ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با تحریک مغز، عملکرد حافظه انسان را تا 30 درصد بهبود می دهند

محققان به تازگی دست به کشف عظیمی زده اند و متوجه شده اند که از طریق کاشت مغزی، می توان حافظه انسان را بهبود داد. طی سال های اخیر، تحقیقات نشان داده که «پروتزهای حافظه» ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

محققان به تازگی دست به کشف عظیمی زده اند و متوجه شده اند که از طریق کاشت مغزی، می توان حافظه انسان را بهبود داد. طی سال های اخیر، تحقیقات نشان داده که «پروتزهای حافظه» می توانند موجب بهبود حافظه جوندگان و شامپانزه ها شود و کارایی آنها را در فعالیت های شناختی افزایش دهد. حالا محققان برای اولین بار تکنیکی را کشف کرده اند که با تقلید از فرآیندهایی که به صورت طبیعی در مغز اتفاق می افتند، می تواند حافظه انسان را هم بهبود دهد.

نتایج این تحقیقات که در جلسه جامعه عصب شناسی واشنگتن ارائه شد، نشان می دهد تحریک بخشی از مغز که مسئولیت یادگیری و حفظ اطلاعات را برعهده دارد، می تواند کارایی فعالیت های مربوط به حافظه را تا 30 درصد افزایش دهد.

محققان برای کشف این مهم، با 20 داوطلب همکاری کردند و هیپوکامپ مغز آنها را با الکترودهایی هدف قرار دادند. ابتدا از سوژه ها خواسته شد تا در تمرینات ذهنی خاصی شرکت کنند و سپس تصویری مقابل چشمان هر یک قرار گرفت که باید 75 ثانیه بعد، از میان چندین تصویر، همان تصویر را شناسایی کردند. پس از این، محققان یافته های عصبی خود را مدل سازی و بخشی از مغز که هنگام این عمل فعال می شد را شناسایی کردند.

با اتمام این بخش از آزمایشات، محققان براساس مدل خود، با شوک های مایکرو-الکترونیکی به تحریک ذهن سوژه پرداختند. بعد از این فرآیند بود که در نهایت مشخص شد این تکنیک می تواند عملکرد حافظه را تا 30 درصد ارتقا دهد. اگرچه متدهای مشابه قبلی روی پستان داران موفقیت آمیز بوده اند، اما محققان می گویند این نخستین باری است که چنین موفقیتی با مغز انسان به دست آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی