ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمال بخشودگی جرائم مالیاتی فعالان تجاری بازار کامپیوتر کشور

فروشندگان وسایل و تجهیزات کامپیوتری با توجه به تراکنش‌های زیادی که در بین مبادلات خود انجام می‌دهند، مشمول مالیات‌های زیادی می شوند. این مالیات‌ها به خاطر وقفه چندین ساله‌ای که در پرداخت آنها صورت گرفته، ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۲۰

فروشندگان وسایل و تجهیزات کامپیوتری با توجه به تراکنش‌های زیادی که در بین مبادلات خود انجام می‌دهند، مشمول مالیات‌های زیادی می شوند. این مالیات‌ها به خاطر وقفه چندین ساله‌ای که در پرداخت آنها صورت گرفته، شامل جریمه های سنگینی شده که با سود خالص کاسبان این صنف همخوانی زیادی ندارد.

فعالان این صنف در چند سال اخیر درگیر موضوع مالیاتی خود با دولت بودند و نسبت به فرایند و مبلغ آن اعتراضاتی داشتند. حال خبر می‌رسد که با پیگیری‌های ریاست اتحادیه صنف فناوران رایانه، «سید مهدی میرمهدی کمیجانی»، این مشکلات تا حد زیادی حل شده است و دست‌اندرکاران این حوزه با بخشودگی جرائم مالیاتی می‌توانند مبلغ کمتری را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و پیدا کردن ریشه مشکلات با «سمیعی»، مسئول روابط عمومی این اتحادیه به گفتگو نشستیم. وی از ریشه‌های این اختلافات به دیجیاتو می‌گوید:

«بسیاری از فعالان صنف رایانه از سال 90 تا به حال خود را مشمول مالیات نمی‌دانستند و تصور داشتند که با توجه به بند ج قانون 169 کشور معاف از پرداخت مالیات هستند. البته این تصور اشتباه بوده و دولت هم امروزه که بعد از اعمال تحریم‌ها بر روی درآمدهای مالیاتی خود تمرکز خاصی کرده، به اصناف مختلف درباره پرداخت مالیاتشان فشار می‌آورد.»

مشکلات مالیاتی صنف رایانه با دولت به سال‌ها پیش برمی‌گردد

سمیعی معتقد است که کاسبان صنف رایانه کشور نسبت به بقیه فعالان بازار از سواد عمومی بالاتر و هوشمندی برخوردار هستند و از همین رو از اصناف پیشگامی هستند که بحث مالیاتی خود را با دولت شفاف‌سازی می‌کنند.

وی باور دارد که سود کم آنها در اجناس در کنار تراکنش‌های هنگفتی که در خرید و فروش کالاهای خود دارند و همچنین ضریب ارزش افزوده بالا گاها باعث تعیین مالیات‌هایی می‌شود که با دخل فروشندگی آنها همخوانی ندارد.

روابط عمومی صنف رایانه از ایجاد کلاس‌های آموزشی برای فروشندگان در پاساژهای مطرح شهر تهران خبر می‌دهد:

«در پاساژهایی مثل پایتخت،علائدین و رضا و.... قصد داریم با ایجاد کلاس‌ها و ورکشاپ‌هایی بحث مالیاتی فروشندگان را به آنها تمام و کمال توضیح دهیم تا متوجه شوند که اگر از راه قانونی به پرداخت مالیات بپردازند به مراتب به نفعشان خواهد بود. در این کلاس‌ها قصد داریم به آنها بگوییم که خرید و فروش‌های خود را از این به بعد با فاکتور رسمی انجام دهند تا با این کار هم دخل و خرجشان به طور شفاف به دست آید و هم اینکه با کوتاه کردن دست قاچاقچیان از بازار، کمکی به اقتصاد این حوزه کرده باشند.»

رایانه و تجهیزات آن به عنوان کالای ضروری محسوب نمی‌شود و در نتیجه معاف از مالیات نیستند

سمیعی با اشاره به اینکه دولت به هیچ وجه موبایل و کامپیوتر و سایر وسایل مربوطه به این وسایل را به عنوان یک کالای ضروری نمی‌پذیرد می‌گوید: «این مشکلی است که کماکان بین صنف فروشندگان رایانه‌ای و تجهیزات مربوطه و سازمان مالیاتی کشور وجود دارد. با اینکه تمام سیستماسیون ادرات دولتی از طریق همین تجهیزات انجام می‌شود، اما کماکان کامپیوتر و سایر اقلام جانبی به هیچ عنوان در بین کالاهای ضروری کشور قرار نمی‌گیرند تا از مالیات معاف شوند.»

پیش از این فعالان صنف رایانه نسبت به پرداخت مالیات و چگونگی محاسبه آن در پایان هر سال کاری انتقادهایی را مطرح کرده بودند اما این‌بار به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال این بخشودگی در قوانین مالیاتی فرصت خوبی برای فعالان صنف رایانه کشور باشد.

گفتنی‌است می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از چگونگی بهره‌مند شدن از این  بخشودگی مالیاتی به بیانیه رسمی روابط عمومی این سازمان مراجعه کنید..

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ami_ald
    ami_ald | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    با کوتاه کردن دست قاچاقچیان از بازار پولتونو بدین ما بخوریم اختلاس کنیم.

مطالب پیشنهادی