند. باید این مقایسه در شرایطی برابر برگزار شود تا بتوان نظری قطعی درباره برنده آن داد، اما مزدا در نمونه های کارکرده قیمتی معقول تر از رقیبانی مانند کرولا و سراتو دارد و تنها رقیبی که به صورت مستقیم با مزدا 3 وارد رقابت می شود، رنو مگان فرانسوی است.

مگان از بدو ورود به دلیل آشنایی ایرانی ها با محصولات فرانسوی (به نوعی می توان گفت عادت) مورد استقبال قرار گرفت و چنانچه در مقابل مزدا مستقیما قرار بگیرد، نمی توان به طور قطع برنده این مقایسه را تعیین کرد.

به طور مثال ظاهر مزدا جذاب تر و قشر جوان را جذب خود می کند ، گیربکس هوشمند و سریع آن نیز با وجود 4 سرعته بودن عکس العمل مناسبی دارد و گشتاور بالایی نیز از موتور دو لیتری آن خارج می شود.

داشبورد آن نیز با کیفیت تر از مگان است و مگان مانند دو برادر ارزان تر خود یعنی ال 90 و ساندرو از داشبورد نسبتا بی کیفیتی بهره می برد. اما در عوض مگان از استهلاک کمتری (طبق گفته مالکین و تعمیرگاه ها) سود می برد و قیمت قطعات آن نیز در برخی موارد خاص کمتر از نصف قیمت قطعات مزدا است و در نسخه های فول نیز مگان استارت دکمه و به اصطلاح کی لس استارت را افزون بر مزدا ارائه می دهد که البته آپشن مهمی به نظر نمی رسد.

شما نیز حتما در میانه این متن توجه خاصی به موضوع قیمت قطعات یدکی داشته اید. تا اینجای کار مزدا یک خودروی سدان با خاصیت های کمی اسپرت، با کیفیت و با لذت رانندگی بیشتری نسبت به قیمت نمونه های کارکرده بوده و موضوعی که باقی می ماند همین موضوع هزینه های نگه داری است.

کیفیت برند های ژاپنی ثابت شده است و این موضوع درباره مزدا نیز صدق می کند و چنانچه از آن به درستی نگه داری کنید و سرویس های آن را به موقع انجام دهید تا مدتی از تعمیرات و دردسر های آن به دور هستید.

اما همیشه شما مقصر موضوع نخواهید بود و تصادف نیز از اتفاق های اجتناب ناپذیر در ایران است. یعنی حتی اگر شما نیز به قوانین احترام بگذارید و آن را رعایت کنید باز هم هستند افرادی که باعث دردسر خود و دیگران باشند.

اگر سری به بازار قطعات مزدا 3 بزنید، متوجه قیمت بالای قطعات آن خواهید شد. تا جایی که یک چراغ جلو تا 600 و حتی 700 هزار تومان نیز قیمت دارد و این در صورتی است که برای مگان این قیمت در بهترین کیفیت موجود بازار 300 هزار تومان است و البته نمونه های ارزان تر 150 هزار تومانی نیز دیده می شود.

بعد از تصادف نکته جالبی که دیده شد، این بود که خودرو چند ماهی با دسته موتور شکسته به کار خود ادامه می داد و هیچکس تا دیدن آن توسط تعمیرکار متوجه آن نشده بود و ما تصور می کردیم که خشکی نسبی خودرو در رانندگی های روزمره مربوط به ارتفاع پایین خودرو می شود و پس از تعویض آن تازه متوجه سواری بسیار نرم و لذت بخش مزدا شدیم!

به هرحال نتیجه گیری با خود شما است و می توانید همه قطعات این پازل را کنار هم بگذارید و به نتیجه برسید. البته قطعه آخر پازل هنوز لو داده نشده و فروش بسیار آسان و بی دردسر مزدا 3 یکی از عواملی است که خریداران را ترغیب به خرج کردن پول هایشان در این راه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • بهنام
    بهنام | ۲۱ آبان ۱۳۹۶

    جالبه همیشه خودروهای ژاپنی به استهلاک کمشون معروف بودن و در عوض فرانسوی ها به پیچیدگی و استهلاک بالا ٬ اما مزدا ۳ و رنو مگان و حتی ال ۹۰ مثال نقض این قضیه هستند!

  • ami_ald
    ami_ald | ۲۱ آبان ۱۳۹۶

    در مقابل ۲۰۷ ارزونتره چراج جلو ۲۰۷ فکر کنم ۸۰۰ باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی