ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فروش آیفون X اپل
تکنولوژی

کلاف سردرگم طرح رجیستری و موبایل‌های مسافرتی

طرح رجیستری تلفن همراه اکنون در دوره اولیه و آزمایشی خود قرار دارد و از همین رو آزمون‌وخطاهایی در نحوه اجرایی شدن آن صورت می‌گیرد و البته هنوز موارد گنگ متعددی در آن برای کاربران ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

طرح رجیستری تلفن همراه اکنون در دوره اولیه و آزمایشی خود قرار دارد و از همین رو آزمون‌وخطاهایی در نحوه اجرایی شدن آن صورت می‌گیرد و البته هنوز موارد گنگ متعددی در آن برای کاربران وجود دارد.

یکی از این موارد نحوه واردات تلفن همراه مسافری یا هدیه از خارج کشور است که پیش‌تر «حسین یوسفیان»، کارشناس فنی طرح رجیستری، به دیجیاتو درباره آن مواردی را متذکر شده بود، اما حالا خبر نهایی با کمی تغییرات از سوی مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک به نهادهای ‌ذی‌ربط ابلاغ شده است:

«مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند در صورتی که خارج از کشور تلفن همراه خریداری کرده باشند، موظف اند تلفن همراه خود را در بدو ورود به گمرک محل ورود خود اظهار کنند.

بر این اساس گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه نسبت به ثبت شناسه تلفن همراه در سامانه مسافری اقدام می‌کند.»

رقم فوق شامل 5 درصد عوارض گمرک و 9 درصد ارزش افزوده و رقمی حدود 2 درصد عوارض کالا است که با دوبرابر شدن عوارض آن به رقمی معادل 18 درصد می‌رسیم، رقمی که با پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر پرداخت 16 درصد مبلغ موبایل تناقض دارد.

موارد ذکر شده تفاوت عمده‌ای با صحبت‌های مطرح شده گذشته دارد، چراکه پیش‌تر قرار بود موبایل‌ها تا یک ماه در لیست خاکستری قرار بگیرند تا در صورت سفر مسافری کمتر از یک ماه، مشکلی برای او پیش نیاید.

اما حالا به نظر می‌رسد که دیگر مسئله‌ای به اسم لیست خاکستری وجود ندارد و مسافر باید در بدو ورود موبایل خود را به گمرک اظهار و پرداخت‌های لازم را انجام دهد، در غیر این ‌صورت امکان ریجستر کردن موبایل بعد از ورود به کشور وجود نخواهد داشت.

طبق تحقیقات دیجیاتو از سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی، این لیست خاکستری صرفا در یک فرصت 30 روزه محدود باقی‌ مانده و بعد از این مهلت امکان پرداخت گمرک و عوارض وجود ندارد.

به توصیه کارشناسان این سازمان، بهتر است که مسافر پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و مقدار زمان سفر خود را از قبل مشخص کند تا به مشکل برنخورد.

این مسئله برای تمام موبایل‌های هوشمند و غیرهوشمند صدق می‌کند و نکته مهم اینکه افرادی که موبایل را برای سوغاتی، هدیه و یا مصرف شخصی می‌خرند چون فرض بر این است که این دستگاه را بیش از 30 روز در اختیار دارند، بهتر است که در هنگام ورود به کشور عوارض و گمرک آن را در جا پرداخت کنند.

مسائل مبهم دیگری در طرح رجیستری وجود دارد و هنوز هم موبایل‌هایی که در فاز اول اجرایی آن قرار بود معرفی شوند به جز آیفون 10 موردی به کاربران معرفی نشده است.

طرح رجیستری روزهای آغازین خود را می‌گذراند و با وجود وقفه‌های طولانی در زمان اجرایی شدن آن کماکان مشکلات و ابهاماتی را مثل عموم طرح‌های دولتی دارد که نگرانی مردم را نیز به همراه داشته اما هنوز نتایج آن نامشخص هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • morteza
    morteza | ۲۶ آبان ۱۳۹۶

    مسئولین محترم اینجوری پول تو جیبی آقازاده هاشونو درمیارن

  • | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

    تا 1400 با فلانی

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

    بیشتر از این که مقاله باشه، تبلیغات برای دستبند دست دوز زنانه به نظر میرسه?

    • | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

      برای بیشتر شدن جذابیت خبر به چه چیزایی متوسل میشن !!

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

    من که مشکلی با طرح رنجستری ندارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی