ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف جدید در مورد قارچ انگلی که مورچه ها را به زامبی بدل می کند

شاید تصور کنید که زامبی ها فقط محدود به فیلم های علمی، تخیلی هستند؛ ولی در طبیعت جنگل های استوایی، قارچ انگلی وجود دارد که می تواند موجودات را به زامبی هایی تحت کنترل خودش ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۴

شاید تصور کنید که زامبی ها فقط محدود به فیلم های علمی، تخیلی هستند؛ ولی در طبیعت جنگل های استوایی، قارچ انگلی وجود دارد که می تواند موجودات را به زامبی هایی تحت کنترل خودش تبدیل کند.

ولی نیازی نیست نگران باشید یا به این دلیل، سفر خود به مناطق استوا را لغو کنید، زیرا این انگل ها فقط در بدن مورچه ها نفوذ کرده و آنها را به زامبی های کنترل شده ای بدل می کنند.

این انگل که «Ophiocordyceps unilateralis» نام دارد، مورچه های کارگر را آلوده می کند. انگل مذکور، ابتدا به سر مورچه وارد می شود و طی 10 روز در آن رشد می کند. سپس به شکل زائده ای ساقه مانند از سر بیرون می زند و در این مرحله، احتمال انتقال آلودگی به مورچه های دیگر نیز افزایش میابد.

مدل سازی سه بعدی شبکه های سلولی قارچ انگلی، نشان از تحت کنترل گرفتن عضلات مورچه کارگر دارد.

همان گونه که سال گذشته در دیجیاتو نیز گفته بودیم، پیش از این دانشمندان تصور می کردند که این انگل، با هدف قرار دادن مغز مورچه، قادر به هدایت این حشره نگون بخت می شود؛ ولی حالا مشخص شده که انگل در واقع عضلات مورچه های کارگر را هدف قرار می دهد.

«دیوید هیوز» (David Hughes) محقق این پروژه  به همراه همکاران خود، در حین آلوده سازی مورچه ها به انگل مذکور در آزمایشگاه، این موضوع را دریافتند. این دانشمندان از طریق میکروسکوپ الکترونی، مدل سازی سه بعدی، الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق (شاخه ای از یادگیری ماشینی) دریافتند که سلول های قارچ انگلی یاد شده، با اتصال به یکدیگر، شبکه گسترده ای را پدید می آورند که در پی آن حرکات مورچه را تحت کنترل خود می گیرند و به مرور رفتار این حشره را تغییر می دهند.

محققان دریافته اند که انگل می تواند حرکات سر، قفسه سینه، شکم و پاها را بدون نیاز به کنترل مغز، تحت اختیار خود بگیرد و در واقع مورچه کارگر را به یک انگل در لباس مورچه بدل کند. همچنین این نحوه کنترل به واسطه فعال سازی یک ژن ویژه در روز و ژن دیگری در شب، می تواند مورچه را مجبور به فعالیت های متفاوتی بر اساس زمان بندی دلخواه نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۲۱ آبان ۱۳۹۶

    @vahidkamali ?????

  • vahid kamali
    vahid kamali | ۲۱ آبان ۱۳۹۶

    الان یک نکته
    یعنی قارچ فـــــــــــکر میکنه؟؟؟?

  • ɯɐɥpı
    ɯɐɥpı | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    twd

  • علی بحرینی
    علی بحرینی | ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    یاد سریال مردگان متحرک افتادم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی